1 765 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Hyresavtal
Någon som har tips på mall för hyresavtal som funkar bra att använda i samband med att man ska hyra ut attefallshus? Tar tacksamt emot tips på mall!
Viktiga saker att skriva in i avtalet, som man inte får glömma?
Tack på förhand!
Viktiga saker att skriva in i avtalet, som man inte får glömma?
Tack på förhand!
Blocket brukar ha gratis standardavtal att skriva ut.S Slottsfrun skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tänk på att det är helt olika lagar som gäller om du hyr ut max en bostad, eller fler.
Ladda även ned privatuthyrningslagen, den är lättläst. Det är vanligt att privatpersoner hittar på egna regler framförallt runt uppsägningstider, som inte går ihop med lagen, och därmed blir ogiltiga.
Ladda även ned privatuthyrningslagen, den är lättläst. Det är vanligt att privatpersoner hittar på egna regler framförallt runt uppsägningstider, som inte går ihop med lagen, och därmed blir ogiltiga.
Jag kommer bara hyra ut detta enda attefallshus, inget mer.H hempularen skrev:
Något särskilt som gäller då till skillnad från om man hyr ut flera bostäder?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt det finns i lagen jag nämnde. Men en stor skillnad till din fördel, är att en hyresgäst kan inte få besittningsrätt vid privatuthyrning. Det andra större, är väl reglerna runt uppsägning. Hyresgästen skall ha max 1 månads uppsägning (går att avtala om kortare). Du som hyresvärd måste ha minst 3 månadersuppsägningstid, som kan vara längre. Det är också bra att läsa på om formkraven för uppsägning (jag har dålig koll på detaljerna). OM du vill säga upp hyresgästen och gör fel, så kan det innebära att uppsägningen blir ogiltig. Och när du väntat ut 3 månadersperioden, kan du behöva säga upp igen osv.
Utöver det rent avtalsmässiga. Var noga med vem du hyr ut till. Kräv referenser, ta en kreditupplysning. Se till att hålla en depostion av lämplig storlek. OM du får problem med en hyresgäst, så får du räkna med att det tar 6 - 12 månader att bli av med hyresgästen. Du kan knappast ta 12 mån- hyra som deposition. Så får du in "fel" hyresgäst, så kommer du under alla omständigheter att gå back på uthyrningen.
Utöver det rent avtalsmässiga. Var noga med vem du hyr ut till. Kräv referenser, ta en kreditupplysning. Se till att hålla en depostion av lämplig storlek. OM du får problem med en hyresgäst, så får du räkna med att det tar 6 - 12 månader att bli av med hyresgästen. Du kan knappast ta 12 mån- hyra som deposition. Så får du in "fel" hyresgäst, så kommer du under alla omständigheter att gå back på uthyrningen.
Tack snälla!H hempularen skrev:Som sagt det finns i lagen jag nämnde. Men en stor skillnad till din fördel, är att en hyresgäst kan inte få besittningsrätt vid privatuthyrning. Det andra större, är väl reglerna runt uppsägning. Hyresgästen skall ha max 1 månads uppsägning (går att avtala om kortare). Du som hyresvärd måste ha minst 3 månadersuppsägningstid, som kan vara längre. Det är också bra att läsa på om formkraven för uppsägning (jag har dålig koll på detaljerna). OM du vill säga upp hyresgästen och gör fel, så kan det innebära att uppsägningen blir ogiltig. Och när du väntat ut 3 månadersperioden, kan du behöva säga upp igen osv.
Deposition, vad innebär det rent krasst?
Att hyrestagare sätter in en summa pengar i förväg som skydd för? Hur ska man tänka? När ska detta ske? Vilken storlek på summa?
Tre månadshyror kontant tycker jag är lagom (om du måste anlita hantverkare för att åtgärda nått hyresgästen ställt till med kommer du nog tycka att det är i minsta laget)S Slottsfrun skrev:
En hyresgäst som inte kan ta fram några tusenlappar (12 tuss?) för att få ut nycklarna kanske har det svårt ekonomiskt, vill du ha en sån hyresgäst kan du ju chansa på en månadshyra i förväg.
Jag kommer att ta mer hyra än 4 000 månad då jag hyr ut möblerat och dessutom ska baka in en schablon för uppvärmning, el, vatten/avlopp, sophämtning, bredband.F fribygg skrev:Tre månadshyror kontant tycker jag är lagom (om du måste anlita hantverkare för att åtgärda nått hyresgästen ställt till med kommer du nog tycka att det är i minsta laget)
En hyresgäst som inte kan ta fram några tusenlappar (12 tuss?) för att få ut nycklarna kanske har det svårt ekonomiskt, vill du ha en sån hyresgäst kan du ju chansa på en månadshyra i förväg.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det kan skattemässigt vara en fördel att ta kallhyra, och debitera faktsikt kostnad för värme etc. separat. Finns trådar om det här. Använd sökfunktionen. Givetvis bekvämare med en shablon.
En deposition tar man alltså in före inflyttning. Går allt bra så betalar man ut den vid avflyttning. Tänk på att visst slitage, smärre olyckor får man räkna med som hyresvärd. Kanske får accpetera lite värre slitage än man själv är van att ställa till.
Vad som är lämplig/rimlig nivå på deposition har jag dålig koll på. Men man måste tänka på att hyresgästen kan vara minst lika tveksam över dig som hyresvärd. Så du kan inte räkna med att en hyresgäst accepterar en alltför stor deposition, även om han/hon egentligen har råd med det.
En deposition tar man alltså in före inflyttning. Går allt bra så betalar man ut den vid avflyttning. Tänk på att visst slitage, smärre olyckor får man räkna med som hyresvärd. Kanske får accpetera lite värre slitage än man själv är van att ställa till.
Vad som är lämplig/rimlig nivå på deposition har jag dålig koll på. Men man måste tänka på att hyresgästen kan vara minst lika tveksam över dig som hyresvärd. Så du kan inte räkna med att en hyresgäst accepterar en alltför stor deposition, även om han/hon egentligen har råd med det.
Klicka här för att svara