Hej,

noterade att varmvattnet tar slut när vi vattnar i trädgården (vi har bott i huset ett år nu). Detektivarbetet i ormboet av rör i källaren ledde fram till en teori. Vattnet till vår tillbyggnad (där utkastaren till trädgården också sitter) är inkopplat precis innan vvb. Det vill säga att det sitter ingen backventil mellan vvb och förgreningen av kallvattenröret ut till tillbyggnaden.

för att teorin skall hålla vatten borde det rimligtvis sitta en backventil längre uppströms på kallvattenröret och då kommer vi till min fråga. Kan det vara så att någon av sakerna på bilden är en backventil? Kan något av det vara säkerhetsventil?

• IMG_8210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ser mer ut som en säkerhetsventil.
En backventil löser inte problemet med försvunnet varmvatten.
Vattnet går den väg det finns minst motstånd och det blir ut i trädgården. När du vattnar finns det för lite tryck kvar till varmvattnet av någon anledning.
Blir det inga problem med kallvattnet i bostaden när du vattnar för fullt så borde det vara en förträngning i ledningen före förgreningen till tillbyggnaden.

Kan det ha fastnat något i ventilen på bilden

Den blanka grejen till höger på bilden är en vacumventil. Rakt under den sitter det en upp och nervänd säkerhetsventil. Till vänster om den ser det ut att sitta en kikventil som antagligen används vid avtappning av beredaren.
Med tanke på detaljernas kondition skulle jag byta ut dom mot väl fungerande grejor.

Tack för svar. Jag gjorde ett litet schema för att göra allt lite tydligare.

När jag började nysta i detta började jag med att mäta tempen i alla kranarna. Som ni kan se håller kallvattnet i tillbyggnaden/trädgården 2 grader högre temp än övriga kallvattnet. Jag tänkte att detta kan bero på två saker. Antingen
är vattnet blandat med varmvatten, eller också värms det upp på vägen. Att det värms upp på vägen är såklart en möjlighet, men det finns ingen anledning att det skulle värmas mer än vattnet till övriga huset om man tittar på hur vattenledningarna ligger osv.

Dessutom skulle det inte förklara varför varmvattnet försvinner när man vattnar. Jag gjorde då en ekvation över temperaturen i de olika kranarna, volymen i vvb samt vattenflödet i utkastaren i trädgården. Resultat blev att om de 2 extra graderna beror på att varmvatten tas från vvb och blandas med kallvattnet, så skulle vvb tömmas på 4 timmar och 15 minuter. Detta stämde fruktansvärt bra överens med våra upplevelser av hur det brukade vara.

Det känns uppenbart att kallvattnet ut till tillbyggnaden är kopplat fel på systemet (där det står "nyare förgrening" på bilden) när tillbyggnaden uppfördes på 80-talet och att det nu tjyvar varmvatten bakvägen ur vvb.

Backventil eller inte - om jag kopplar på kallvatnnet till tillbyggnaden tidigare i systemet (där kallvattnet till övriga huset går ut) borde det väl hjälpa?

Eller har någon en alternativ förklaringar till varför kallvattning i trädgården tömmer vvb?

Immobil: Japp - de skall bytas. Precis som många andra saker på huset...

• vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, Holmertz, nu fattade jag ditt resonemang. Om det är fullgott tryck fram till förgreningen innan vvb, så skulle det tillgodose tillbyggnaden med kallvatten, men om det är lite dåligt tryck ger det möjlighet för vvb vattnet att dras med bakvägen.

Om jag förstått dig rätt kan jag göra följande test: Jag spolar kallvatten i en kran i huvudbyggnaden och öppnar sedan utkastaren i trädgården. Om flödet inte minskar i kranen i huvudbygggnaden har jag en förträngning på den rörsträckning där de gamla ventilerna sitter. Stämmer det?

Jag förstår inte riktigt hur vattnet ska ta bakvägen från beredaren, då måste det finnas ett rör mellan kall o varmvattenledningarna som går till tillb/trädgård... Om man med detta schemat ska tömma vvb så måste det vara ett tryck från fel håll i varmvattenledningarna, och dessutom ett större tryck där än i servisledningen för kallvattnet...

Detta kan ske genom blandningsventilen ( ej med på ritning) efter vvb som blandar in kallvatten för att ta bort skållningsrisk...Och samtidigt som sträckan mellan vvb och kv servis har en förträngning ( högt tryckfall, typ klen dimension)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.