Hej!

Köpte 2 skåp av ikea för 4 veckor sedan. Ett kylskåp "NUTID 60x175" samt ett frysskåp "NUTID 60x175". Båda står intill varandra i köket.

Frysskåpet låter som man kokar ägg med förlite vatten så att äggen studsar i kastrullen. Eller som att man kokar kaffe. Hörs i hela 4-rumslägenheten, och man kan även ana det i trapphuset när man går ut ur hissen på 5:e våningen.

Kylskåpet låter ingenting alls (eller ja, man kan ana kompressorn om man lyssnar väldigt noga).

Kylskåpet är deklarerad att låta max 40 db.
Frysskåpet är deklarerad att låta max 42 db.

Båda transporterades hit liggandes på släpvagn, och stod upprätta i köket i 2 dagar innan dom kom på plats och startades. Ringde Ikeas kundtjänst direkt och berättade och hon var vänlig och skulle skicka service-tekniker. Hon nämnde även att om han inte hittar något fel så får jag betala för honom. 1 vecka senare ringde en service-tekniker mig. Han berättade att man inte ens åker ut och tittar på oljud om skåpet är mindre än 3 månader gammalt. Så han kom alltså inte hit.

Nu har jag lånat en decibel-mätare (http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/ljudmatare-decibelmatare/uni-t-ut352-p48284) och den visar:

Bakgjundsljud i köket (kyl & frys avstängda, dörrar fönster stängda): 36 db
Kyl: Ej mätbart, visar 36 när kompressorn går.
Frys: 54 db.

Frysen fortsätter att väsnas 30 sekunder efter att kompressorn stannat, så det är något med köldmedlet som låter.

Jättefrustrerande, önskar bara att den kunde hålla tyst.

Undrar vad Electrolux menar ska hända efter 3månader, ska du ha vant dig eller ska frysen reparera sig själv?

Ringde IKEA kundtjänst igen idag. 800 kr kostar det om det inte "är något fel" på mitt frysskåp, men nu har dom felanmält det igen iafl.

Ringde även på en annons på Blocket precis där någon säljer samma kyl&frys som jag har. Redan sålda, men jag frågade om ljudet. Annonsören menar att hans kyl & frys lät ungefär lika mycket (eller ingenting).

Synd som fan att dom var sålda, jag kunde ju annars köpt hans begagnade "något repiga" och bytt dörrarna mot dom nya jag själv har, för jag tvivlar på att IKEA löser problemet så länge frysskåpet verkligen fungerar.

Frågade oxå IKEA om att lämna tillbaka produkten. Går inte då dom är redan använda.

Nimajneb skrev:
Undrar vad Electrolux menar ska hända efter 3månader, ska du ha vant dig eller ska frysen reparera sig själv?
Troligen att många nya ägare reagerar över högt ljud fast det är normalt och sedan fått kunden betala, vilket resulterar i sura miner.

Men maila det till återförsäljaren så får de ta ställning till det. Glöm inte skriva om det är A eller C-kurva du mätt i. Visar att du är lite mer insatt.

Gissar på att du mätt 1m från maskinen, mitt i rummet, det hörnet i rummet som har högst nivå, lagt samman allt, tagit bort bakgrunds ljudet?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Nej, så insatt i decibelmätning är jag inte.

Jag lade decibelmätaren på golvet framför kylskåpet. Men det spelar ingen roll, den visar över 50 dba även när man håller den i handen i köket.

Jag har inte dragit bort bakgrundsljudet. Om jag gör det så blir kylskåpet ju "knäpptyst" :)
Det är inte så att om något låter X dba och något annat Y så kan bara summera X och Y, kurvarn är ju logaritmisk eller?

Spelar ingen roll vad decibelmätaren visar, det som spelar roll är att det låter förmycket, och att andra likadana frysskåp från IKEA av samma modell inte ens är hörbara från rummen intill.

Jag tror det är max 30 eller 50cm från närmast fast monterat större föremål och ett golv räknas som det.
Man tar inte 54-36 och är nöjd utan man räknar ut det. Brukar finnas med i mjukvaran till riktig utrustning. Med de ljuden så låter det antagligen mycket i ditt rum eller så visar den fel. De gånger jag mätt så brukar bakgrundsljudet vara runt 25-28 om jag inte minns fel. Men alla rum är ju olika.

