KnockOnWood skrev:
Nimajneb, du påstår en hel del saker med hänvisning till att "jag vet iaf att det är så".

Jag tycker att det är dags att du styrker dina uttalanden, som jag ser som rena tyckanden tills vidare, med lite handfasta data. Siffror, fakta, dokumentation, ja du förstår säkert.
Kom igen Nimajneb, upp till bevis för dina påståenden!
KnockOnWood skrev:
, nu tycker jag det är dags att du håller igen!

Du är inte rolig längre, bara patetisk och larvig :thumbdown:
Varför skulle jag lägga en sekund på att förklara sådant som du inte vill eller kan förstå?
Om du vägar tro att vitvaror är uppbyggda av moduler av olika prestanda så är det ditt o inte mitt problem.

Nimajneb skrev:
Varför skulle jag lägga en sekund på att förklara sådant som du inte vill eller kan förstå?
Om du vägar tro att vitvaror är uppbyggda av moduler av olika prestanda så är det ditt o inte mitt problem.
Återigen Nimajneb, försök förstå att dina spekulationer inte är värda ett dugg mer än någon annans,
även om du skriver "jag vet iaf att det är så".
Har du fakta att komma med, så borde du väl kunna styrka dem?

Det här är ju ett diskussionsforum, eller hur?
Att du vill att vi andra skall godta just dina spekulationer som motiveras med "jag vet iaf att det är så" faller ju platt till marken. Varför skriver du här om dina skriverier inte får ifrågasättas och diskuteras?
Men du skulle ju kanske kunna hjälpa upp din argumentation liite grand med att tala om varför just dina uttalanden inte får ifrågasättas. Fakta, Nimajneb, fakta!

Off topic:
Du citerar vad jag skrev, riktat till dig, i tråden om min handdukstork, som höll på att bränna ner ett helt hus:
, nu tycker jag det är dags att du håller igen!

Du är inte rolig längre, bara patetisk och larvig [bild]
Detta skrev jag efter din i mitt tycke sällsynt fåniga kommentar
Nimajneb skrev:
...
2. Felet är att BH har för få hangarounds, om det nu finns någon miljon där ute som inte sett ljuset så kan det ju bara vara BH fel. Mao skicka fakturan till BH o inte Biltema.
Jag tycker fortfarande att detta var ytterst larvigt att skriva till en person som har fått sitt badrum nedbränt, och kunde tacka sin smala lycka att han hade huset kvar, om än skadat.

Skicka fakturan till ByggaHus? Jojo, smart uttänkt!

Men, Nimajneb vad ända inners in i humhum har det med det gurglande kylskåpet att göra?

Du skrev förut "Varför skulle jag lägga en sekund på att förklara sådant som du inte vill eller kan förstå?"
Nu ber jag dig göra ett undantag: Försök förklara så att även jag har en chans att förstå hur du tänker!

Redigerat:
Tack för alla tankar kring detta ärende!! Provade mäta med bullerapp i iphonen och tillsynes verkar ljudnivån ligga på 36-38db trots allt?? Det märkliga är att det dock närmast ekar i hela rummet när sörplandet kör igång varje kvart och sen gurglar i flera minuter. Hur kan 36-38db låta så mkt? När inte kylen kör så är det ju ca en 33-34db i rummet? Det som gör att jag inte tror att jag är knäpp i hörselsystemet är att precis alla som har varit hos mig undrar vad det är för fel på kylen. Troligen är det kanske då inte kompressorljudet i sig utan själva forsandet av köldmediumet som gör det?? Går det att minska? Hur mkt minskar ljudet egentligen i ett inbyggnadsskåp? Någon som provat?
Funderar nu på att åka in till IKEA och lyssna på kyl-frysarna därinne. Om jag begriper hur man lägger upp en ljudfil så kan jag spela in ljudet och lägga upp efter helgen när jag är åter i lägenheten.
Inbyggnadsskåpen är ju öppna bakåt, läcker inte hela ljudet ut där då? Kan man ljuddämpa med något material bakom kylen? Grejen med denna kyl är ju att den är liten och smal och hade ju varit bäst om jag slapp bygga in den (skåpet kostar ju 3000kr som jag eg ej vill ha).

Lyssnade nu i midsomamrhelgen på en liknande lite äldre kyl/frys av ungefär samma modell som återigen knappt låter någonting när den kör igång. Denna helt nya "extremt tysta" 36db låter som ett tröskverk i jämförelse.

JNL, det kan ju mycket väl vara som du upplever det, att ditt kylskåpsexemplar är ovanligt högljutt.

Hur man upplever ljudet är ju inte bara beroende av den uppmätta ljudnivån,
utan också av frekvenser och ljudets karaktär.

Om du fortfarande, efter diskussioner och tips ovan, upplever skåpet som störande skall du absolut ta upp det med IKEA.

Börja med att ringa på måndag och gå sedan vidare utifrån vad ni kommer fram till.
Som tidigare har påpekats har nog IKEA en tolerant inställning till kundens synpunkter.
De har nog förstått värdet av en nöjd kund, och faran med missnöjda kunder.

Hoppas att du får en bra lösning på ditt kylskåpsärende!

PS
1954 på Styrsö levererades is till husens isboxar veckovis, kylskåp fanns ej än.
Isboxen var tyst!

Jag tror inte det hjälper att åka till IKEA och lyssna då dom som alla andra inte har skåpen inkopplade. Jag skulle tro att det är ett Electrolux skåp som du har och jag skulle tro att dom gör på samma sätt som sina konkurrenter när det kommer till inbyggnadskåpen. För att uppnå samma isolering som dom vanliga så använder dom en dyrare och bättre isolering som kan göras tunnare men som pga av detta inte dämpar ljudet lika bra. Ljuddämpningen överlåter man till skåpet, väggen bakom och dörrfronten att ta hand om.

