Hej!

Jag sitter i en bostadsrättsstyrelse och vi har ett antal hyresrätter.

En av hyresrätterna har hyrts ut i andrahand och dom hade ett godkännt avtal fram till sista maj.

Nu har hyrestagaren dött och dödsboet har inte sagt upp hyresrätten utan låter sin andrahands boende bo kvar.

Vi har då väckt ett ärende hos hyresnämnden om att bostaden ska förverkas eftersom hyrestagaren är avliden.

Vi har även noterat att andrahands hyresgästen fortfarande bor kvar och har därför även väckt ett ärende i tingsrätten om kontraktsbrott eftersom personen fortfarande bor kvar.

Nu misstänker vi dock att den här hyresgästen har börjat röka i lägenheten och verkar inte behandla lägenheten speciellt bra.

Är det något som vi kan göra för att snabba på processen för att få personen vräkt så hen inte hinner förstöra mer av lägenheten?

Att han röker i lägenheten har ni nog svårt att hävda som fel.

Lite osäker på vad som "smäller högst" i rätten, att förstahandshyresgästen är avliden, eller att andrahandsuthyrningen fortsätter utan giltigt godkännande från er som hyresvärd. Men det borde väl vara läge att säga upp hyresavtalet även med skälet om otillåten andrahandsuthyrning. Men dte är kanske det du menar med ärende om kontraktsbrott?

H hempularen skrev:
Att han röker i lägenheten har ni nog svårt att hävda som fel.

Lite osäker på vad som "smäller högst" i rätten, att förstahandshyresgästen är avliden, eller att andrahandsuthyrningen fortsätter utan giltigt godkännande från er som hyresvärd. Men det borde väl vara läge att säga upp hyresavtalet även med skälet om otillåten andrahandsuthyrning. Men dte är kanske det du menar med ärende om kontraktsbrott?

Det finns ett ärende i hyresnämnden för att avsluta hyresrätten eftersom hyresgästen är avliden.

Sen finns det även ett civilrättsligtmål gällande att dom hyr ut lägenheten utan lov.

Båda dom här målen kommer tyvärr att ligga under sommaren och tas upp först till hösten.

Tyvärr är det bara att vänta till HN sagt sitt. Det kan även ta ännu längre tid om 2:ahandsgästen inte flyttar, då måste ni få ut kronofogden för vräkning :(

Q Qaniel skrev:
Satt och läste på och eftersom dom hyr ut i andra hand utan tillstånd så verkar det som att vi kan gå direkt till Kronofogden!

[länk]
Jag har för mig att det gäller 1:ahandshyresgästen. Ni får svårt att slänga ut den boende då han inte har avtal med Brf:en :(

Men är det verkligen ett civilrättsligt mål som gäller när en hyresgäst hyr ut i andra hand utan tillstånd från hyresvärden? Jag trodde (men är inte kunnig i ämnet) att även det skall gå igenom hyresnämnden. Det är väl egentligen en vanlig uppsägning av hyresavtalet, men av annat skäl.
Förverkande brukar man prata om ifall en bostadsrätts medlem hyr ut, utan tillstånd.

H hempularen skrev:
Men är det verkligen ett civilrättsligt mål som gäller när en hyresgäst hyr ut i andra hand utan tillstånd från hyresvärden? Jag trodde (men är inte kunnig i ämnet) att även det skall gå igenom hyresnämnden. Det är väl egentligen en vanlig uppsägning av hyresavtalet, men av annat skäl.
Förverkande brukar man prata om ifall en bostadsrätts medlem hyr ut, utan tillstånd.
Om man vill ha någon sorts skadestånd för konsekvenserna av att den olovliga uthyrningen gjorts kan jag tänka mig att det blir det. Men rör frågan att få hyresavtalet avslutat så skulle jag också tro som du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.