Vi har jättedjupa fönstersmygar som vi skulle vilja framhäva så mycket som möjligt. I min mening förstör fönsterbrädan lätt helhetsintrycket och vi skulle vilja undvika att sätta dit den överhuvudtaget. Men fönsterbrädan är väl där av en anledning. Jag antar att blomkrukor i fönstret annars lätt kan förstöra gipset med skrapmärken och fuktskador som följd. Finns det något vi kan kompensera en utebliven fönsterbräda med? Färg eller material? Hur har ni löst det?

mvh
David

Det beror väl lite på vilken stil ni ska ha för övrigt...
Blir det rustikt, antikt, modernt eller asketiskt? :)

Modernt och asketiskt. ;)

mvh
David

Aj fan. Då har jag inga förslag. :P

Tack Kurre,
Jag vill gärna ha en matt yta i fönstersmygen, fast jag antar att det lätt blir repor då. Förslag på färgtyp?

mvh
David

Det är ganska korkat att inte ha fönsterbrädor....
Eftersom modet dikterar oljad ek överallt, varför inte som fönsterbrädor?

Mathias: Kul länk :) Otroligt vad folk sittaer och tjafsar på alla forum... :)

Om jag fattar det rätt så har du alltså gipsskiva som fönstersmygar, även den horisontella ytan innanför fönsterkarmen. Varför inte bara lägga en MDF skiva på gipsen, (eller inte ha gips alls) betydligt mer hållbar än gips och billigare än massivt trä. MDF är jättelätt att såga och fräsa i så ni kan lätt få den utformning som ni önskar.

frasse skrev:
Om jag fattar det rätt så har du alltså gipsskiva som fönstersmygar, även den horisontella ytan innanför fönsterkarmen. Varför inte bara lägga en MDF skiva på gipsen, (eller inte ha gips alls) betydligt mer hållbar än gips och billigare än massivt trä. MDF är jättelätt att såga och fräsa i så ni kan lätt få den utformning som ni önskar.
MDF är också bra för att det är väldigt lätt att måla eller för all del lacka om man så vill.

Tack för tipsen.
Vad jag vill få till utan att få fuktskador eller repor är att fönsterbrädan inte ska synas. Kan man spackla in MDF-boarden på framsidan, så att den ser ut att vara en del av gipset kanske? Har någon gjort det?

mvh
David

Carin skrev:
Kan man spackla in MDF-boarden på framsidan, så att den ser ut att vara en del av gipset kanske? Har någon gjort det?

Vi tänker göra det, sambon som är målare säger att det borde bli bra. :)
Räkna med sprickor. Gips och MDF beter sig inte likadant vid temperatur- och luftfuktighetsförändringar.

Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Här kommer en länk till...:)

[länk]
Var det någon annan än jag som faktiskt slentrianmässigt klickade på länken...? ;D

Tråkigt om höra att det skulle bli sprickor om man spacklar MDF. Har ni sett några exempel på detta eller är det ren teori?

mvh
David

MDF är ju en typ av spånskiva med väldigt finmalt spån vilket ger en mycket slät yta. När det är målat borde det inte avvika särskilt mycket (förmodligen inte alls) från en målad gipsyta. Därför borde man inte behöva spackla, jag håller med om att spackla skarv mellan två material som beter sig olika inte är så lyckat. Man ska väl inte garantera sprickor, men risken finns där. MDF är ett i stort sett "dött" material, men det består ju trots allt av trä och det rör sig, om än minimalt.
Man kan ju tänka sig någon form av mjukfog kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.