Tänkte spendera första inlägget med att recensera ikeas laminatgolv Slätten som jag nyss lagt in i tre rum i sommarstugan:
Pris: 29:-/m2 (!)
Färg: Ljus lönn, stav
AC-klass: kommersiella lokaler med låg trafik /hemmiljö med hög trafik
Tjocklek: runt 5mm totalt
3m2/paket, 89:-/paket
Förutsättningar:
Sommarstuga byggd 1978 med orginal undergolv av trä som var kraftigt och ojämnt slitet. I samband med totalrenovering av tre rum beslutades att golven skulle fräschas upp och vi ville ha något mer lättskött. Trägolv med springor har en förmåga att samla smuts och bli äckliga med tiden, vilket vi ville slippa. Vårt barn leker fortfarande en del på golvet, vilket gjorde att vi ville ha ett ljust mönster för att lättare se legobitar med mera.
Efter besök på K-rauta samt Bauhaus insåg jag att trenden nu ligger mot diverse fantasifulla tryck, ofta murriga ekvarianter eller vitlaserade dito. Det kändes inte som om de mönstren matchade kulturellt mot en svensk sommarstuga i Roslagen med enkel standard, lönn fanns överhuvudtaget inte att tillgå vad jag såg. Därför landade jag till slut på IKEAs golv trots en del negativa kommentarer på nätet om kvalitet med mera.
Läggning:
Läggningen gjordes med hjälp av sticksåg med laminatsågblad. Underlagsfoamen var IKEAs "gamla" på rulle, vilket precis nu i dagarna ersatts mot plattor som ska ljuddämpa bättre. Rummen är 15, 5 och 3 m2 stora med ett flertal dörröppningar.
Slätten är ett lite speciellt golv att lägga enär det inte ska slås ihop. Slår man ihop golvet kommer det oundvikligen att flisa sig! Det ska "vikas" samman i fogarna, vilket betyder att det är klart lättare att lägga om man är två, vid längre golvyta (jag lade det ensam). Brädornas noter är sköra och frestas man att slå ihop plankorna går de ofelbart sönder, med glipor som följd.
Jag har lagt ett och annat laminatgolv i mina dagar, men jag gick till en början bet på att få ihop Slätten. Efter att ha andats djupt och prövat olika varianter hittade jag en arbetsmodell som fungerade bra:
Man viker ihop kortändarna med varandra, minst två brädor. Därefter sätter man "tungan" i föregående rads not i ca. 45' vinkel. Därefter är det lätt att klicka i. Raden måste lyftas/vinklas upp för varje kvarvarande bräda tills den är klar.
Oftast glipar det i kortskarvarna. Man kan då mycket försiktigt med hjälp av golvverktyget knacka lätt från kortändan så att de går ihop sig.
Om man är normalhändig och noggrann blir resultatet mycket bra. Täta fina skarvar som inte går upp igen. Det är en klart annorlunda upplevelse att lägga detta golv jämfört med ett hederligt "Pergo" eller liknande som tål lite bankningar, men med tanke på att priset är så extremt lågt skulle jag ändå göra om det utan att tveka.
Totalt på ca. 23 m2 uppstod 2 mindre kantflisningar (1mm), vilket inte är värre än för något annat golv jag lagt. I jämförelse med det absolut sämsta laminatgolv jag lagt (Rusta) var det helt okej. Gillar man ljus nordisk lönn så är det bara att åka och handla med andra ord. För lite drygt en tusenlapp får du nästan 40m2 golv och foam.
Jag skulle nog inte lägga in Slätten i en nybyggd villa, men till gäststugan, sommarstugan, källaren etc. passar det bra.
Hoppas det var till hjälp för er som undrar över ikea Slätten.
Pris: 29:-/m2 (!)
Färg: Ljus lönn, stav
AC-klass: kommersiella lokaler med låg trafik /hemmiljö med hög trafik
Tjocklek: runt 5mm totalt
3m2/paket, 89:-/paket
Förutsättningar:
Sommarstuga byggd 1978 med orginal undergolv av trä som var kraftigt och ojämnt slitet. I samband med totalrenovering av tre rum beslutades att golven skulle fräschas upp och vi ville ha något mer lättskött. Trägolv med springor har en förmåga att samla smuts och bli äckliga med tiden, vilket vi ville slippa. Vårt barn leker fortfarande en del på golvet, vilket gjorde att vi ville ha ett ljust mönster för att lättare se legobitar med mera.
Efter besök på K-rauta samt Bauhaus insåg jag att trenden nu ligger mot diverse fantasifulla tryck, ofta murriga ekvarianter eller vitlaserade dito. Det kändes inte som om de mönstren matchade kulturellt mot en svensk sommarstuga i Roslagen med enkel standard, lönn fanns överhuvudtaget inte att tillgå vad jag såg. Därför landade jag till slut på IKEAs golv trots en del negativa kommentarer på nätet om kvalitet med mera.
Läggning:
Läggningen gjordes med hjälp av sticksåg med laminatsågblad. Underlagsfoamen var IKEAs "gamla" på rulle, vilket precis nu i dagarna ersatts mot plattor som ska ljuddämpa bättre. Rummen är 15, 5 och 3 m2 stora med ett flertal dörröppningar.
Slätten är ett lite speciellt golv att lägga enär det inte ska slås ihop. Slår man ihop golvet kommer det oundvikligen att flisa sig! Det ska "vikas" samman i fogarna, vilket betyder att det är klart lättare att lägga om man är två, vid längre golvyta (jag lade det ensam). Brädornas noter är sköra och frestas man att slå ihop plankorna går de ofelbart sönder, med glipor som följd.
