BönhusReno Flintlockwood skrev:
Det är ombyggt en gång 2001 och då byggdes det om till förskola, med allt vad det innebär.
Intressant hus, svårt att se hur du lätt skulle kunna fixa till husets energiförbrukning utan att ge dig på fönster och takhöjd.

Ni skulle nog spara in investeringen av en luft/luft värmepump mycket snabbt. Kanske en med dubbla innerdelar.

• Gilla
Steffo1980 och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Intressant hus, svårt att se hur du lätt skulle kunna fixa till husets energiförbrukning utan att ge dig på fönster och takhöjd.
Ja det är väl så har inte tänkt göra några stora grejer denna vinter men ska försöka göra något innan nästa :)

GoForIt GoForIt skrev:
Ni skulle nog spara in investeringen av en luft/luft värmepump mycket snabbt. Kanske en med dubbla innerdelar.
Typ vilken pump? Har kikat en del och det är ju en djungel!

Ja precis, på. Väggar och under nästan alla fönster. Infravärmare, drar dom inte extremt mycket el?
Verkningsgraden är runt 100%, dvs samma som de direktverkade elradiatorer du har idag, så det blir inte högre förbrukning om du inte har varmare inne. Den fördel som brukar lyftas fram med IR-panelerna är att man kan sänka inomhustemperaturen några grader och ändå bibehålla komforten och på så vi spara några procent på elräkningen.
Jag är dock skeptisk till den lösningen i ett bostadsutrymme där man vill ha jämn värme.

På kort sikt bör du se över isoleringen och ventilationen. På lite längre sikt är det bästa att byta till vattenburen värme. Då kan du värma med t ex bergvärme och sänka elförfrukningen för uppvärmningen med 75-80%.

/En annan missionskyrkoägare

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Typ vilken pump? Har kikat en del och det är ju en djungel!
Jag är ingen expert i ämnet. Den vi har är en billig, enkel ZIBRO on/off, men den går bara som komplement till en pelletsanläggning.
I ert fall om ni ska se den som primär uppvärmning, så försök att satsa på en med mycket goda värden. Ring till några olika leverantörer och be om förslag.

Det finns en skorsten som gömts undan i väggarna vid köket, men jag är osäker på om eldstaden går att använda om vi skulle gräva fram hela grejen, dock är den inte i stora salen utan ca 8 meter bort.
Stängda spjäll får vi hoppas. Annars eldar du för kråkorna eller får kallras.

Hur ser golvisoleringen ut? Det är inte ovanligt att den är helt obefintlig i sådana byggnader.

En kompis till mig föreslog att vi skulle ta hans värmekamera och kolla runt lite (Kostar däremot uppåt 50 000:- så risken finns att du inte känner någon med en sådan) men hans far var snäll nog att låna ut den.
Utvändigt syntes inget läckage, och då har jag bara luftspalt i mitt hus från 1850talet, däremot när vi gick upp på vinden såg golvet ut som lava i kameran, isolerat med kutterspån på kanske 5-10cm på sina ställen.

Som Anna_H skrev så är det även möjligt att golvet är en stor bov, och då upplevs samtidigt rummen kallare än vad dom nödvändigtvis är.
Ta och kolla över hur tak/vindsisoleringen ser ut och handla därefter!

Mitsubitshi har bra pumpar. Polarpumpen brukar ha bra priser. Har själv köpt av dem ett antal gånger.

Sedan är det nog så att plocka fram din IR kamera du har och se var det är kallt. Kolla sedan om det drar kall luft där, täta isåfall.
Drar det ifrån golven, så är väl det första att göra att lägga mattor så det inte blåser in.

Så här har jag fixat golven ett annat hus:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-haer-goer-jag-med-ett-1700-tals-hus.291125/#post-2658901

OXYD
Abuquir Abuquir skrev:
Mitsubitshi har bra pumpar. Polarpumpen brukar ha bra priser. Har själv köpt av dem ett antal gånger.

Sedan är det nog så att plocka fram din IR kamera du har och se var det är kallt. Kolla sedan om det drar kall luft där, täta isåfall.
Drar det ifrån golven, så är väl det första att göra att lägga mattor så det inte blåser in.
En luftvärmepump som drar runt luften betalar sig snabbt. Men det hade säkert lönat sig med bergvärme för din del.

Ang LL pumpar kolla tester. Finns nyare än de jag länkar till men hittar dem inte nu.
IVT och Mitsubitshi har fått bra betyg i flera år.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar#/id28393

https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/

Som flera skriver: sätt snabbt in en luftvärmepump, den betalar sig på ett år för dig! Då kan du spara ihop till övriga åtgärder sedan. En kraftfull som orkar med den stora luftvolymen det handlar om.

En takfläkt KAN ha effekt också, om den orkar vispa runt luften såpass att temperaturen blir jämnare, men sätt in luftvärmepumpen först.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det är ingen ventilationstrumma i taket som inte är pluggad? Är dessutom ventilationen sedan förskolan kvar överventileras lokalen rejält.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
E exerg skrev:
Det är ingen ventilationstrumma i taket som inte är pluggad? Är dessutom ventilationen sedan förskolan kvar överventileras lokalen rejält.
Hm.. jag vet inte. Innertaket har ingenting synligt, tre ventilationsgaller en bit upp in till kallvinden dock, men dom har nån typ av plast på andra sidan, har en gigantisk ventilationsgrej i den låga delen av byggnaden som jag dragit ur kontakten till pga att det blev så kallt när den var på.

Sloped white inner ceiling with three ventilation grilles and a fluorescent light fixture in a building.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertaket

Vitt innertak med tre ventilationsgaller och synliga ledningar.
Skapa konto
ventilationsgaller

Stor ventilationseenhet i ett rörigt rum med kläder och prylar runtomkring.
Skapa konto
Den gigantiska grejen...

E exerg skrev:
Hm.. jag vet inte. Innertaket har ingenting synligt, tre ventilationsgaller en bit upp in till kallvinden dock, men dom har nån typ av plast på andra sidan, har en gigantisk ventilationsgrej i den låga delen av byggnaden som jag dragit ur kontakten till pga att det blev så kallt när den var på.

Visa bilaga 261539 Innertaket

Visa bilaga 261540 ventilationsgaller

Visa bilaga 261541 Den gigantiska grejen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.