När du skrev om att du upplevde att det ekade i köket så pekar det kanske på att du har för lite textilier som dämpar detta. Hur är det med gardiner och mattor?

JNL78...så här står det i den engelska manualen (Gurgling , hissing and humming noises from the refrigerating system are normal) så jag tolkar det som att det ska låta om din kyl o frys. Men kan du inte prova att täcka sidorna tillfälligt med någon form av skivor så du kan simulera att skåpet är inbyggt ? Och lyssna om det hörs mindre. Nimajneb...enligt google är kylskåpet från whirlpool.

Micro skrev:
JNL78...så här står det i den engelska manualen (Gurgling , hissing and humming noises from the refrigerating system are normal) så jag tolkar det som att det ska låta om din kyl o frys. Men kan du inte prova att täcka sidorna tillfälligt med någon form av skivor så du kan simulera att skåpet är inbyggt ? Och lyssna om det hörs mindre. Nimajneb...enligt google är kylskåpet från whirlpool.
Att kylskåpen tyvärr gurglar vet ju alla. Om man googlar på gurglande kylskåp så får man upp bruxar från i princip alla tillverkare och först tror jag Miele kom.

Ang om skåpet kommer från WP eller Elux så hjälper nog inte Google dig till svaret.
Sedan några år så har Elux brutit WP monopol hos IKEA och idag tror jag dom delar på olika marknader och att Elux är iaf det som säljs i Scandinavien.
Nu finns det säkert vissa produkter som WP eller Elux fortfarande har monopol på, skulle tex kunna tänka mig att Microugnar och WP är i ett sådant läge.

Spelade in ljudet från kylen, ha gärna hörlurar på er så framgår ljudet ännu tydligare. Vad är detta?? Låter mer och mer och oftare och oftare, eller så är det jag som inbillar mig, men över 50% av tiden i vart fall som helst. :-(((

http://rghost.net/38890177

Klicka på "download" så öppnas den i windows media player. Klicka ej på play now, då händer något annat.

Nimajneb: Renoverat en hel del i lägenheten så det är som du misstänker, jag har dåligt med textilier i rummet, dock kommer det inte att komma in så värst mycket mer än vad det är nu, matta och en annan gardin kanske.

Så skåpet är eg ett e-lux eller WP, isåfall borde det vara bra grejer? Kan dock inte begripa varför mitt låter såhär mkt men inte andras som jag lyssnat på, vågar man chansa på att skåpet ljuddämpar? Var ju lite olika bud om detta i tråden. Ett inbyggnadsskåp i min serie ligger ju på närmare 3000kr och blir ju eg lite stort i rummet, men ljudet gör mig tokig.

Ibland går kompressorn (tror jag) på enbart då är det ett mer surrande mkt lågt ljud som är typ som ett modifierat elstängsel i kohage (hörs knappt). Men sen börjar det sörpla och gurgla och suga vatten på ett märkligt sätt...

Kan tillägga att kylen transporterats upp liggande i bilen, men sedan fick det stå över dygnet upprätt innan jag satte på det (skulle räcka med bred marginal enligt IKEAs kundtjänst)

Har du ringt och pratat med IKEA ännu? Jag skulle bli oerhört förvånad om de inte hjälpte dig.

JonasSun skrev:
Har du ringt och pratat med IKEA ännu? Jag skulle bli oerhört förvånad om de inte hjälpte dig.
Jag fick ett otrevligt bemötande av Ikea när jag klagade på ljudet på en Nutid ugn. Ingen hjälp där inte :mad:. Har både mailat, ringt och skrivit. Fick inte något skriftligt svar, bara ett väldigt snäsigt svar i telefonen.

Nu är ugnen sönder (håller inte rätt temperatur) och jag måste reklamera den, men jag drar mig för att prata med Kundtjänst igen. "Hoten" om att jag själv kommer att få betala, om dom inte hittar något fel, kommer säkert inom ett par sekunder.

Jag har även en Nutid kombinerad ugn och micro, som har glapp i dörren......och låter något förfärligt.
Kommer aldrig mer att köpa Ikeas vitvaror.

Babbo - det låter tråkigt. Tycker dock inte din erfarenhet skall hindra trådstartaren från att kontakta IKEA. De sistnämnda säljer en enorm mängd varor och det händer med säkerhet att en del kunder inte får det bemötande de borde kunna förvänta sig. Det är dock inte en regel utan snarare undantag. Känns som en snabb (förhoppningsvis) kontakt med dem vore enklare för att hitat en lösning än att stöta och blöta frågan i ett internetforum i evigheter.

Hej!
Jag har svart bälte på att prata med IKEAs kundtjänst och jag har bara gott att säga om den även om det inte är alltid jag får rätt.
Mitt råd är att traska in eller ringa dom. Ofta kan man få pengarna tillbaka i form av en värdecheck - även på ganska vaga grunder så länge man är ärlig och lugn.
Jag skulle föreslå att du säger till dom att det låter mycket mer än du räknat med i din lägenhet och att den stör nattsömnen.

Om du beställt kylen på nätet har du dessutom ett betydligt bättre läge då du enligt distanssköplagen har rätt att packa upp och pröva en produkt och sedan ångra dig. Observera att det i det läget inte måste vara något fel på produkten utan det räcker med att du är missnöjd.
I det läget har du rätt till pengarna tillbaka för produkten dock ej (tror jag) för frakten.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.