Byggahus.se
Vi hade tillträde till vårt hus igår och den kombinerade kyl/frysen gick inte att starta. Säljarna har varit hit och försökt, provat andra uttag, kollat säkringar i huset, försökt få tag på elektriker som kan kolla på skåpet men utan resultat.
Idag meddelade säljarna att de inte kan göra något förrän på måndag.
Nu har vi tur att vi hyr lägenheten (vi flyttar från) en stund till och det finns ett (väldigt) litet kylskåp i ett förråd i huset men det mesta av kyl och frysvaror måste vara kvar i lägenheten.

Hur går man till väga när sådant här inträffar?
Hur länge är brukligt att man behöver vänta på en lösning?
Är man helt i händerna på säljarna här tills de hittat en lösning?
 
Hur gammalt är kylskåpet?

Grundregeln är att huset samt inventarier skall vara i samma skick vid tillträde som vid visning (kontraktsskrivning) men om inte kylskåpet var splitter nytt då kommer du inte få ett nytt nu på grund av åldersavdrag.
 
zarkov zarkov skrev:
Hur gammalt är kylskåpet?

Grundregeln är att huset samt inventarier skall vara i samma skick vid tillträde som vid visning (kontraktsskrivning) men om inte kylskåpet var splitter nytt då kommer du inte få ett nytt nu på grund av åldersavdrag.
Det är från 2016. Det fungerade tydligen bra fram till efter städfirman hade städat.
 
Du köper ett nytt kyl/frys. Det är en väldig liten kostnad i sammanhanget. Då får dessutom det du vill ha.
Du bör inte vänta på säljarens lösning. Som husägare agerar du själv, snabbt.
 
  • Gilla
Maltemullvad och 4 till
  • Laddar…
En begagnad kyl frys går väl lös på en femhundring på närmsta secondhand...
 
M Marida skrev:
Det är från 2016. Det fungerade tydligen bra fram till efter städfirman hade städat.
Då är det till (minst) 80% avskrivet, dvs det är knappt värt besväret om inte säljarna kommer med ett nytt på eget bevåg.

Jag håller med @Thomas_Blekinge , köp ett nytt och se glad ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
M Marida skrev:
Vi hade tillträde till vårt hus igår och den kombinerade kyl/frysen gick inte att starta. Säljarna har varit hit och försökt, provat andra uttag, kollat säkringar i huset, försökt få tag på elektriker som kan kolla på skåpet men utan resultat.
Idag meddelade säljarna att de inte kan göra något förrän på måndag.
Nu har vi tur att vi hyr lägenheten (vi flyttar från) en stund till och det finns ett (väldigt) litet kylskåp i ett förråd i huset men det mesta av kyl och frysvaror måste vara kvar i lägenheten.

Hur går man till väga när sådant här inträffar?
Hur länge är brukligt att man behöver vänta på en lösning?
Är man helt i händerna på säljarna här tills de hittat en lösning?
Du låter självklart säljaren lösa en kyl omgående. Alternativt att säljaren swishar dig och du köper en kyl du själv vill ha.

Om säljare inte löser det så går du till deras mäklare och säger att du löser det själv på deras bekostnad.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Då är det till (minst) 80% avskrivet, dvs det är knappt värt besväret om inte säljarna kommer med ett nytt på eget bevåg.

Jag håller med @Thomas_Blekinge , köp ett nytt och se glad ut.
Det är inte så lätt att köpa ett nytt och se glad ut. Jag förväntar mig att allt som fungerade under de två visningarna vi var här samt efter kontraktsskrivning ska fundera när jag flyttar in. När något man är så beroende av inte fungerar helt plötsligt så så har jag ju inte fått det jag betalat för.
Just denna kyl/frys är i modell större och något vi behöver pga 5 personer i hushållet.
Två smalare skåp går inte in men ett bredare kombinerat gör.
Jag hittar inget lämpligt begagnat i närområdet och svårt att hitta separata skåp utan att behöva bygga om.
Som tur är så är vi extra få i familjen hemma just nu så det funkar tills säljarna fått en elektriker att kolla på det.
Bara för att det inte handlar om något som kostar hundra tusen så betyder det inte att jag bara blir glad över att göra ett sådant inköp direkt efter att jag köpt ett hus med fullt fungerande vitvaror.... Till och med inträdet....
 
