Hej,

Har nyligen köpt ett radhus byggt -68.
I badrummet finns ett takfönster där färgen har flagnat påtagligt, och allt ser allmänt taskigt ut.

Jag lurar på hur jag ska kunna demontera detta fönster på enklast sätt utan att göra allt för stor åverkan på plåtsvepet runt om på utsidan.

Ser nu att bilderna jag tagit när jag klättrade runt på taket kanske inte är visar konstruktionen så tydligt...

Känslan jag får är att jag ska vrida det ~90grader från stängt, så att det står öppet med själva kassetten rakt ut.
Och därefter lyfta det rakt ut. Det sitter dock fast, även om det verkar vara ganska mkt spel i gångjärnen, som ser ut att vara någon slags "halvmånar" som rullar i motsvarande urgröpning.

Min första tanke är att strax nedan gångjärnen sitter där en täckplåt på varje sida, monterad med plåtskruv, eventuellt så får jag ta och lyfta på denna o se vad det finns under, om där är något som fixerar gångjärnen.

Men alla tips uppskattas.

Tack på förhand!

Takfönster på ett radhus med flagnande färg och synlig plåtkonstruktion runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på handen som håller i kanten av ett slitet takfönster med flagande färg och synliga gångjärn.
Skapa konto

Närbild på ett gammalt takfönster med flagnad färg och synliga tecken på slitage, med taktegel i förgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
Vrid som du tänkt sen brukar det va nån hake att trycka på. Plåthistorien runt om verkar inte orginal, det är nog nåt eftermonterat. Ska du byta mot nya eller vad va tanken? Dom där är tyvärr inte lätta att få täta då konstruktionen på gångjärnen är lite dum.

• Gilla
Ankfoot
  • Laddar…
Tackar för svaret.
Det är enbart fönstret till vänster som är aktuellt, det andra är grannens.

Fönstret läcker inte idag, däremot så flagnar färgen i drivor och det ser allmänt bedrövligt ut med all gammal skit och beväxning som är runt om.

Tanken är att se över och se om det går att renovera det.
Är inte så sugen på att byta hela fönstret just nu, taket runt om är eternit, och nyligen behandlat med någon mysig beläggning för att förlänga dess livslängd.
Jag tänker att det inte vore så bra att börja riva i det där runt om och klämma ner ett nytt fönster, om det inte är absolut nödvändigt.

Hittade lite mer detaljer som jag tror att jag får titta närmre på.
Mitt i karmen, en bit nedanför gångjärnet finns ett urfräst spår på varje sida av fönstret, där det sitter något bleck som låses med en skruv.
Känns väl som att detta kan vara en av nycklarna för att få loss paketet.
Närbild på urfräst spår i en fönsterkarm med ett till synes gammalt skruvlåst bleck.
Skapa konto

Samtidigt, så om man tittar närmre på gångjärnet så är det enbart öppet i ena sidan av spåret
Detta tillsammans med styrpinnarna som löper i spåret får mig att tro att jag nog åker på att plocka bort en del plåt.
Närbild på gammalt fönsterhörn med flagnande färg och detalj av gångjärn.
Skapa konto

Har lyckats hitta lite om det, tryckt på vädringsarmen står Evrisol, vilket ser väldigt likt ut
Öppet takfönster på en röd bakgrund med texten "Evrisol Dachwohnraumfenster" vilket antyder att det är ett eventuellt renoveringsobjekt.

Redigerat:
Jag hade bytt ut takfönstret. Precis som Stefan så har dessa takfönster en tendens till att börja läcka i gångjärnen. Ett smärre helv*te att få tätt!

Hade själv sådana innan och fick läckage, försökte täta men det hjälpte nämnvärt. Så bytte istället, kostar inte en förmögenhet och blir bättre på alla sätt och vis! :)

Nu läcker det ju inte, men jag ser väl också fördelen med att byta egentligen.
Det är bara biten med att riva i det gamla eternittaket runt fönstret som känns dumt p.g.a. att taket i sig är gammalt, och allt sitter ihop med grannens.. vill inte orsaka något som kan drabba denne..

Det finns en uppsjö fönsterleverantörer.. man blir lätt yr :) kan du rekommendera den modell du valde?

Jag körde på fakro av del anledningen att de kostar i princip hälften av vad velux gör och att de har handtag i botten istället för i ovankant :)

Kan förstå din problematik när takfönstrena sitter så nära. Prata med grannen om att byta? Är ju inte helt dumt att han/hon/hen gör det samtidigt. Man brukar la säga att ett takfönster har en livslängd på ca 20år då det sitter ganska utsatt :)

Du hade ju även kunnat lyfta fram att om ni byter samtidigt så blir det billigare än om han/hon/hen gör det själv senare.

Snickare/takläggare har ju en taxa och det går alltid snabbare om man gjort ena halvan redan :) och det går smidigare för plåtslagare and so on!

Redigerat:
Körde också Fakro, funkar kanon.

