274 läst ·
3 svar
274 läst
3 svar
Ikeas diskmaskin 45 cm och förstör layout
Varför är Ikeas diskmaskin på 45 cm och inte 40 så att det funkar när man planerar med över- och underskåp. De har ju inga överskåp på 45, endast 40 cm. Så det kommer ju aldrig att linjera med diskbänk och övriga underskåp.
Finns det någon poäng med just 45 cm istället för 40? Fem cm kan ju inte ha någon direkt stor skillnad för utrymmet i maskinen. Den är ju fortfarande liten.
Någon som vet om man kan köpa 40 cm breda diskmaskiner?
Finns det någon poäng med just 45 cm istället för 40? Fem cm kan ju inte ha någon direkt stor skillnad för utrymmet i maskinen. Den är ju fortfarande liten.
Någon som vet om man kan köpa 40 cm breda diskmaskiner?
Det är standard med 45 och 60cm. Inget unikt för IKEA. Så poängen är väl att följa befintlig standard. (Även om höjden på IKEAs metod är lite märkliga vilket leder till lite speciella höjdmått på diskmaskin i ett metod-kök)
Ok. Fast då bör de erbjuda överskåp på 45 cm, så att över- och underskåp linjerar. Nu blir det 5 kort upptill så att överskåp slutar tidigare längs med hela övre raden, då jag vill ha diskmaskinen i ena hörnan. Eller så måste jag köra någon form av täcklist i hörnet, så att det blir rätt till det följande överskåpet.L Laurentiusson skrev:
Tycker det är väldigt märklig standard på diskmaskinen då standard på skåpen hos alla är 20, 40, 60, 80 cm.
Eller hur gör ni andra för att få över- och underskåp att harmoniera i bredd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Bredden på diskmaskiner var samma redan kring 1990 när vi köpte en smal diskmaskin. Redan med en 45 cm bred diskmaskin är det svårt att utnyttja utrymmet inuti, som väl är under 40 cm, och ytterligare 5 cm smalare skulle väl bli att maskinen rymmer mindre än en bänkdiskmaskin.
Mellan överskåp och vägg ska det väl vara minst 5 cm passbit för att det ska gå att öppna luckan helt utan att handtaget förstör väggen. Har för mig att Ikeas planeringsprogram brukar klaga om man har mindre.
Mellan överskåp och vägg ska det väl vara minst 5 cm passbit för att det ska gå att öppna luckan helt utan att handtaget förstör väggen. Har för mig att Ikeas planeringsprogram brukar klaga om man har mindre.
Klicka här för att svara