Förlåt mig forum, för jag har syndat (fritt parafraserat)

Jag villhöver verkligen en dyckertpicka för att bli klar med alla förbannade lister som återstår i huset sen vi har renoverat. Det är klart att det går med hammare och försänkare eller med skruv (gulp!) men det är ju mycket roligare om man får köpa en ny maskin! Jag använder normalt sett blå Bosch men hur bra deras maskiner än är så kan jag inte riktigt motivera nästan 7000 kr för en dyckertpistol idag.

Så jag beställde en Ryobi 18G picka med batteri från Jula (2500 kr). Den får bra kritik, det ingår ett (litet) batteri och laddare så jag slipper köra adapter. Men som vanligt så började jag tänka efteråt, är det inte lika bra eller bättre att köpa en minikompressor som Stanley DST101 (den tysta) och en tryckluftspistol istället? Det blir marginellt dyrare med maskin, slang och pistol men den har ju å andra sidan en massa andra användningsområden också, pumpa däck och bollar, renblåsning osv. Mutterknack verkar svårt att få till med den lilla tanken. Nackdelen är att det är klumpigare med slang och att den är svår att gömma för den bättre hälften...

Så Bullen, vad skall jag göra?

Provkör Ryobin, blir du eller den bättre hälften inte nöjda får ni väl investera i en ordentlig kompressor, lång grov slang så den kan stå ute och en bra dyckertpicka.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vet man inte vad man skall köpa är ett bra tips att inte köpa något alls.
zarkov zarkov skrev:
hur bra deras maskiner än är så kan jag inte riktigt motivera nästan 7000 kr för en dyckertpistol idag.
Ytterligare ett argument att inte köpa.
zarkov zarkov skrev:
jag beställde en Ryobi 18G picka med batteri från Jula (2500 kr). Den får bra kritik, det ingår ett (litet) batteri och laddare så jag slipper köra adapter. Men som vanligt så började jag tänka efteråt
Bättre sent än aldrig! Men att köpa sämre verktyg än de man egentligen vill ha/behöver har absolut sina nackdelar.

Jag skulle tänka att spika dit ett gäng färdigkapade lister går löjligt fort.
  • Så att hyra är antagligen bästa alternativet.
  • Näst bästa skulle jag säga är att köpa begagnat och sälja den när jobbet är klart.

Tråkigt svar, men jag limmar mina lister.

zarkov zarkov skrev:
Förlåt mig forum, för jag har syndat (fritt parafraserat)

Jag villhöver verkligen en dyckertpicka för att bli klar med alla förbannade lister som återstår i huset sen vi har renoverat. Det är klart att det går med hammare och försänkare eller med skruv (gulp!) men det är ju mycket roligare om man får köpa en ny maskin! Jag använder normalt sett blå Bosch men hur bra deras maskiner än är så kan jag inte riktigt motivera nästan 7000 kr för en dyckertpistol idag.

Så jag beställde en Ryobi 18G picka med batteri från Jula (2500 kr). Den får bra kritik, det ingår ett (litet) batteri och laddare så jag slipper köra adapter. Men som vanligt så började jag tänka efteråt, är det inte lika bra eller bättre att köpa en minikompressor som Stanley DST101 (den tysta) och en tryckluftspistol istället? Det blir marginellt dyrare med maskin, slang och pistol men den har ju å andra sidan en massa andra användningsområden också, pumpa däck och bollar, renblåsning osv. Mutterknack verkar svårt att få till med den lilla tanken. Nackdelen är att det är klumpigare med slang och att den är svår att gömma för den bättre hälften...

Jag har den tysta Stanlyn (som verkar vara svår att hitta nu för 1299) och en Dewalt DPN1850PP för ca 1500+. Fungerar perfekt med 18GA i längder från 15-50mm. Kör mest rostfri dyckert från Amazon. Kör med spiralslang från CEJN

ryobi maskin med adapter för att köra Bosch batteri.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
O O skrev:
Vet man inte vad man skall köpa är ett bra tips att inte köpa något alls.

Ytterligare ett argument att inte köpa.

Bättre sent än aldrig! Men att köpa sämre verktyg än de man egentligen vill ha/behöver har absolut sina nackdelar.

Jag skulle tänka att spika dit ett gäng färdigkapade lister går löjligt fort.
  • Så att hyra är antagligen bästa alternativet.
  • Näst bästa skulle jag säga är att köpa begagnat och sälja den när jobbet är klart.
Att inte köpa något innebär också att det inte blir mycket gjort eftersom jag går och drar mig för det, jag tycker det är så tråkigt. Att hyra hade kunnat vara ett alternativ men med många olika aktiviteter på kvällar och helger är det lätt att det drar ut på tiden och då blir det fort dyrt. Just nu lutar det åt att köpa Ryobin och istället sälja den när jag är klar, enligt tradera går de för drygt 2000 så förlusten blir inte så stor när det är kampanjpris.
F Forza MoDo skrev:
Tråkigt svar, men jag limmar mina lister.
Hur funkar det egentligen, hur håller du dem på plats medan limmet torkar?
R RiKr skrev:
ryobi maskin med adapter för att köra Bosch batteri.
Just nu kostar en solo-maskin mer än paketet, dessutom har jag inte lyckats hitta någon vettig adapter. Om du vet var det finns så får du gärna länka.

zarkov zarkov skrev:
Just nu lutar det åt att köpa Ryobin och istället sälja den när jag är klar, enligt tradera går de för drygt 2000 så förlusten blir inte så stor när det är kampanjpris.
Varför inte köpa den begagnade och minska förlusten ytterligare?

Om du funderar på kompressor, så har du tur. Den tysta (den är verkligen tyst) och billiga Stanleyn som flera tipsat om i olika trådar, finns i flera julabutiker på västkusten för 1300. Den räcker mer än väl till en dyckertpistol, och är ju rätt bra att ha till annat också. Jag har den med en Makita AF506 som finns på Amazon för 1100 nu. Det finns såklart andra pistoler som säkert är kanon, men just den har jag testat och är nöjd med.

F fribygg skrev:
Varför inte köpa den begagnade och minska förlusten ytterligare?
Bra poäng men i fredags fanns inga kompletta pickor på tradera, bara solomaskiner. Nu finns en från en säljare med bara tre omdömen varav ett som säljare.
Hep Hep skrev:
Om du funderar på kompressor, så har du tur. Den tysta (den är verkligen tyst) och billiga Stanleyn som flera tipsat om i olika trådar, finns i flera julabutiker på västkusten för 1300. Den räcker mer än väl till en dyckertpistol, och är ju rätt bra att ha till annat också. Jag har den med en Makita AF506 som finns på Amazon för 1100 nu. Det finns såklart andra pistoler som säkert är kanon, men just den har jag testat och är nöjd med.
Gaaah!

zarkov zarkov skrev:
Gaaah!
Du får nog hjälpa mig att tolka det där. Jag pratar inte varbergska.

Hep Hep skrev:
Du får nog hjälpa mig att tolka det där. Jag pratar inte varbergska.
Vaaabej menar du? Inte jag heller, jag flyttade hit för några år sedan. (Det finns faktiskt några väldigt speciella dialekter strax söder om stan, Läjesboa och morpekanska, som är så gott som omöjliga att förstå för utbölingar)

Nej, jag menade mer att du satte griller i huvudet på mig igen, jag hade ju bestämt mig för Ryobin...

zarkov zarkov skrev:
Vaaabej menar du? Inte jag heller, jag flyttade hit för några år sedan. (Det finns faktiskt några väldigt speciella dialekter strax söder om stan, Läjesboa och morpekanska, som är så gott som omöjliga att förstå för utbölingar)

Nej, jag menade mer att du satte griller i huvudet på mig igen, jag hade ju bestämt mig för Ryobin...
Fler griller du kan stoppa in; Ryobin är väl(?) också av den tråkiga typen av pistol som skjuter spiken en stund efter du trycker på avtrycket, dvs spänner en fjäder först. Det skulle vara en deal-breaker för mig.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Ber om ursäkt för det. Ska jag skicka en film med hur tyst och smidigt det är??

• Haha
zarkov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.