Lyckades du få loss fönstret? Har ett samma bekymmer. Vill renovera och byta glas.

R RobWal skrev:
Lyckades du få loss fönstret? Har ett samma bekymmer. Vill renovera och byta glas.
Jodå, det gick fint till slut.

Nu var det ett tag sedan, och minnet är väl inte det bästa alltid, men jag har för mig att nyckeln var att släppa på de två metallskenorna som man kommer åt från insidan av fönstret på vardera sida.
Ser ut som på bilden nedan, och har en lång smal del som sticker av uppåt i fönstret, in genom ett hål i de ovala glidskenorna som syns på bilder längre ner.

TufRQOQ.jpg

När det var gjort, och man petat ner skenorna en bit, så är det bara att vrida upp fönstret 90grader, och lyfta det rakt ut.
I8ecnNd.jpg

Närbild på glidskenan, notera det rektangulära lilla hålet, det är där låspinnen hamnar.
cJPNdgz.jpg

Det blev inget byte för mig, skrapade rent, lyckades ha sönder båda rutorna..
Glasmästaren fick sätta i två nya. (först skulle han montera dit säkerhetsglas.. men det gick inte för att dessa var för tjocka för att få plats i bågarna.)

Oljade in bågen, målade med någon trevlig fönsterfärg, slipade rent alla metalldetaljer.
Blev som nytt.
5tQbWfZ.jpg

• Gilla
Miljardprogram och 1 till
  • Laddar…
A Ankfoot skrev:
Jodå, det gick fint till slut.

Nu var det ett tag sedan, och minnet är väl inte det bästa alltid, men jag har för mig att nyckeln var att släppa på de två metallskenorna som man kommer åt från insidan av fönstret på vardera sida.
Ser ut som på bilden nedan, och har en lång smal del som sticker av uppåt i fönstret, in genom ett hål i de ovala glidskenorna som syns på bilder längre ner.

[bild]

När det var gjort, och man petat ner skenorna en bit, så är det bara att vrida upp fönstret 90grader, och lyfta det rakt ut.
[bild]

Närbild på glidskenan, notera det rektangulära lilla hålet, det är där låspinnen hamnar.
[bild]

Det blev inget byte för mig, skrapade rent, lyckades ha sönder båda rutorna..
Glasmästaren fick sätta i två nya. (först skulle han montera dit säkerhetsglas.. men det gick inte för att dessa var för tjocka för att få plats i bågarna.)

Oljade in bågen, målade med någon trevlig fönsterfärg, slipade rent alla metalldetaljer.
Blev som nytt.
[bild]
Stort tack! Så planerar jag att göra också. Hade på känn att sidoskenorna hade något att göra med det hela. Tack, nu kan jag plocka ner fönstren byta glas och renovera ;) mvh från Umeå

• Gilla
Ankfoot
  • Laddar…
A Ankfoot skrev:
Tackar för svaret.
Det är enbart fönstret till vänster som är aktuellt, det andra är grannens.

Fönstret läcker inte idag, däremot så flagnar färgen i drivor och det ser allmänt bedrövligt ut med all gammal skit och beväxning som är runt om.

Tanken är att se över och se om det går att renovera det.
Är inte så sugen på att byta hela fönstret just nu, taket runt om är eternit, och nyligen behandlat med någon mysig beläggning för att förlänga dess livslängd.
Jag tänker att det inte vore så bra att börja riva i det där runt om och klämma ner ett nytt fönster, om det inte är absolut nödvändigt.

Hittade lite mer detaljer som jag tror att jag får titta närmre på.
Mitt i karmen, en bit nedanför gångjärnet finns ett urfräst spår på varje sida av fönstret, där det sitter något bleck som låses med en skruv.
Känns väl som att detta kan vara en av nycklarna för att få loss paketet.
[bild]

Samtidigt, så om man tittar närmre på gångjärnet så är det enbart öppet i ena sidan av spåret
Detta tillsammans med styrpinnarna som löper i spåret får mig att tro att jag nog åker på att plocka bort en del plåt.
[bild]

Har lyckats hitta lite om det, tryckt på vädringsarmen står Evrisol, vilket ser väldigt likt ut
[bild]
Hej!! Har samma problem. Kunde du lyfta ut fönstret från insidan eller måste man upp på taket? Med vänlig hälsning, Chris

C Chrissss skrev:
Hej!! Har samma problem. Kunde du lyfta ut fönstret från insidan eller måste man upp på taket? Med vänlig hälsning, Chris
Jag gjorde det från utsidan, eftersom det var mest praktiskt för mig då jag har enkel tillgång därifrån, innanför har jag badrum med badkar osv.
Däremot så tror jag nog att det ska gå fint att plocka ut det inifrån också, om man har en bra stege med god räckvidd, för man behöver i princip ha överkroppen ut genom rutan för att kunna lyfta fönstret rakt utåt ur sina spår och därefter vinkla ner det genom karmen ☺️

Tack så mycket för svar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.