Hej,

Har läst runt på forumet men hittar ingen direkt relevant tråd för IKEA Välgjord. Klassiskt fel, vattnet värms inte. Har starkt begränsade kunskaper inom kretskort så har inte ens lyckats lokalisera det som äldre maskiner från Electrolux verkar drabbas av..
Garantin tog slut i våras, inköpt 2016, maskinen är egentligen något att hurra för. Har inte känts som att den diskar helt rent under åren och torkfunktionen har alltid känts tveksam. Service är iaf beställd och kostar 1800kr med RUT, men tillgängligt först om en månad.. händerna börjar vittra sönder.

Felet uppdagades efter att en säkring hade gått, den för diskmaskinen. Onekligen låter det som att något är galet med elektroniken. Maskinen går i alla program och visar ingen felkod. Har öppnat upp fronten men fattar inte vad jag tittar på ens. Verkar mest vara elektronik för de knappar som sitter i luckan och på/av. Kan även tilläggas att panelen lyser lång tid efter att man slagit av maskinen. Underligt, så var det inte tidigare.

Har nån något tips? Lutar idag åt att köpa ny maskin från IKEA och få 5 nya garanti år, lev kan ske inom 10 dagar. Då 5000kr alt 10000kr inköpspris.

P
A almlof skrev:
Hej,

Har läst runt på forumet men hittar ingen direkt relevant tråd för IKEA Välgjord. Klassiskt fel, vattnet värms inte. Har starkt begränsade kunskaper inom kretskort så har inte ens lyckats lokalisera det som äldre maskiner från Electrolux verkar drabbas av..
Garantin tog slut i våras, inköpt 2016, maskinen är egentligen något att hurra för. Har inte känts som att den diskar helt rent under åren och torkfunktionen har alltid känts tveksam. Service är iaf beställd och kostar 1800kr med RUT, men tillgängligt först om en månad.. händerna börjar vittra sönder.

Felet uppdagades efter att en säkring hade gått, den för diskmaskinen. Onekligen låter det som att något är galet med elektroniken. Maskinen går i alla program och visar ingen felkod. Har öppnat upp fronten men fattar inte vad jag tittar på ens. Verkar mest vara elektronik för de knappar som sitter i luckan och på/av. Kan även tilläggas att panelen lyser lång tid efter att man slagit av maskinen. Underligt, så var det inte tidigare.

Har nån något tips? Lutar idag åt att köpa ny maskin från IKEA och få 5 nya garanti år, lev kan ske inom 10 dagar. Då 5000kr alt 10000kr inköpspris.
Det är väl det vanliga att värmaren som sitter i pumpen har gått, men det finns även mycket kretskortsfel på dessa

P
A almlof skrev:
Hej,

egentligen--släng skiten du får bara mer problem för varje dag på denna och köp en ny av ikea med 5-års garanti
Ta en av de två dyraste så får du i alla fall an bosch istället för det möget

• Gilla
almlof
  • Laddar…
@almlof & @electroluxaren

HUr gick det med detta? Jag har idag drabbats av samma sak...

Säkringen för ena fasen gick medan diskmaskinen körde. Efter att säkringen bytts så värmdes inte vattnet i diskmaskinen. Googlade lite o fick intrycket av att det antagligen var kretskortet som brunnit. Plockade ut detta men kan inte se ngn uppenbar skada (men vet inte riktigt vad jag ska leta efter)...

Garantitiden har gått ut så får nog bli ny maskin om jag inte får rätt på detta under helgen.

Ett öppnat diskmaskinskretskort och dess komponenter på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort som misstänks ha brunnit ur en diskmaskin, visad ovanifrån, utan synliga skador.
Skapa konto

För oss blev det ny maskin.. känns surt ur miljötänk men branschen för att laga utanför garanti verkar obefintlig.

L lantzen skrev:
@almlof & @electroluxaren

HUr gick det med detta? Jag har idag drabbats av samma sak...

Säkringen för ena fasen gick medan diskmaskinen körde. Efter att säkringen bytts så värmdes inte vattnet i diskmaskinen. Googlade lite o fick intrycket av att det antagligen var kretskortet som brunnit. Plockade ut detta men kan inte se ngn uppenbar skada (men vet inte riktigt vad jag ska leta efter)...