Mät ca 120 från golvet, gärna med stativ 1m från maskinen och hållet du i den håll den från dig.
Då får du en lite mer rätt mätning så kanske de tar sig på lite mer allvar. Du mäter bakgrundsljud på samma ställe.

Normalt ska man mäta under 30s och ta ett medel, minst 3 mätningar i ett rum och då blir det 1.5min.

Finns någon fin lathund som jag läste när det var aktuellt för mig att kunna. Dock glömt av mycket nu. Vissa saker jag skriver är säker fel men det är åt rätt håll iaf.

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Ok, gjort om mätningen nu.

Mätaren visar 31 DBA eller 48 DBC i det tystaste rummet vi har, när frysskåpet är avstängt.
Mätaren visar 36 DBA eller 49 DBC i mitten av köket, hållen i handen, frysskåpet avstängt.
Mätaren visar 38-46 DBA eller 49-51 DBC i mitten av köket, hållen i handen med frysskåpet påslaget. Anledningen till dom varierande siffrorna är just skåpets ljud. 5-10 sekunder kokar det bara lite, sen fräser det till å kokar på som bara den i några sekunder.

Det verkar vara mer rimliga siffror.troligen anger de ljudet i dba och då är du nästan godkänd. Det är även 2db felmarginal på mätningen tror jag.
Om ditt instrument visar lite för mycket så kan det mycket väl bli godkänt vid en mätning.

Men detta är ju bara ljudets nivå, karaktären på ljudet säger ju lite om det är trasigt eller inte.

Mikael_L
Om man mäter ljudtrycket nära ljudkällan mäter man ljudkällans eget ljud.
(Nu ska/kan man inte mäta hur nära som helst i detta fall, av flera olika skäl.)

Ljudtrycksnivån från ljudkällan avtar sen med 6dB för varje fördubbling av avståndet, till dess man lämnat efterklangsradien. Sen mäter man endast en svårbedömd mix av direktljud och efterklangsljud som härskar i rummet.

Frågan är vilken slags bulleruppgift som är angiven för frysen.
Om det är ljudeffektnivå eller ljudtrycksnivå?
(Och om det är den senare, vilken norm det är mätt med. Men vanligt är dB(A) och 1 meter avstånd.)

Redigerat:
Och de borde stå med vilken dämpning på rummet det är mätt med.

Tror en dämpning på 4db är det vanliga. Vissa rum har mer, vissa mindre. Det går att mäta också men det är en helt annan sak.

Jag förutsätter att det finns en standard för hur bullret mäts och sedan specas. Tror inte att Elux, WP, Bosch o alla andra hittar på sina egna metoder. Sedan så blir naturligtvis förutsättningarna helt skilda i varje bostad.

Mikael_L
Det finns garanterat en uppsjö av standarder för ljud/buller-mätning.
Vilken/vilka som är applicerbara för denna produkttyp vet jag dock inte.

Det finns nog även de som håller på och mäter saker och ting efter egna påhittade procedurer, men det är nog inte så väldigt vanligt idag, särskilt från stora tillverkare.

Mikael_L skrev:
Det finns garanterat en uppsjö av standarder för ljud/buller-mätning.
Vilken/vilka som är applicerbara för denna produkttyp vet jag dock inte.

Det finns nog även de som håller på och mäter saker och ting efter egna påhittade procedurer, men det är nog inte så väldigt vanligt idag, särskilt från stora tillverkare.
Massa metoder finns det men jag är som sagt övertygad om att det finns en som iaf dom stora drakarna håller sig till.
Tyvärr brukar dom vara avgiftsbelagda så det kanske inte är helt lätt att hitta dom på nätet.

Tekniker ringde från IKEA (?) idag, dom ska lyssna på mitt frysskåp nästa fredag.
Han sade ungefär som förra gången, att oljud försvinner efter 3 månader, och om dom inte gör det så måste man "fylla om det" (ta ut gasen å fylla på igen?).

Kan det vara så att det blivit förmycket eller förlite gas i mitt exemplar?

Nu har teknikern varit på besök. Han kunde lokalisera ljudet till nån komponent där oljan gurglade. Han sade att eftersom skåpet legat ned under transport (det låg ned hos IKEA oxå minsann), så har oljan runnit ut från kompressorn och hamnat i elementet som är fäst på skåpets baksida. Det tar några månader för all olja att tryckas bort från elementet och åter hamna i kompressorn, och när det är klart så blir det tyst. Finns inget trix han känner till att skynda på processen, bara att vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.