Hej,
Har köpt en ny dator som har SATA disk som standard. Har monterat in en IDE disk nu.
Emellertid vägrar datrorn att starta då. Kommer upp några konstiga tecken uppe i vänstra hörnet på monitorn. Ta jag bort strömförsörjningen till IDE disken startar datorn igen. Vad skall jag göra för att datorn skall starta med IDE disken?
OP systemet är Vista.
Mycket tacksam för svar !
mvh
Canuto
Har köpt en ny dator som har SATA disk som standard. Har monterat in en IDE disk nu.
Emellertid vägrar datrorn att starta då. Kommer upp några konstiga tecken uppe i vänstra hörnet på monitorn. Ta jag bort strömförsörjningen till IDE disken startar datorn igen. Vad skall jag göra för att datorn skall starta med IDE disken?
OP systemet är Vista.
Mycket tacksam för svar !
mvh
Canuto
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Kan vara en rad fel... 
Jag antar att du har kompletterat med IDE-disken och alltså vill ha kvar Sata-disken där Vista finns?
Det kan vara så att din dator är inställd på att kontrollera IDE-diskarna först vilket leder till att den får problem att starta upp på den ursprungliga Sata-disken.
Kan du beskriva mer vad som händer och när? Det är viktigt i felsökningssyfte att veta. I vilket läge kommer dessa "konstiga" tecken upp på skärmen? Vad har datorn hunnit med att göra innan så att säga. Och framförallt, vad består dessa tecken av? Är det någon text eller är det bara något kryptiskt?
En sak du kan prova är att gå in i datorns "setup" (brukar även kallas Bios) och där hitta de inställningar som har med diskar att göra. Markera där att du inte använder någon IDE-disk. Ofta tar man bort en inställning som är "auto detect". Windows hittar och kan använda ytterligare diskar oavsett om datorns grundsystem vet om de eller ej.
Jag antar att du har kompletterat med IDE-disken och alltså vill ha kvar Sata-disken där Vista finns?
Det kan vara så att din dator är inställd på att kontrollera IDE-diskarna först vilket leder till att den får problem att starta upp på den ursprungliga Sata-disken.
Kan du beskriva mer vad som händer och när? Det är viktigt i felsökningssyfte att veta. I vilket läge kommer dessa "konstiga" tecken upp på skärmen? Vad har datorn hunnit med att göra innan så att säga. Och framförallt, vad består dessa tecken av? Är det någon text eller är det bara något kryptiskt?
En sak du kan prova är att gå in i datorns "setup" (brukar även kallas Bios) och där hitta de inställningar som har med diskar att göra. Markera där att du inte använder någon IDE-disk. Ofta tar man bort en inställning som är "auto detect". Windows hittar och kan använda ytterligare diskar oavsett om datorns grundsystem vet om de eller ej.
De du kan eller mer eller mindre måste göra är att ändra Bootordningen. Som du har idag gissar jag på att det är Floppy, HD, CDROM. I ditt fall måste du ändra det till att stå nått i stil med floppy, scsi (sata), cdrom
Har du en CDROM/DVD ansluten till IDE-bussen också (samma kabel)?
I så fall kan det vara master/slave byglingen som måste flyttas (lämpligtvis på disken).
Annars så skulle jag kolla boot-ordningen i BIOS, verfiera att datorn inte försöker starta på den nya disken.
/Håkan
I så fall kan det vara master/slave byglingen som måste flyttas (lämpligtvis på disken).
Annars så skulle jag kolla boot-ordningen i BIOS, verfiera att datorn inte försöker starta på den nya disken.
/Håkan
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Sata påverkas inte av IDE-bussens master/slave. Sata är en helt egen buss.ollebanan skrev:
Men som hahel skriver så påverkas IDE-hårddisken av eventuell CD/DVD på samma kabel. Bäst är att inte sätta disken på samma IDE-kabel som ev CD/DVD då prestandan på disken också försämras av detta. Vanligt är att kabeln som används till CD/DVD också kan vara en 40-ledare vilket leder till att prestandan sänks på disken. För bäst resultat så använder man 80-ledare till både HD och CD/DVD.
Har man bara 1 IDE-kontakt så är det viktigt att master/slave står olika på bägge enheterna. Alternativt välja cable-select på bägge. Detta kräver dock att kabeln också är en cable-select.
Hej,
Så här ser skärmen ut när jag startar datorn med IDE disken inkopplad. Bild 00301. Sedan kommer bara dessa tecken, bild 00311 kommer upp i hörnet på skärmen, markören till höger blinkar. Sedan händer inget mera.
Om jag går in med F10 ser skärmen ut som bild 00322.
IDE disken markeras som "first drive" och SATA disken som "third drive". Det gör den också när IDE disken är bortkopplad.
Vista ligger på "third drive" (orginaldisken i datorn vid köp).
Misstänker att SATA disken skall vara first drive och IDE disken slave, vilket den nu är byglad som. Finns inga byglingsmöjligheter på SATA disken vad jag kan se.
Har bara IDE disken på IDE kabeln. Brännaren har en smalare kabel, lik den som SATA disken har.
Hur skall jag fixa så att min IDE disk fungerar med datorn?
Tack till er som försöker att hjälpa mig.
Så här ser skärmen ut när jag startar datorn med IDE disken inkopplad. Bild 00301. Sedan kommer bara dessa tecken, bild 00311 kommer upp i hörnet på skärmen, markören till höger blinkar. Sedan händer inget mera.
IDE disken markeras som "first drive" och SATA disken som "third drive". Det gör den också när IDE disken är bortkopplad.
