Hej,
Skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad är för köksluckor? Vill se om det är möjligt att byta lådor, verkar inte finnas många som kan foliera om, särskilt att hitta rätt nyans och finish på foljan.
Enligt Ikea, det var inte Ikea fronter fast själva lådor var ju ikea (rationell).
Sen storlek mässigt är lite udda 39.5x56.5 själva dörren och 39.5x12.5 lådan.
Köket installerades 2018 dock vet ej vad är för märke 😁
Tack!
Skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad är för köksluckor? Vill se om det är möjligt att byta lådor, verkar inte finnas många som kan foliera om, särskilt att hitta rätt nyans och finish på foljan.
Enligt Ikea, det var inte Ikea fronter fast själva lådor var ju ikea (rationell).
Sen storlek mässigt är lite udda 39.5x56.5 själva dörren och 39.5x12.5 lådan.
Köket installerades 2018 dock vet ej vad är för märke 😁
Tack!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Luckor och lådfronter är i princip alltid mått som slutar på *6, alltså 4mm smalare än skåpet t.ex.
Så 396x566 och 396x126
Fronterna UTAN folien kan väl mycket väl vara Ikeas ?
Suddig bild så svårt och se gångjärnen i skåpet men det kan i min värld mycket väl vara en gammal Faktumlucka från deras gamla sortiment.
Att foliera om luckor kan inte vara ekonomiskt försvarbart med tanke på vilket jobb det är att ta bort det gamla, rengöra och få dit ny folie som ändå bara håller en tid.
Fundera på att byta luckor om du inte vill byta hela köket.
Så 396x566 och 396x126
Fronterna UTAN folien kan väl mycket väl vara Ikeas ?
Suddig bild så svårt och se gångjärnen i skåpet men det kan i min värld mycket väl vara en gammal Faktumlucka från deras gamla sortiment.
Att foliera om luckor kan inte vara ekonomiskt försvarbart med tanke på vilket jobb det är att ta bort det gamla, rengöra och få dit ny folie som ändå bara håller en tid.
Fundera på att byta luckor om du inte vill byta hela köket.
Ja , har varit I kontakt under flera veckor med Ikea och dem sa att det finns en liknade modell men är lackerat och inte folierad (Lyllbyn).
Därför säger dem att paneler är inte deras. Jag kan ha väldigt svårt att tror de som har installerat kök har gjort något sort av Frankenstein och blandat olika märke.... Men kan visst ha fel 😁
Därför säger dem att paneler är inte deras. Jag kan ha väldigt svårt att tror de som har installerat kök har gjort något sort av Frankenstein och blandat olika märke.... Men kan visst ha fel 😁
Hur vet du att dom inte är folierade i efterhand när tidigare ägare tröttnade på den gamla looken?Y yovecio18 skrev:
Jag brukar säga att MDF är ett olämpligt material till köksluckor eftersom det så ofta blir sprickor i lacken och boarden sväller. Men de där luckorna verkar ovanligt dåliga även för att vara MDF. Även om du skulle få tag på nya så blir de ju inte bättre.
Att det är blandat så att det är olika fabrikat på skåpstommar och luckor är ju inte alls otroligt. Det kan ju vara att den som renoverade 2018 köpte nya luckor till befintliga stommar. Och om det inte är något fel på lådor och stommar kan ju du göra samma sak. Alltså bara byta fronter.
Att det är blandat så att det är olika fabrikat på skåpstommar och luckor är ju inte alls otroligt. Det kan ju vara att den som renoverade 2018 köpte nya luckor till befintliga stommar. Och om det inte är något fel på lådor och stommar kan ju du göra samma sak. Alltså bara byta fronter.
I mig att det var föreningen som renoverade hela lägenheten, hoppades att dem hade någon inköpsunderlag men det var inte så.A Avemo skrev:Jag brukar säga att MDF är ett olämpligt material till köksluckor eftersom det så ofta blir sprickor i lacken och boarden sväller. Men de där luckorna verkar ovanligt dåliga även för att vara MDF. Även om du skulle få tag på nya så blir de ju inte bättre.
Men ja som ni säger det finns ju risk att limm kommer att släppa igen vid ugnen...
Då får jag väl nästa år byta till lackerade paneler istället
Klicka här för att svara