Mellan fastland o en ö rinner en liten kanal på cirka 5 m bredd.
Det är en förbindelse mellan två havsvikar som passerar där, och marken på båda sidor närmast vattnet är kommunens.
Pga en enorm och tät vassrugg på ena sidan av bron, står vattnet stilla o blir sunkigt. Alltså inget friskt flöde mellan ena sidans hav o den andra.
Det drar till sig insekter o lukt o dåligt vatten.
Vem är ansvarig för att hålla rent så kanalen kan rinna fritt igen?

• Haha
Intet
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
Det är en förbindelse mellan två havsvikar som passerar där, och marken på båda sidor närmast vattnet är kommunens.
Pga en enorm och tät vassrugg på ena sidan av bron, står vattnet stilla o blir sunkigt. Alltså inget friskt flöde mellan ena sidans hav o den andra.
Varför skulle någon vara ansvarig överhuvudtaget? Naturen får göra som den vill utan att någon behöver ta hand om den.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vem driver vattenanläggningen som kanalen utgör? Om det är en anlagd kanal så finns det vanligen en verksamhetsutövare som driver vattenverksamheten och ansvarar för vattenanläggningen. Kolla med länsstyrelsen vem det kan vara.

Är den en äldre kanal som har anlagts före den moderna anmälnings- och tillståndsplikten så blir det ju knepigare.

I och med att det finns en bro så lär det vara reglerat. Normalt är det väghållaren som ansvarar för att vatten kan rinna under den. Men väghållaren ansvarar inte för en kanal som ligger utanför vägområdet. Står vassruggen i vägområdet så ansvarar vanligen väghållaren.

• Gilla
jonil152
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem driver vattenanläggningen som kanalen utgör? Om det är en anlagd kanal så finns det vanligen en verksamhetsutövare som driver vattenverksamheten och ansvarar för vattenanläggningen. Kolla med länsstyrelsen vem det kan vara.

Är den en äldre kanal som har anlagts före den moderna anmälnings- och tillståndsplikten så blir det ju knepigare.

I och med att det finns en bro så lär det vara reglerat. Normalt är det väghållaren som ansvarar för att vatten kan rinna under den. Men väghållaren ansvarar inte för en kanal som ligger utanför vägområdet. Står vassruggen i vägområdet så ansvarar vanligen väghållaren.
- Det är en naturlig kanal mellan än och fastlandet, alltså inte anlagd, utan havet som passerar mellan ön o fastlandet.

Claes Sörmland
K Kalmarkille skrev:
- Det är en naturlig kanal mellan än och fastlandet, alltså inte anlagd, utan havet som passerar mellan ön o fastlandet.
Då är det naturen och ingen ansvarar för naturens gång skulle jag säga.

Men finns en fastighetsägare för vattenområdet så ska denne enligt jordabalken bruka sin fastighet med skälig hänsyn till grannarna. Men att som granne lyckas hävda i rätten att detta skulle kräva att fastighetsägaren röjer vass tror jag inte på.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Det är strandskydd så att utöva vattenverksamhet (muddra, ta bort växtlighet mm.) kräver ju dessutom tilstånd, väl?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

- Jag tänkte närmast på att miljön försämras iom. förhindrat vattenflöde som gör att kanalen växer igen och blir en döende göl som fisk inte kan ta sig igenom. Dvs. att vassmängden hindrar det normalt friska flödet av genomströmmande vatten, så att det hålls friskt. Eftersom kommunen äger metern närmast vattnet på båda sidor av bron trodde jag att de skulle ha intresse av att röja sådana hinder för att bibehålla ett friskt flöde genom den passagen isf. en träskliknande miljö så nära inpå bostäder.

