pope70 skrev:
En sak att tänka på är att om man köper en 50 lucka så har den förborrade hål för gångjärn. Dessa hål har en rå träyta som exponeras för mycket fukt från diskmaskinen och risken är stor att luckan med tiden försörs av fukten. Kan därför vara smart att köpa en extra lucka och ställa i garaget några år för säkerhets skull.
Kommer inte hålen att döljas av diskmaskinens egna front? Men hur som helst så är det en smart idé, ska fundera på det :)

När jag satte in 45 cm maskin i IKEA Nexus kök så sågade jag ner en 60-skiva på snickeri och strök dit list som blev över från sockellisten.

Diskmaskinen är inte i ett 50-skåp utan i ett tomt utrymme mellan två skåp och utrymmet ska då vara 50 cm så luckan får plats. Man kan ha alla 5 cm över på ena sidan men det är snyggare tycker jag att centrera luckan. Man sätter fast den enligt diskmaskinens anvisning men man måste räkna om måttet från mallen till ytterkant på luckan så det stämmer med den större luckan, alltså addera till 2,5 cm. Jag har inte upplevt att de förborrade hålen har påverkat luckans livslängd eftersom ångan och fukten transporteras uppåt. Däremot kan luckan bli fnasig i överkant om man inte öppnar luckan helt efter avslutat diskprogram. De flesta 60 cm diskmaskinsluckor har extraförstärkt lack men det har inte 50-luckorna så därför är en extralucka i garaget att föredra för den skull.

Nu har vi i och för sig 60cm diskmaskin men vi struntade i den speciella diskmaskinluckan och använde tre vanliga standard IKEA lådfronter precis som i resten av köket. Så då ser det ut som det är lådor även där diskmaskinen sitter.

Kunde använda färdiga skruvhål som fanns på diskmaskinsluckan för att fästa alla separata lådfronter.

Så med vanliga lösa 45cm lådfronter eller skåpsluckor (om det nu finns) så kanske du kan lösa det så?

Vårt har i alla fall funkat kanon i 5 år nu.

Glömde tillägga att vi inte har en diskamskin från IKEA utan en Siemens tror jag.

Jag vill inte ha luft runt diskamskinen, och tänker därför bygga in den som om det vore 45 cm utrymme. I ena änden blir det passbit mog vägg, och så ska luckan då gå ut över passbiten.

Smart idé med lådfronter, det ska jag undersöka! Jag täntke köpa en Bosch-diskmaskin så det borde ju funka på samma sätt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.