M Marida skrev:
Det är inte så lätt att köpa ett nytt och se glad ut. Jag förväntar mig att allt som fungerade under de två visningarna vi var här samt efter kontraktsskrivning ska fundera när jag flyttar in. När något man är så beroende av inte fungerar helt plötsligt så så har jag ju inte fått det jag betalat för.
Just denna kyl/frys är i modell större och något vi behöver pga 5 personer i hushållet.
Två smalare skåp går inte in men ett bredare kombinerat gör.
Jag hittar inget lämpligt begagnat i närområdet och svårt att hitta separata skåp utan att behöva bygga om.
Som tur är så är vi extra få i familjen hemma just nu så det funkar tills säljarna fått en elektriker att kolla på det.
Bara för att det inte handlar om något som kostar hundra tusen så betyder det inte att jag bara blir glad över att göra ett sådant inköp direkt efter att jag köpt ett hus med fullt fungerande vitvaror.... Till och med inträdet....
Det är säljarens ansvar att ombesörja med fungerande vitvaror av den kvalitet som fanns vid visning. Säljaren har dock rätten att först försöka avhjälpa problemet och först efter att detta misslyckas kan ni istället kräva prisnedsättning/ersättning. Risken är ju dock att du blir stående med trasiga vitvaror i några veckor. Den ersättning som möjligtvis sedan utgår om reparation inte är möjlig är ju rätt ordentligt nedsatt med tanke på ålder så frågan är ju om det inte är smidigare att du imorgon kommer överens med säljaren om en summa som fungerar för er båda i ersättning. Säljaren är ju möjligen rätt intresserad av att inte behöva jonglera detta problem mellan dig och elektriker så hen kan kanske vara villig att hosta upp en lite större slant än vad rätten annars skullle kommit fram till. Säg att du har rätt till 3000kr men skulle kanske gissa på att säljaren kan gå med på 5000kr för att slippa problemet. Då är problemet helt i ditt knä och det är bara att ta mått och beställa ett nytt.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
P
Ett kylskåp från 2016 får nog anses vara så gammalt att det är till 70-80 % förbrukat så ska det in ett nytt så är det nya ägaren som betalar allt utom dessa 20-30% då kylskåpens livslängd brukar räknas till 10 år hos dom flesta. att det är värdelös efter 10 år altså

Så det husägaren högst är skyldig att göra är att ställa dit nåt annat gammalt som har 20-30 %procent livslängd kvar och precis funkar..

Hade jag vart säljaren så hade jag gett dig 20-30 % av nypris på ett kylskåp som liknar och låtit dig själv köpa ett nytt. Det är egentligen allt du kan kräva

Man har altså inte rätt till ett nytt kylskåp där säljaren betalar hela notan

Titta vad liknande kylskåp kostar att köpa nytt idag så man har koll när säljaren ringer och kommer med olika förslag, vilket troligen kommer hända då det är ovanligt att det är värt att laga och elektriker inte lagar kylskåp. Är det sen nåt med ovanliga mått så är det svårt med beg
 
  • Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kan inte annat än hålla med ovanstående. Ni har haft maximal otur, men också en möjlighet att få en slant från säljaren.

Jag hade letat rätt på en modell jag vill ha och begärt 50 % av säljaren. Med lite tur går de med på det, och du får ett nytt skåp till halva priset. Hade det gått sönder om en vecka vore ansvaret helt och hållet ditt.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Säljaren kan nog behöva några dagar på sig att ordna fram ett likvärdigt sju år gammalt kylskåp att ersätta det trasiga med. På Blocket finns det massor av begagnade kylskåp och det ska nog gå bra för säljaren att hitta ett. Så avvakta en vecka så löser det sig nog.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi har pratat med säljarna och ska komma överens om en summa så vi köper nytt själva.
Tack för all input! 😊
 
  • Gilla
kurlakarl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.