Misstänker att SATA disken skall vara first drive och IDE disken slave, vilket den nu är byglad som. Finns inga byglingsmöjligheter på SATA disken vad jag kan se.
Har bara IDE disken på IDE kabeln. Brännaren har en smalare kabel, lik den som SATA disken har.
Hur skall jag fixa så att min IDE disk fungerar med datorn?
Tack till er som försöker att hjälpa mig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Jo, det ser ut som det försöker ladda systemet från IDE-disken.Canuto skrev:
När det bara är en (1) enhet inkopplad på IDE-bussen så spelar det egentligen ingen roll om den är master eller slave. Den inställningen väljer bara inbördes ordning när det finns två st enheter på samma kabel. Dock är det så att slave inte fungerar ensamt om man har en kabel som är anpassad för cable-select. Så bygla disken till master eller cable-select.Canuto skrev:Om jag går in med F10 ser skärmen ut som bild 00322.
Då ska inte brännaren ha någon inverkan på detta.Canuto skrev:
Har du provat att sätta Sata-disken som first drive? Och även kanske sätta "none" på IDE-disken.Canuto skrev:
Precis som andra säger så måste disken med operativsystemet, SATA-disken i det här fallet, vara före övriga diskar i BIOS. Normalt sett kanske man dock vill ha någon form av borttagbar enhet först, så att man kan starta från en bootbar CD eller DVD (eller diskett om man vill vara riktigt old school). Så lämpligt vore väl att sätta:
First device: DVD-Brännaren
Second device: SATA-disken
Third device: IDE-disken
First device: DVD-Brännaren
Second device: SATA-disken
Third device: IDE-disken
Men ska du inte gå in i menyn "boot" istället? (det fjärde meny-alternativet som syns på skärmbilden!)Canuto skrev:Hej,
För på denna skärmbild visas väl bara installerade diskar, men i boot-menyn så väljer vilken boot-ordning som ska gälla ...
tror jag ...
Medlem
· Västernorrland
· 2 090 inlägg
Nu vet jag inte hur det ser ut i just HP:s bios men troligen så när man väljer boot-ordning (under boot) så väljer man inte bland specifika utpekade hårddiskar där utan bara bland enhetstyper såsom CD/DVD, HD, Diskett, USB osv... Det torde inte finnas någon vits att peka ut specifika hårddiskar då hårddiskarna inte anses som löstagbara ändå.
I Canutos BIOS kan man uppenbarligen välja individuell prioritet på diskarna och på bilden ovan är IDE-disken satt som device ett, vilket leder till problem.
Att man kan specificera vilken individuell disk, eller inbördes prioritet mellan diskarna, är ganska vanligt i nyare BIOS. I system med både IDE och SATA så kan man annars få krångliga problem som grundas i att IDE-kontrollern är en integrerad del av moderkortsarkitekturen (sitter i southbridge-chippet) medan SATA-kontrollern oftast sitter på PCI-bussen, dvs är en extern hårdvara. Defaultbeteende är då att om man väljer "Hard Drive" som boot device så tittar den på IDE-kanalerna först och om den inte hittar en disk där så tittar den på SATA-kontrollerns anslutna enheter. Om den då hittar en disk på en IDE-kanal så antar den att detta är startskivan, men kan inte boota, då det varken finns MBR eller operativsystem på den. Det går att meka sig runt detta, men det är helt klart en fördel att kunna välja prioritet på de individuella diskarna.
Man ska väl egentligen säga att Canuto har tur som har en BIOS som verkar klara detta. Det är ganska bra att kolla upp sånt innan man handlar och prisskillnaden är ju inte så stor idag, så jag hade nog undvikit att blanda. Men lösningen här är alltså att sätta SATA-disken som device1. I Bootmenyn bör du kunna låta allt vara oförändrat.
Att man kan specificera vilken individuell disk, eller inbördes prioritet mellan diskarna, är ganska vanligt i nyare BIOS. I system med både IDE och SATA så kan man annars få krångliga problem som grundas i att IDE-kontrollern är en integrerad del av moderkortsarkitekturen (sitter i southbridge-chippet) medan SATA-kontrollern oftast sitter på PCI-bussen, dvs är en extern hårdvara. Defaultbeteende är då att om man väljer "Hard Drive" som boot device så tittar den på IDE-kanalerna först och om den inte hittar en disk där så tittar den på SATA-kontrollerns anslutna enheter. Om den då hittar en disk på en IDE-kanal så antar den att detta är startskivan, men kan inte boota, då det varken finns MBR eller operativsystem på den. Det går att meka sig runt detta, men det är helt klart en fördel att kunna välja prioritet på de individuella diskarna.
Man ska väl egentligen säga att Canuto har tur som har en BIOS som verkar klara detta. Det är ganska bra att kolla upp sånt innan man handlar och prisskillnaden är ju inte så stor idag, så jag hade nog undvikit att blanda. Men lösningen här är alltså att sätta SATA-disken som device1. I Bootmenyn bör du kunna låta allt vara oförändrat.
Det var ju konstruktivt. Nu är det ju så att HP har olika BIOS i olika datorer och det är ingen egen magisk BIOS, utan anpassade standardsystem. I detta fallet ser det ut som en Phoenix/Award BIOS och på dem så väljer man på boot-menyn endast Hard Drive/CD etc och om man har valt Hard Drive så används prioritetsordningen som är vald i device-listan i main-menyn (som visas på Canutos bild). Detta innebär att ordningen på Hard Drive/CD etc ska vara oförändrad eftersom allt funkade tidigare, men SATA-disken med operativsystemet måste ligga före IDE-disken i device-listan.sandhall skrev: