Hej vänner! Jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska konstruera en ihopfällbar vagn till min flickvän. På TikTok finns många sådana ”foldable bar tables”, dvs ihopfällbara vagnar med en framsida och sidor som kan vikas ut 90 grader och fällas ihop med hjälp av gångjärn.
Nu till problemet: Jag vill skapa en mer unik form med ”diagonala sidor som ska kunna fällas ut mer än de 90 grader som är standard, nämligen ut till 115 grader. Bordet får då en större yta då. Men hur ska jag göra detta med gångjärnen?
Jag tänker att jag utifrån plywood ska såga ut en framsida med måtten 1400mm i längd och 1200mm i höjd, och sidorna i samma höjd med 650mm i längd. För det behöver jag 2 skivor, och tänker mig tjockleken 15mm. Gångjärnen ska vara sådana pianogångjärn tänker jag.
Min fråga då, hur ska placeringen av gångjärnet vara för att göra detta möjligt, och vilka mått behöver jag på denna samt hur ska jag placera denna mot framsidan och sidopanelerna?
Detta är i princip mitt första byggprojekt sedan träslöjden i skolan för 15 år sedan, så ursäktar om jag framstår som en smula dum här 😅