K Kalmarkille skrev:
- Jag tänkte närmast på att miljön försämras iom. förhindrat vattenflöde som gör att kanalen växer igen och blir en döende göl som fisk inte kan ta sig igenom. Dvs. att vassmängden hindrar det normalt friska flödet av genomströmmande vatten, så att det hålls friskt. Eftersom kommunen äger metern närmast vattnet på båda sidor av bron trodde jag att de skulle ha intresse av att röja sådana hinder för att bibehålla ett friskt flöde genom den passagen isf. en träskliknande miljö så nära inpå bostäder.
Våtmarker, dvs träskliknande miljöer är PK numera så du lär varken få rensa själv eller få markägaren att rensa den naturliga uppgrundningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside
K Kalmarkille skrev:
- Jag tänkte närmast på att miljön försämras iom. förhindrat vattenflöde som gör att kanalen växer igen och blir en döende göl som fisk inte kan ta sig igenom. Dvs. att vassmängden hindrar det normalt friska flödet av genomströmmande vatten, så att det hålls friskt. Eftersom kommunen äger metern närmast vattnet på båda sidor av bron trodde jag att de skulle ha intresse av att röja sådana hinder för att bibehålla ett friskt flöde genom den passagen isf. en träskliknande miljö så nära inpå bostäde
K Kalmarkille skrev:
Blandar du inte ihop fiskarńas miljö med miljön närmast bostäder, tror i min enfald att fisken skiter i eran bostads miljö

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
Om du vågar kan du ju prova att rensa för hand, har du tur klagar ingen och vattnet flödar bättre.
(Har du otur kanske du blir anmäld för miljöbrott)

F fribygg skrev:
Våtmarker, dvs träskliknande miljöer är PK numera så du lär varken få rensa själv eller få markägaren att rensa den naturliga uppgrundningen.
- Och det går inte åberopa sanitär olägenhet med tanke på sumplukt från stillastående vatten, o all mygg o knott som dras dit?
wildeside wildeside skrev:
Blandar du inte ihop fiskarńas miljö med miljön närmast bostäder, tror i min enfald att fisken skiter i eran bostads miljö
- Jag tror de flesta vattenlevande organismer mår bäst i friskt vatten oavsett om det luktar sumpkärr eller inte, men ibland händer det att kommuner bryr sig om hur stadsmiljö erna nära havet ser ut. Det här är en ö i stan.

K Kalmarkille skrev:
- Och det går inte åberopa sanitär olägenhet med tanke på sumplukt från stillastående vatten, o all mygg o knott som dras dit?
Prova!
Själv tror jag mer på att i tysthet rensa det som behöver rensas och vara beredd på att bli dömd för det om det upptäcks och kan bevisas vem som gjort det.

K Kalmarkille skrev:
Då är det väl per definition inte en kanal. En kanal är inte naturlig. Att någon skulle ha ansvaret för att rensa naturen i största allmänhet känns lite främmande. Möjligtvis som påpekas här ovan om det ligger inom vägområde eller liknande.

(Påminner mig om de som ringde kommunen och ville att de skulle komma och ta bort myrorna som kom krypande från skogen med argumentet att det "var kommunens myror".)

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Då är det väl per definition inte en kanal. En kanal är inte naturlig. Att någon skulle ha ansvaret för att rensa naturen i största allmänhet känns lite främmande. Möjligtvis som påpekas här ovan om det ligger inom vägområde eller liknande.

(Påminner mig om de som ringde kommunen och ville att de skulle komma och ta bort myrorna som kom krypande från skogen med argumentet att det "var kommunens myror".)
Engelska kanalen. Är den också grävd?

Intet Intet skrev:
Engelska kanalen. Är den också grävd?
Är Oceanus Britannicus en kanal?

Det finns nog många naturliga vattendrag och liknande som har "kanal"-namn, om inte annat så för att delar dem är grävda och delar av dem är naturliga. Men att benämna en naturlig vattenförbindelse mellan två vikar som kanal är tveksamt. Det låter väl mer som att det ligger en ö mitt i viken och delar av den i två.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.