Garantitiden har gått ut så får nog bli ny maskin om jag inte får rätt på detta under helgen.

[bild]
[bild]

A almlof skrev:
För oss blev det ny maskin.. känns surt ur miljötänk men branschen för att laga utanför garanti verkar obefintlig.
Tack för svar! Hade hoppats slippa byta maskin, men det blir kanske så till slut.

Någonting är ju skevt när det inte kan betala sig att få någon att komma för att titta på den utan att det mest ekonomiska är att byta maskin.

Fortfarande intresserad av goda ideer!

P
L lantzen skrev:
Tack för svar! Hade hoppats slippa byta maskin, men det blir kanske så till slut.

Någonting är ju skevt när det inte kan betala sig att få någon att komma för att titta på den utan att det mest ekonomiska är att byta maskin.

Fortfarande intresserad av goda ideer!
En skit maskin med skit elektronik

Det är inte kretskortet du har på bild detta är interfacet. Kretskortet sitter på baksidan. Troligtvis har spolarmsväxlaren eller kablage i maskin varit Orsaken men kan även vara värmepumpsmotorn.

Definitivt inte bra miljötänk att reparera denna. Bäst är att aldrig dra hem en sådan.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:

Det är inte kretskortet du har på bild detta är interfacet. Kretskortet sitter på baksidan. Troligtvis har spolarmsväxlaren eller kablage i maskin varit Orsaken men kan även vara värmepumpsmotorn.

Definitivt inte bra miljötänk att reparera denna. Bäst är att aldrig dra hem en sådan.
Skämskudde! O tack för hjälpen!

När du skriver ”baksidan” menar du då på baksidan på själva maskinen? Alltså att jag måste dra ut maskinen för att komma åt det?
//L

electroluxaren skrev:

Fick fram kretskortet och... Ja, det är det som är problemet. Du har säkert rätt i att det bästa är att köpa en ny, men vill gärna ge det en chans då det är dålig tillgång på IKEA diskmaskiner just nu.

Oavsett... Kretskortet har brunnit. Så långt kan jag se. Men vad är det jag gör nu? Kan man (en person som aldrig pysslat med liknande saker) göra något själv? Kan en elektriker fixa? Eller ser det ut som att maskinen gjort sitt?

//L

Ett kretskort med möjliga brännskador, skildrat från ett byggprojekt relaterat till diskmaskinsreparation.
Skapa konto

Bränt kretskort med synliga skador och missfärgningar, vilket tyder på elektriskt fel.
Skapa konto

P
L lantzen skrev:
Uppdaterar själv ifall ngn annan är intresserad.

Man kan tydligen köpa nytt kretskort t denna modellen så lutar åt det alternativet.

[länk]
Du måste fixa felet först annars brinner det nya direkt

Hmmmm.... Så du tänker att det är ett annat ”mekaniskt/fysiskt” fel också? Den slutade fungera i samband med att säkringen t ena fasen gick så jag antog att det ”bara” var ett rent elektroniskt fel.

electroluxaren skrev:
Du måste fixa felet först annars brinner det nya direkt
Ledsen att jag tjatar...

Men som lekman tänker jag så här:

Om det är något ”mekaniskt” fel på diskmaskinen som orsakat skadan på kretskortet så är det ingen ide att försöka byta kortet.

Är det däremot skadan på kretskortet ett resultat av att fasen gick så borde det funka att byta kort.

Är ovanstående idioti?

P
L lantzen skrev:
Ledsen att jag tjatar...

Men som lekman tänker jag så här:

Om det är något ”mekaniskt” fel på diskmaskinen som orsakat skadan på kretskortet så är det ingen ide att försöka byta kortet.

Är det däremot skadan på kretskortet ett resultat av att fasen gick så borde det funka att byta kort.

Är ovanstående idioti?
Du har en rejäl kortslutning vilket gjorde att säkring löste
Den måste du hitta först och reparera

electroluxaren skrev:
Du har en rejäl kortslutning vilket gjorde att säkring löste
Den måste du hitta först och reparera
Super, tack för snabbt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.