Hej,

Då var det dags att pilla med elen.

Gör jag något farligt om jag kopplar bort min dimmer och sätter ihop kablarna direkt med en kabelskruv?

Det finns ingen nolla och det är nio stycken IKEA TRÅDFRI GU10 i takspottar.

För tillfället är det kopplat så, men vill ej det börjar brinna inatt.

Det låter ju definitivt som du borde ta dit någon och göra jobbet!

En dimmer har ofta nolla, så är du säker på det inte är en nolla?

I en dosa finns (eller ska finnas) bara en fas så det värsta du kan ställa till med är en kortslutning mellan fas och nolla och då kommer säkringen att brinna.

Det enda som kan orsaka brand är antingen en dålig koppling (glappkontakt), för klen kabel och/eller dimmer eller att spotlighten ligger mot något och blir för varm.

anders07 anders07 skrev:
Det låter ju definitivt som du borde ta dit någon och göra jobbet!

En dimmer har ofta nolla, så är du säker på det inte är en nolla?

I en dosa finns (eller ska finnas) bara en fas så det värsta du kan ställa till med är en kortslutning mellan fas och nolla och då kommer säkringen att brinna.

Det enda som kan orsaka brand är antingen en dålig koppling (glappkontakt), för klen kabel och/eller dimmer eller att spotlighten ligger mot något och blir för varm.

Händer detta direkt? Har stått igång nu ett antal timmar

Innan jag kopplade om satt det två svarta kablar i det ena hålet och vad jag tror är tändkabeln till spottarna i den andra. Inget annat. De tre kablarna är nu kopplade tillsammans

Har du bara lyckats koppla ihop dina tre trådar på ett bra sätt är det inget problem. Du har tänkt, gjort helt rätt i förhållande till det du ville åstadkomma.

• Gilla
Emilius
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.