Jag har ett fint och nätt litet antikt skåp, men har ingen aning om vad det är för stil och årgång på det, och vad det kan vara värt. Finns det några antikexperter på byggahus.se som har lust att komma med en kvalificerad bedömning?

DSC_0019.JPG

Antikt, nja
1930-40-talet, "antikinspirerat" är min gissning.

Tycker personligen att proportionerna är fula. Ser övertungt ut.

Men hörru du: Gör något åt sladdhärvan!

De vi köpte det av sa att det var antikt, så jag utgick från att det var sant. Men det kanske det inte var (:.

Kabelkanaler ska upp. Vi flyttade in för en dryg månad sedan så det finns att göra. Sladdar är bra när de inte syns.

Jag är inte expert, men tycker det ser 40-tal ut. Tunga, bruna, lackade möbler med mkt ornament o krimskrams. Ditt skåp är ifs ganska stilrent.

Jag tror gångjärn, låset o nyckeln är svaret på gåtan om man inte utseendemässigt kan fastställa det. Det är tidigare än 50-tal i alla fall. Hade det varit äldre så tror jag inte man gjorde sådana gångjärn som man ser(?) Fötterna ser knepiga ut, ganska fula, har inte sett sådan på äldre möbler tidigare. Nån som kan det här kommer pricka in det direkt, lite spännande att få veta :)

pelpet skrev:
De vi köpte det av sa att det var antikt
Ursäkta en okunnig fråga men vad är åldersgränsen för att få kalla något för antikt. För mig är antkt mer eller mindre synonymt med "verkligen gammalt"...:o

Hemmakatten
100 år brukar man ha som generell gräns för om en sak är antik eller ej. Men just nu verkar det som om man räknar möbler, mattor mm som antika om de tillverkades före förra sekelskiftet, dvs. före år 1900.

OK. Tack!

Tack för förslagen hittils.
Här är högupplösta bilder på skåpet, nyckel och lås samt gångjärn. Hjälper det till med identifieringen?

DSC_0078.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0080.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.