Jag har lagt ett och annat laminatgolv i mina dagar, men jag gick till en början bet på att få ihop Slätten. Efter att ha andats djupt och prövat olika varianter hittade jag en arbetsmodell som fungerade bra:
Man viker ihop kortändarna med varandra, minst två brädor. Därefter sätter man "tungan" i föregående rads not i ca. 45' vinkel. Därefter är det lätt att klicka i. Raden måste lyftas/vinklas upp för varje kvarvarande bräda tills den är klar.
Oftast glipar det i kortskarvarna. Man kan då mycket försiktigt med hjälp av golvverktyget knacka lätt från kortändan så att de går ihop sig.
Om man är normalhändig och noggrann blir resultatet mycket bra. Täta fina skarvar som inte går upp igen. Det är en klart annorlunda upplevelse att lägga detta golv jämfört med ett hederligt "Pergo" eller liknande som tål lite bankningar, men med tanke på att priset är så extremt lågt skulle jag ändå göra om det utan att tveka.
Totalt på ca. 23 m2 uppstod 2 mindre kantflisningar (1mm), vilket inte är värre än för något annat golv jag lagt. I jämförelse med det absolut sämsta laminatgolv jag lagt (Rusta) var det helt okej. Gillar man ljus nordisk lönn så är det bara att åka och handla med andra ord. För lite drygt en tusenlapp får du nästan 40m2 golv och foam.
Jag skulle nog inte lägga in Slätten i en nybyggd villa, men till gäststugan, sommarstugan, källaren etc. passar det bra.
Hoppas det var till hjälp för er som undrar över ikea Slätten.
Nu har de nyligen bytt slätten till något vitmenat trä -utseende.
Men det kanske fortfarande är samma golv i grunden.
Nåja, jag köpte 3 paket av den förra varianten i ljust trä (lönn, furu, björk eller vad det nu ska föreställa) för ett halvår sedan.
Och så satte jag golv i förrådet förra helgen (ja det tog tydligen lång tid)
Jag tyckte faktiskt det var ett ganska dåligt och svårlagt golv. De flesta skarvarna känns mot fötterna och jag håller med om att det både flisas lätt och är skört i kanterna.
Jag dissar inte golvet totalt, dels duger det ju utmärkt till sånt bruk som jag t.ex. har, ett förråd där det nästan inte spelar roll.
Och jag funderar faktiskt på att ge det en till chans, nu med det vitmenade.
Kanske funkar det hyggligt ifall man är oerhört skicklig och försiktig vid montering.
Jag skulle nämligen kunna sätta några enstaka m2 i hallen på övervåningen, och det kanske t.o.m bara blir tillfälligt (dvs max några år
).
Men funkar det tillräcklig bra så kanske jag köper in för hela resten av övervåningen. Priset är ju svårslaget.
Men det kanske fortfarande är samma golv i grunden.
Nåja, jag köpte 3 paket av den förra varianten i ljust trä (lönn, furu, björk eller vad det nu ska föreställa) för ett halvår sedan.
Och så satte jag golv i förrådet förra helgen (ja det tog tydligen lång tid)
Jag tyckte faktiskt det var ett ganska dåligt och svårlagt golv. De flesta skarvarna känns mot fötterna och jag håller med om att det både flisas lätt och är skört i kanterna.
Jag dissar inte golvet totalt, dels duger det ju utmärkt till sånt bruk som jag t.ex. har, ett förråd där det nästan inte spelar roll.
Och jag funderar faktiskt på att ge det en till chans, nu med det vitmenade.
Kanske funkar det hyggligt ifall man är oerhört skicklig och försiktig vid montering.
Jag skulle nämligen kunna sätta några enstaka m2 i hallen på övervåningen, och det kanske t.o.m bara blir tillfälligt (dvs max några år
Men funkar det tillräcklig bra så kanske jag köper in för hela resten av övervåningen. Priset är ju svårslaget.
Jag har slätten i ljust faner, köpte för exakt två år sen.
Nu behöver jag ca ett paket golv då jag ska ändra i köket, någon av er som har att sälja!?
Nu behöver jag ca ett paket golv då jag ska ändra i köket, någon av er som har att sälja!?
Det blev inte att köpa detta för resten av ÖV, jag har inte ens lagt de där kvadratmetrarna i hallen än, golvet är alltså fortfarande ouppackat.Mikael_L skrev:
Nu har de nyligen bytt slätten till något vitmenat trä -utseende.
Men det kanske fortfarande är samma golv i grunden.
Nåja, jag köpte 3 paket av den förra varianten i ljust trä (lönn, furu, björk eller vad det nu ska föreställa) för ett halvår sedan.
Och så satte jag golv i förrådet förra helgen (ja det tog tydligen lång tid)
Jag tyckte faktiskt det var ett ganska dåligt och svårlagt golv. De flesta skarvarna känns mot fötterna och jag håller med om att det både flisas lätt och är skört i kanterna.
Jag dissar inte golvet totalt, dels duger det ju utmärkt till sånt bruk som jag t.ex. har, ett förråd där det nästan inte spelar roll.
Och jag funderar faktiskt på att ge det en till chans, nu med det vitmenade.
Kanske funkar det hyggligt ifall man är oerhört skicklig och försiktig vid montering.
Jag skulle nämligen kunna sätta några enstaka m2 i hallen på övervåningen, och det kanske t.o.m bara blir tillfälligt (dvs max några år).
Men funkar det tillräcklig bra så kanske jag köper in för hela resten av övervåningen. Priset är ju svårslaget.
Men vilket år som helst nu, kommer en recension ...
Hej på er. Är det någon som har kvar en låda slätten. Tog bort två garderober och där under var det inget golv. Ska flytta i mars så är i behov av att fixa detta snarast. All hjälp är bra hjälp
Klicka här för att svara
