Står i val och kval Ikeakök för 30000 eller ett Sentenskök (Marbodal tillverkar det) för 50000. Vi är mest förtjusta i sentens, snyggare luckor, bättre kvalitet, bättre planlösning. Men 20000 mer.

Muraren :-/

Jag har själv IKEA, men skulle inte tvecka ett ögonblick och lägga upp 20 000 till om du tycker att det var bättre.

Vi tyckte att marbodal inte gav något som vi inte kunde få på IKEA, därför tog vi IKEA.

hela köksrusten gick i alla fall på 130 000 och att då inte lägga upp 20 papp till för att få det man verkligen vill ha tycker jag är ganska självklart

Kolla på Söderkök & Luckor, där köpte jag nya luckor till mitt kök och det blev inte alls dyrt tyckte jag. Dom har riktigt snygga luckor. Vet att dom gör luckor till IKEA skåp för dom som vill.

Hej!
Verka vara bra grejer och stort sortiment, men jag bor i skåne och dom finns i stockholm, synd. Tack i alla fall.
Muraren :D
bengt-claes skrev:
Kolla på Söderkök & Luckor, där köpte jag nya luckor till mitt kök och det blev inte alls dyrt tyckte jag. Dom har riktigt snygga luckor. Vet att dom gör luckor till IKEA skåp för dom som vill.

För "bara" 20.000:- extra skulle jag köra på det snyggare och bättre alternativet.

Jag skulle åxo ha kostat på 20 extra för att få det kök man helst vill ha. :D
Det rör sig om så lite pengar i det stora hela. Dessutom måste du montera hela köket själv om du väljer Ikea. :-/ Inga problem tycker vissa och en del tycker att det är ett h-vete.

Tycker nog det beror på i vilket prisspann man är. Skilnad från 120' till 140' känns inte lika stor som mellan 30'-50'. Vad har du för totalprisbild inkl golv bänkskivor osvosv?

Ja Vit varorna 30000,golv färgoch kakel ca 20000 så det blir 80000 eller 100000 skulle jag kunna tänka mig. :-?
Trivia skrev:
Tycker nog det beror på i vilket prisspann man är. Skilnad från 120' till 140' känns inte lika stor som mellan 30'-50'. Vad har du för totalprisbild inkl golv bänkskivor osvosv?

Satsar man 50.000:- på färg, kakel och vitvaror, så känns det nog lite snopet om man inte är helt nöjd med köket...
Lika bra att göra det ordentligt hela vägen?
Måla om kan man ju göra för en billig slant.....

Ikea köket som vi tycker är finast hetter Ståt och är av träfiberskiva. Men vi har läst en del om den att den inte håller vid vask/diskmaskin. Någon som har någon annan erfarenhet av den serien. Sentens luckan som vi fasnat för hetter Torp och är av mdf. Någon som har någon erfarenhet av den serien.

Muraren :)

Murare i 15 skrev:
Ikea köket som vi tycker är finast hetter Ståt och är av träfiberskiva. Men vi har läst en del om den att den inte håller vid vask/diskmaskin. Någon som har någon annan erfarenhet av den serien. Sentens luckan som vi fasnat för hetter Torp och är av mdf. Någon som har någon erfarenhet av den serien. Muraren :)
Utan att jämföra köken, så är MDF mycket bättre än vanlig spånskiva. Tål fukt mycket bättre och stabilare så de borde hålla bra mycket längre mot slitage.
Skall du först köpa IKEA-köket och sedan tycker att luckorna inte blev bra, så kostar ett luckbyte ca 15-20.000 Kr och då är du uppe i ungefär samma pengar.

thomas33 skrev:
[quote author=Murare i 15 link=1142460477/0#9 date=1142505356]Ikea köket som vi tycker är finast hetter Ståt och är av träfiberskiva. Men vi har läst en del om den att den inte håller vid vask/diskmaskin. Någon som har någon annan erfarenhet av den serien. Sentens luckan som vi fasnat för hetter Torp och är av mdf. Någon som har någon erfarenhet av den serien. Muraren :)
Utan att jämföra köken, så är MDF mycket bättre än vanlig spånskiva. Tål fukt mycket bättre och stabilare så de borde hålla bra mycket längre mot slitage.
Skall du först köpa IKEA-köket och sedan tycker att luckorna inte blev bra, så kostar ett luckbyte ca 15-20.000 Kr och då är du uppe i ungefär samma pengar.
[/quote]

Spånskiva tål inte fukt men det gör inte MDF heller.

Tack ska kolla på det. :)
Fredrik.e skrev:
pratade med en säljare som jag jobbat med innan och han har startat en butik i ystad som säljer kök som är samma koncept som IKEA men som ska vara billigare ,det kanske kan vara något att kolla in

finns än så länge bara på några ställen i landet men dom kanske kan skicka eller liknade

se länk [länk]

Jesca_j skrev:
[quote author=thomas33 link=1142460477/0#10 date=1142506232][quote author=Murare i 15 link=1142460477/0#9 date=1142505356]Ikea köket som vi tycker är finast hetter Ståt och är av träfiberskiva. Men vi har läst en del om den att den inte håller vid vask/diskmaskin. Någon som har någon annan erfarenhet av den serien. Sentens luckan som vi fasnat för hetter Torp och är av mdf. Någon som har någon erfarenhet av den serien. Muraren :)
[/quote]

Spånskiva tål inte fukt men det gör inte MDF heller.[/quote]

Det beror på vilken typ av MDF eller spånskiva man använder.  ;)

MDF-skiva (Medium Density Fibreboard)
Torrpressad skiva som tillverkas av hartslimmade lignocellulosafibrer. Detta är en utmärkt yta för laminering som kan maskinbearbetas med fint formade och mjuka kanter. Används i första hand till möbler och specialsnickerier och har materialegenskaper som är väl lämpade för behoven inom sådana branscher. Skivor tillverkade enligt typ MDF i EN 622-5 är lämpliga för användning i torra utrymmen och finns också i brandsäkra kvaliteter. Skivor tillverkade enligt typ MDF-H i EN 622-5 är fuktbeständiga och kan användas i miljöer som ofta utsätts för höga fukthalter och väta.

Spånskiva
Spånskivans struktur (spånform, hartshalt och densitet) påverkar både kvalitet och egenskaper kraftigt. Skivor tillverkade enligt typ P3 i EN 312-3 är ett utmärkt bärarmaterial för användning i torra miljöer. Dessa finns också i brandsäkra kvaliteter, som kan användas till att producera sandwichpaneler som uppfyller byggnormernas brandsäkerhetskrav. Skivor tillverkade enligt typ P5 i EN 312-5 är motståndskraftigare mot fukt och kan användas i miljöer som ofta utsätts för höga fukthalter och väta.

Hej! Vi har ett Ikeakök och vi är nöjda. Kanske inte helt och hållet med monteringen ... som de förra ägarna till vårt hus gjort, men vi hade kanske inte gjort det bättre själv. Vi har bekanta med ståt i köket (eller något mycket likt ståt från ikea) ytan på deras luckor har bubblat sig av värmen intill spis och diskmaskin. De har inte kommit sig för att klaga ... det kan ju vara ett problem IKEA åtgärdat.
mvh fiddeli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.