PrinsValium skrev:
Vill slå ett slag för rostfri bänk också. Vet inte vad jag skulle göra utan min. Lättstädad och slabbsäker.
Kan bara hålla med! För övrigt såg det Absolut bra ut :D

Alfredo skrev:
Kan bara hålla med! För övrigt såg det Absolut bra ut :D
Ja! Det ser Absolut fint och tungt ut. Hur många Absoluta kilon klarar hyllan?

kamilenski skrev:
Ja! Det ser Absolut fint och tungt ut. Hur många Absoluta kilon klarar hyllan?
Alkishyllan, ja... Till mitt försvar är det inte jag som druckit upp alla, för det är mest tomflaskor. Dock så är jag rätt säker på att hyllan klarar en hel last med fulla flaskor. Det borde inte komma upp i mer än ca 25 kilo.

Jehu skrev:
Vill ni ha kvalitet, så platsbyggt av duktig snickare.
Annars duger nog Ikea till 90% av populasen.
Jo, som sagt. Om jag inte är felunderrättad så behöver det inte heller bli särskilt mycket dyrare än steget över IKEA. Fast då får man ju inte bygga nåt själv... =D

Paul-Staffanstorp
PrinsValium skrev:
Vill slå ett slag för rostfri bänk också. Vet inte vad jag skulle göra utan min. Lättstädad och slabbsäker. Om jag någonsin flyttar kommer min lägenhet att säljas utan...

[bild] [bild]
Kan bara hålla med dig... rostfria diskbänkar är ofta underskattat idag...

Ser mycket snyggt ut men vad har hänt med spotskivan under den Absoluta hyllan...
Den ser ut att glipa ordentligt i den sidan som vetter mot fläkten...
Eller är det bara en synvilla... :blushing:

F
PrinsValium skrev:
Alkishyllan, ja... Till mitt försvar är det inte jag som druckit upp alla, för det är mest tomflaskor. Dock så är jag rätt säker på att hyllan klarar en hel last med fulla flaskor. Det borde inte komma upp i mer än ca 25 kilo.

Jo, som sagt. Om jag inte är felunderrättad så behöver det inte heller bli särskilt mycket dyrare än steget över IKEA. Fast då får man ju inte bygga nåt själv... =D
Tjusigt kök.

Tror inte heller att det behöver bli speciellt mycket dyrare än IKEA. Jag ritade upp mitt kök i exakt dom måtten jag ville ha. Inte jättestort men normal villastorlek och inga stommar i massivt trä men dålig kvalitet är det inte och riktigt bra beslag . Fullständig anpassning till allt jag ville ha (tex anslutet upp i snedtak till ca 4m, extra högt högskåp på 3meter mm. Betalade 50 000kr + moms hos ett Snickeri. Dom billiga kvalitetskökens offerter landade på över 100 000kr. Detta utan specialanpassningar jag ville ha.

Det har varit en del snack i tråden om olika märken, vill bar klargöra vissa saker. Förutom Ikea finns en riktigt stor kökskoncern i Sverige och det är Nobia, de har totalt 20 varumärken i Europa, i Sverige har de Hth, Myresjö, Marbodal och Invita. Dessutom finns en annan större spelare, Ballingslöv, som oxå äger Kvik.

Om man kollar de finansiella rapporterna från Nobia och Ballingslöv ser man att omsättningen sjunkit år för år de senaste åren. Troligen beror detta på att det inte byggs så mycket nya bostäder just nu men kanske även att många kunder som här i tråden hellre väljer Ikea pga priset och den kvalitet de erbjuder?

Tack för klargörandet, pope70!

Men det finns ju fler fler "högstatus"tillverkare, tex Vedum och Lidhult.

(Har själv just köpt köksskåp på IKEA)

//KoW

Du kanske har bestämt dig vid det här laget, men i alla fall.. Köp bara inte från Noblessa. Det gjorde vi och det visade sig vara dålig kvalité.

Y
Tog offert från Marbodal också och trodde att nu jäklar skulle jag få de luckorna jag ville ha och till rimligt pris, men ack nej, 75tusen skulle de ha för samma upplägg som tidigare...

ikea: 25... Ballingslöv 52... marbodal 75..

Yrrol skrev:
Tog offert från Marbodal också och trodde att nu jäklar skulle jag få de luckorna jag ville ha och till rimligt pris, men ack nej, 75tusen skulle de ha för samma upplägg som tidigare...

ikea: 25... Ballingslöv 52... marbodal 75..
Ehhh, du råkar inte ha kastat om siffrorna lite ? Min erfarenhet så här långt under min
pågående köksplanering är att Ballingslöv är dyrast...

Y
nae, det var det jag fick på papper. marbodal fick för sig att rita till ett extra överskåp men det kan ju inte vara orsaken till sådan drastisk prisskillnad, hehe

Yrrol, så dina prisjämförelser är på olika kök? Alltså jämför du äpplen och päron? Så om man vill ha ett äpple så skall man köpa päron bara för att dom är billigare?

sunda skrev:
Yrrol, så dina prisjämförelser är på olika kök? Alltså jämför du äpplen och päron? Så om man vill ha ett äpple så skall man köpa päron bara för att dom är billigare?
ETT extra ovanskåp står det.

Y
Jo precis, 1 extra överskåp råkade dom slänga in på den sidan som inte skulle ha överskåp alls.. Ni har sett bilderna från mina offerter, de skissar på samma mått och antal skåp osv utifrån vad de har att erbjuda för uppnå samma slutresultat.

En vild gissning är att Marbodal köket är med anpassad stomme på framkanten? Detta i kombination med monterad stomme ifrån fabrik brukar kunna bli betydligt dyrare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.