Hej,
Min Ifö Cera har stått och runnit i över en månad. Jag får sätta på vattnet när jag ska på toa och stänga av det efter, för att inte slösa på onödig mängd vatten. Jag har först bytt kolven i inloppsventilen och sedan hela utloppsventilsystemet. Efter felsökning i andras trådar här på forumet har jag förstått att jag måste byta ventilsäte, vars plast "klor" i plast verkar ha brutits av.
Men för att byta dem måste jag lossa cistern, men hittar inga instruktioner på hur det görs? Framförallt vågar jag inte försöka lossa vatteningången? Någon som har tips eller hjälp?
Min Ifö Cera har stått och runnit i över en månad. Jag får sätta på vattnet när jag ska på toa och stänga av det efter, för att inte slösa på onödig mängd vatten. Jag har först bytt kolven i inloppsventilen och sedan hela utloppsventilsystemet. Efter felsökning i andras trådar här på forumet har jag förstått att jag måste byta ventilsäte, vars plast "klor" i plast verkar ha brutits av.
Men för att byta dem måste jag lossa cistern, men hittar inga instruktioner på hur det görs? Framförallt vågar jag inte försöka lossa vatteningången? Någon som har tips eller hjälp?
BehöverLiteHjälp skrev:
Hej,
Hej Tompafix - Jag har redan sett den videon och alla andra videor / sidor på de 3-5 första sidorna på Google, Youtube och Byggahus.se.T Tompafix skrev:
Jag vill lossa själva CISTERN för att byta ventilsätet i botten. Som du kanske läste har jag redan bytt utlobbsventilsystemet, som större delen av videon syftade på
Kolla min tråd om det, skulle byta cisternpackning men det slutade med att jag fick byta lite fler delar pga att mycket är så skört pga ålder att det inte går att få isär helt.BehöverLiteHjälp skrev:
Hej,
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-modell-pa-toalett-och-vad-foer-fel.388860/
Om möjligt så försök att behålla samma cisternpackning, då slipper du byta plastpluggarna med gängorna som cisternen är skruvad i. Det var momentet som var absolut svårast för mig, det behövs egentligen ett specialverktyg som jag inte hade tid att vänta på för att få dit nya plastpluggar. Finns att beställa på Rinkaby Rör bla. Jag körde med spärrskaft, långhylsa, två förlängare och skiftnyckel samtidigt nere i cisternen. Dvs sjukt jobbigt...
Själva vattenanslutningen var väldigt lätt att få loss tyckte jag, så den ska du nog inte vara rädd för. Nu kanske du inte menar anslutningen inuti cisternen ioförsig, men det bör ju heller inte vara något problem att få loss en vanlig klämringskoppling som det ofta är
Produkter som diskuteras: "plastpluggarna"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
M Muuuuurtin skrev:Kolla min tråd om det, skulle byta cisternpackning men det slutade med att jag fick byta lite fler delar pga att mycket är så skört pga ålder att det inte går att få isär helt.
[länk]
Om möjligt så försök att behålla samma cisternpackning, då slipper du byta plastpluggarna med gängorna som cisternen är skruvad i. Det var momentet som var absolut svårast för mig, det behövs egentligen ett specialverktyg som jag inte hade tid att vänta på för att få dit nya plastpluggar. Finns att beställa på Rinkaby Rör bla. Jag körde med spärrskaft, långhylsa, två förlängare och skiftnyckel samtidigt nere i cisternen. Dvs sjukt jobbigt...
Själva vattenanslutningen var väldigt lätt att få loss tyckte jag, så den ska du nog inte vara rädd för. Nu kanske du inte menar anslutningen inuti cisternen ioförsig, men det bör ju heller inte vara något problem att få loss en vanlig klämringskoppling som det ofta är![]()
Hej Murtin, Jag kan inte se dina skapade trådar då din profil är begränsad. Kan du länka?
Och ja, vad jag har förstått är de några "klor" på ventilsätet sönder (del 9 och 2 på vänstra bilden på sidan 7 i länken under), så måste byta ventilsätet, och därför måste jag först lossa cistern (Notera; jag kan inget till väldigt lite om detta. Allt jag nämner har jag läste på diverse hemsidor/forumar).
https://www.hsb.se/contentassets/83...8/ifc39620toalettstol209816220instruktion.pdf
På bilden kan du se de delar jag har som ska bytas ut. Med "plastpluggar", menar du då cisternfästena (högra förpackningen på bilden).
Och angående vattenanslutningen så menade jag inte den inuti cistern utan de som leder vattnet in i toaletten, som sitter fast med klämringskoppling. Problemet där är att jag 1) inte har en tillräckligt stor skiftnyckel för att få loss den och 2) jag är inte helt säker på vilken jag ska skruva på för att inte ta fel och skapa vattenkaos i badrummet
Editerade mitt inlägg med länk till tråden, men du kanske inte hann se. Denna tråd är det:BehöverLiteHjälp skrev:
Hej Murtin, Jag kan inte se dina skapade trådar då din profil är begränsad. Kan du länka?
Och ja, vad jag har förstått är de några "klor" på ventilsätet sönder (del 9 och 2 på vänstra bilden på sidan 7 i länken under), så måste byta ventilsätet, och därför måste jag först lossa cistern (Notera; jag kan inget till väldigt lite om detta. Allt jag nämner har jag läste på diverse hemsidor/forumar).
[länk]
På bilden kan du se de delar jag har som ska bytas ut. Med "plastpluggar", menar du då cisternfästena (högra förpackningen på bilden).
Och angående vattenanslutningen så menade jag inte den inuti cistern utan de som leder vattnet in i toaletten, som sitter fast med klämringskoppling. Problemet där är att jag 1) inte har en tillräckligt stor skiftnyckel för att få loss den och 2) jag är inte helt säker på vilken jag ska skruva på för att inte ta fel och skapa vattenkaos i badrummet
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-modell-pa-toalett-och-vad-foer-fel.388860/
Och precis, det är dom pluggarna jag menar. Jag fick ju dit nya sådana, men det var jobbigt eftersom pluggarna gärna ville rotera i hålet utan att få fäste. Om cisternpackningen är hel behöver du heller inte byta skruvarna/pluggarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden