Jo, det är iofs överspelat, men ändå väl värt att poängtera.
I mitt fall är det mindre än 1km, då förutsättningarna är goda.

/David

Intressant tråd, jag har nyligen blivit ledsen på Telia eftersom dom vill ha 30 000 kr för att dra in Fiber i vårt hus vi ska bygga (fiber finns draget i gatan ca 6 m från huset). Dessutom vill dom inte gräva ner kabel medans vi ändå har en grävmaskin på tomten, nej dom vill gräva själva när vi precis ska flytta in (gräva upp tomten igen)!

Jag kommer försöka finna ett mobilt alternativ till fast fiber. Har kollat upp detta bl a med "Tre" som erbjuder Turbo3G i området (Tungelsta söder om Stockholm), upp till 14 Mbit (?). Vi får även fast hemtelefon i en mobil, alt detta för 360 kr per månad. En lockande tanke eftersom jag gärna lägger 30 000 kr på annat än en nergrävd kabel på tomten!

Hela berättelsen finns i sin helhet på min blogg: http://familjenpalmblad.blogspot.com/

Nu till frågan, har någon annan därute erfarenhet av 3G och detta paket, fungerar det bra och är ni nöjda? Någon annan som ger "fingret" åt fast fiber och helt valt mobil lösning?

/André

Redigerat:
C
Beroende på var du bor i Höganäs kan det finnas tillgång till stadsnät.

andrepalmblad

Det är just tres teknik jg beskrivewr ovan.
Vad gäller Fiber, finns det ingen möjlighet för er att dra ett tomrör så att telia inte behöver gräva alls?

Cheetah.
Stadsnätet är mkt lockande och slutar tre hus bort tillsammans med fjärrvärmen.... Frustrerande och dyrt att göra ngt år. I dagarna har dessutom den aktuella gatan grävts upp för byte av vattenledningar. Någon fiber följde dock tyvärr inte med.....

/David

C
Vem fan gräver upp en gata utan att lägga i rör för fiber idag? Skämmes tamigfan...

Ingen ide att gynna Telia på 30 000 fibermarknaden ökar och mycket händer på 1- 2 år jag hade också valt nåt annat alternativ.

Tror inte högsta hastigheten sk HSPA finns ute i tungelsta, men kolla täckningskartan.
Mobilt internet är väldigt olika vart man befinner sig, jag har lite dålig hastighet här mellan 4-5 på Tre bredband max.

Ibland 9 mbit mot bredbandskollen, har sett tester som givigt 13mbit inne i stan.

Jag klarade mig dock bra på Tre bredband plus som ska ge max 6mbit som gav mig mellan 3 -4,5

Bredbandskollen är egentligen inte så tillförlitlig då man måste utföra tester under längre tid.
när jag laddade ner en fil från sunet så fick jag tex 960k /sek och det är mer än jag fick på adsl.

Köp på nätet då har man "ångervecka" enligt lag och kan lämna tillbaka.

Mitt tips är att om du inte ska ha tre bredband max och inte vill binda upp dig.
Köp då deras "mobilt bredbands kontant" som kostar 199 kr.

Sedan köper du Tre bredband plus utan modem och utan bindningstid och det är ingen anslutningsavgift heller.
Stoppar det simkorteti modemet istället för bredband kontant.

Du kan då ha abonnemanget löpande på och lugn och ro forska vidare bland operatörer och kan säga upp det när du vill.

Det roliga är att det är billigare att göra så här då avgiften för modemet under tex 12 månaders bindningstid blir mer än 199kr på ett år.

Förstår inte riktigt hur de har tänkt där.

Observera att kontantkortsmodemet inte stödjer HSPA och inte ger hastigheter för tre bredband max så det är ingen ide att välja det abonnemanget.

Köp sedan en sådan här.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/tradlost-natverk/3g_4g_router/dovado-4gr-eu/138452.5259/

Det finns en mindre avancerad variant som bra är en 100 billgiare.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/tradlost-natverk/3g_4g_router/dovado-4gr-eu/138452.5259/
(Det är denna som säljs hos Tre.)

Du har du vanliga nätverksuttag och trådlöst och alla datorer kan dela upppkopplingen.
router kan även dela vanligt bredband tex lan eller adsl och använda 3g:n som backup.
Kanske lite overkill.

Köp routern separat på tex webhallen eller netonnet det blir samma pris

Har själv använt Tre bredband Plus som enda uppkoppling under flera år och det har fungerat bra att jobba , surfa kolla svtplay youtube viasat ondemand m.m.

Kolla täckningskartan....har du inte täckning för bradband max på kartan så har du det inte garanterat i verkligheten.

Det kommer dock fungera då det kör på HSDPA 7,2

Redigerat:
Någon frågade längre upp om erfarenheter av Turbo 3G i Stockholmstrakten. Jag bor norr om sta´n och är nöjd med mitt Turbo 3G (betydligt stabilare än mitt Tele2-ADSL jag ondgjorde mig över längre upp i tråden). Tillräckligt kraftfullt för att hantera flera användares surf hemma samtidigt som man blir helt mobil med sin laptop (där det finns täckning).

Vilken operatör har du och vilket abonnemang?
Kör du router från Dovado?

Jag har TRE (TreBredbandMax) med Huawei 3G-modem. Routern är en separat införskaffad Dovado.

Intressant.
I vilket område även jag sitter norr om stan vart får du bra hastigheter?
Och vilken hastighet får du?

Mobila anslutningar och hastigheter/signalstyrka kan skilja inom en lägenhet/fastighet, så det som fungerar perfekt hos grannen kan vara halvknackigt hos dig och med samma mobiloperatör. Av den orsaken så installerar t.ex. vissa företag mobila företagsnät i sina lokaler för att nå full täckning efter det att man gjort signalmätningar.

H
För att få bra hastighet med mobil bredband så bör man ha en antenn utomhus. Sitter själv med 3s och skillnaden mellan 80 och 50% i täckning är stor. Har inte mer än 500 m till antennen men en granne har ett stort d...la träd mitt i signalens väg. Ska sätta en antenn på taket.

hokanp skrev:
För att få bra hastighet med mobil bredband så bör man ha en antenn utomhus. Sitter själv med 3s och skillnaden mellan 80 och 50% i täckning är stor. Har inte mer än 500 m till antennen men en granne har ett stort d...la träd mitt i signalens väg. Ska sätta en antenn på taket.
Hur vet ni att den masten tillhör 3?

H
Fanns för en karta över alla master i Sverige. Denna sidan är nedstängd sedan 1 år tillbaka.

Om du syftar på pts karta så var den lite si och så.
jag upptäckte att alla master inte fanns med där av nån anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.