6 785 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Identifiera var värmen slipper ut?
Verkningsgraden är runt 100%, dvs samma som de direktverkade elradiatorer du har idag, så det blir inte högre förbrukning om du inte har varmare inne. Den fördel som brukar lyftas fram med IR-panelerna är att man kan sänka inomhustemperaturen några grader och ändå bibehålla komforten och på så vi spara några procent på elräkningen.Flintlockwood skrev:
Jag är dock skeptisk till den lösningen i ett bostadsutrymme där man vill ha jämn värme.
På kort sikt bör du se över isoleringen och ventilationen. På lite längre sikt är det bästa att byta till vattenburen värme. Då kan du värma med t ex bergvärme och sänka elförfrukningen för uppvärmningen med 75-80%.
/En annan missionskyrkoägare
Jag är ingen expert i ämnet. Den vi har är en billig, enkel ZIBRO on/off, men den går bara som komplement till en pelletsanläggning.Flintlockwood skrev:
I ert fall om ni ska se den som primär uppvärmning, så försök att satsa på en med mycket goda värden. Ring till några olika leverantörer och be om förslag.
En kompis till mig föreslog att vi skulle ta hans värmekamera och kolla runt lite (Kostar däremot uppåt 50 000:- så risken finns att du inte känner någon med en sådan) men hans far var snäll nog att låna ut den.
Utvändigt syntes inget läckage, och då har jag bara luftspalt i mitt hus från 1850talet, däremot när vi gick upp på vinden såg golvet ut som lava i kameran, isolerat med kutterspån på kanske 5-10cm på sina ställen.
Som Anna_H skrev så är det även möjligt att golvet är en stor bov, och då upplevs samtidigt rummen kallare än vad dom nödvändigtvis är.
Ta och kolla över hur tak/vindsisoleringen ser ut och handla därefter!
Utvändigt syntes inget läckage, och då har jag bara luftspalt i mitt hus från 1850talet, däremot när vi gick upp på vinden såg golvet ut som lava i kameran, isolerat med kutterspån på kanske 5-10cm på sina ställen.
Som Anna_H skrev så är det även möjligt att golvet är en stor bov, och då upplevs samtidigt rummen kallare än vad dom nödvändigtvis är.
Ta och kolla över hur tak/vindsisoleringen ser ut och handla därefter!
Mitsubitshi har bra pumpar. Polarpumpen brukar ha bra priser. Har själv köpt av dem ett antal gånger.
Sedan är det nog så att plocka fram din IR kamera du har och se var det är kallt. Kolla sedan om det drar kall luft där, täta isåfall.
Drar det ifrån golven, så är väl det första att göra att lägga mattor så det inte blåser in.
Så här har jag fixat golven ett annat hus:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-haer-goer-jag-med-ett-1700-tals-hus.291125/#post-2658901
Sedan är det nog så att plocka fram din IR kamera du har och se var det är kallt. Kolla sedan om det drar kall luft där, täta isåfall.
Drar det ifrån golven, så är väl det första att göra att lägga mattor så det inte blåser in.
Så här har jag fixat golven ett annat hus:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-haer-goer-jag-med-ett-1700-tals-hus.291125/#post-2658901
En luftvärmepump som drar runt luften betalar sig snabbt. Men det hade säkert lönat sig med bergvärme för din del.Abuquir skrev:
Mitsubitshi har bra pumpar. Polarpumpen brukar ha bra priser. Har själv köpt av dem ett antal gånger.
Ang LL pumpar kolla tester. Finns nyare än de jag länkar till men hittar dem inte nu.
IVT och Mitsubitshi har fått bra betyg i flera år.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar#/id28393
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Som flera skriver: sätt snabbt in en luftvärmepump, den betalar sig på ett år för dig! Då kan du spara ihop till övriga åtgärder sedan. En kraftfull som orkar med den stora luftvolymen det handlar om.
En takfläkt KAN ha effekt också, om den orkar vispa runt luften såpass att temperaturen blir jämnare, men sätt in luftvärmepumpen först.
En takfläkt KAN ha effekt också, om den orkar vispa runt luften såpass att temperaturen blir jämnare, men sätt in luftvärmepumpen först.
Hm.. jag vet inte. Innertaket har ingenting synligt, tre ventilationsgaller en bit upp in till kallvinden dock, men dom har nån typ av plast på andra sidan, har en gigantisk ventilationsgrej i den låga delen av byggnaden som jag dragit ur kontakten till pga att det blev så kallt när den var på.E exerg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hm.. jag vet inte. Innertaket har ingenting synligt, tre ventilationsgaller en bit upp in till kallvinden dock, men dom har nån typ av plast på andra sidan, har en gigantisk ventilationsgrej i den låga delen av byggnaden som jag dragit ur kontakten till pga att det blev så kallt när den var på.E exerg skrev:
Visa bilaga 261539 Innertaket
Visa bilaga 261540 ventilationsgaller
Visa bilaga 261541 Den gigantiska grejen...