Byggahus.se

Ifö sign läcker från cisternv vid spolning

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 45 inlägg

Tummenmittihanden79

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6860502B-E465-4B7C-9A2F-384E1967960A.jpeg
    D8BA4F33-DDE4-4EAB-A79E-ABCB95B731D2.png
    7C0614E1-3DFB-416E-9A26-779380DF7AC8.png
    Min 2 år gamla Ifö Sign toalett har börjat läcka från cisternen vid spolning. Har gått från droppar till att det sipprar några sek efter spolning. Helt tät i övrigt - bara direkt efter spolning.

Det verkar ha med påfyllningen att göra då det inte läcker när jag stänger av vattnet och spolar. När jag sedan sätter på vattnet och cisternen fylls börjar det droppa några s senare - men droppandet slutar när tanken är full och påfyllningen stoppar.

Några förslag vad det kan bero på?

2. R
    Medlem · 4 inlägg

RikE

Medlem
    Kan inte hjälpa dig men har idag upptäckt exakt samma fel.

3. T
    Medlem · Västra Götaland · 45 inlägg

Tummenmittihanden79

Medlem
    Det sjuka är att problemet försvann när jag klämt och känt på allt, skruvat åt det jag kunde - och lagt tillbaka överdelen. Ingen aning vad som var fel eller om det var tillfällig kondens?!

4. R
    Medlem · 4 inlägg

RikE

Medlem
    Då ska jag se till och göra samma sak :rofl:

Har skickat en fråga till Ifö med referens till denna tråden.

5. R
    Medlem · 4 inlägg

RikE

Medlem
    Svaret från Ifö
    Ja det är klart inte så lätt att trolla via mail men de borde ju ha hört talas om problemet sen tidigare.

Gjorde istället på samma sätt som du. Tog isär, satte ihop, spolade, håller tätt.
    :cool:

6. L
    Medlem · 9 inlägg

LouNil

Medlem
    Har precis upptäckt samma fel på våran toalett. Fick ni något svar av Ifö vad det kunde bero på?

7. R
    Medlem · 4 inlägg

RikE

Medlem
    Fick inget mer svar men fungerar efter att jag plockat isär och ihop den. Magi!

8. F
    Medlem · 2 inlägg

Faffe77

Medlem
    Hej!
    Jag har exakt samma problem på en Ifö Sign, men jag tror att en av anledningarna till att det samlas vatten där är att det sprutar lite vatten när cisternen fylls på efter spolning. Det jag hittade var att fästet som (risk för en helt felaktig benämning) flottörkontollen var trasig, vilket gör att den flyttar sig när det blir tryck av vattenpåfyllningen.
    Det är inte verifierat än, tänkte prova att limma dit biten för att se om det hjälper.
    /J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.