6 724 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
IKEA-bänkskåp med djupare bänkskiva
Hej, vi planerar att sätta igång med köksrenovering om ett par veckor och har en fundering med bänkskivan. Vi kommer att köra IKEA-bänkskåp men vill ha en något djupare bänkskiva (70cm). Hur monteras bänkarna bäst isåfall mot väggen? Gissar att upphägningsskenan blir värdelös när skåpen hamnar ca 8cm från väggen. Vad skall man tänka på här?
En tanke:
Skulle du inte kunna fästa två sådana här reglar i väggen:
https://www.byggmax.se/virke/limtra/limtra-90x90-p08890091
(eller någon annan lämplig dimension)
En regel i nederkant och en i överkant.
Sedan fäster du skåpen i reglarna?
Skulle du inte kunna fästa två sådana här reglar i väggen:
https://www.byggmax.se/virke/limtra/limtra-90x90-p08890091
(eller någon annan lämplig dimension)
En regel i nederkant och en i överkant.
Sedan fäster du skåpen i reglarna?
Enklast är väl att sätta på ben på bänkarna så att de blir fristående från väggen. Det finns färdiga ben som lätt kan monteras i rätt höjd, så att bänkarna blir stabila och vågräta. Låt då bänkskivan vila på en upphängningsskena på väggen. I annat fall kan du montera dit socklar under skåpen, så att de blir fristående.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jag skulle välja att bygga ut väggen med reglar sågade till lämplig dimension (limträ är onödigt dyrt), och den normala monteringsskenan. Det är lättare att få allt vågrätt med skenan, jämfört med att justera 4 ben på varje somme individuellt.
Om detta kommer att sträcka sig mellan 2 väggar så blir det enkelt. MEn om det kommer att finnas ngn. synlig gavel så får man fundera över hur en täckskiva bäst utformas.
Det kan också vara vettigt att kolla med ngn annan kökstillverkare som kan leverera skåpen i djupare utförande. Du får ju nästan 20% mer förvaringsutrymme om även skåpen görs djupare.
Om detta kommer att sträcka sig mellan 2 väggar så blir det enkelt. MEn om det kommer att finnas ngn. synlig gavel så får man fundera över hur en täckskiva bäst utformas.
Det kan också vara vettigt att kolla med ngn annan kökstillverkare som kan leverera skåpen i djupare utförande. Du får ju nästan 20% mer förvaringsutrymme om även skåpen görs djupare.
Hej, hade missat att det kommit svar i tråden, trodde det kom nån notis eller dyl. Men tack för alla svar! Precis som "hempularen" säger blir det knöligt att få skåpen helt raka. Och köket är helt rakt med väggar+passbitar i ändorna, så det känns som det får bli någon lösning med reglar bakom. Monteringsskenan känns ju onekligen väldigt smidig.
Har ännu inte börjat montera, tak och golv skall läggas innan stommarna byggs ihop. Men nästa vecka hoppas jag att själva köksbyggandet kommer igång
Har ännu inte börjat montera, tak och golv skall läggas innan stommarna byggs ihop. Men nästa vecka hoppas jag att själva köksbyggandet kommer igång
Jag skruvade två extra reglar på väggen bara. KOmmer dock inte ihåg om jag satte först enskruvregel och sedan en 95 eller om det vart dubbla 95
r. Mitt förslag är dubbla 95
r och sen montageskenan som du hänger skåpen på.
Klicka här för att svara