Hej,
Är i behov av lite tips och råd. Håller på att sätta upp lite saker i en lägenhet från fyrtiotalet. Hallen gick bra, lite småsprött, men ingen som inte gick att lösa med försiktig borrning och bra plugg.
Men när det var dags för stringhyllor i vardagsrummet så tog det stopp. Att borra i väggen var som att skära i smör, och det känns som att det är hålrum i betongen. Borrade med ett 8mm betongborr, och hålet blev kanske 1.5 cm brett, 3 cm "högt", och som ett hålrum innanför som är något djupare än vad jag borrade. Betongen kom ut som små klumpar, så porösa att man utan något problem kan mala dem till ett fint mjöl med fingrarna. Har borrat i dåliga väggar och tak förr, men aldrig något som ens liknar detta.
Min fråga är hur jag går vidare? Det är stringhyllor som även står med en fot på golvet, så bärigheten är inte helt kritisk, utan det handlar mest om stabilitet (och om det estetiska). Fylla hålet med någon form av spackel, trycka i pluggen, låta torka och sen skruva? Isåfall, vilket spackel är hållfast nog?
Något annat sätt jag bör lösa det på?
Eller borde man ge upp och antingen ta in hjälp eller hitta en annan vägg och hoppas på att den är bättre?
Bifogar lite bilder, även om det är svårt att se något vettigt.
Är i behov av lite tips och råd. Håller på att sätta upp lite saker i en lägenhet från fyrtiotalet. Hallen gick bra, lite småsprött, men ingen som inte gick att lösa med försiktig borrning och bra plugg.
Men när det var dags för stringhyllor i vardagsrummet så tog det stopp. Att borra i väggen var som att skära i smör, och det känns som att det är hålrum i betongen. Borrade med ett 8mm betongborr, och hålet blev kanske 1.5 cm brett, 3 cm "högt", och som ett hålrum innanför som är något djupare än vad jag borrade. Betongen kom ut som små klumpar, så porösa att man utan något problem kan mala dem till ett fint mjöl med fingrarna. Har borrat i dåliga väggar och tak förr, men aldrig något som ens liknar detta.
Min fråga är hur jag går vidare? Det är stringhyllor som även står med en fot på golvet, så bärigheten är inte helt kritisk, utan det handlar mest om stabilitet (och om det estetiska). Fylla hålet med någon form av spackel, trycka i pluggen, låta torka och sen skruva? Isåfall, vilket spackel är hållfast nog?
Eller borde man ge upp och antingen ta in hjälp eller hitta en annan vägg och hoppas på att den är bättre?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är antagligen lättbetong hålblock. En lättbetongplugg borde fungera men inte i det stora hålet längre... Det får du fixa med t.ex. gipsputs/gipsfiller/husfix och sen borra på nytt.
Du måste vara sjukt försiktig när du borrar och om du träffar ett hålrum så kolla om det räcker med djupet för pluggen. Borrar du djupare måste du göra det långsamt och försiktigt då hålen i blocken är ojämna och gör att borren åker lite vart som helst och slå upp större hål.
Det kan vara enklare att först köra upp början på hålet genom putsen med slagborrmaskin men sen ta en vanlig skruvdragare med träborr för resten av hålet. Beroende på hur hård putsen är kan det fungera med en träborr hela vägen.
Du måste vara sjukt försiktig när du borrar och om du träffar ett hålrum så kolla om det räcker med djupet för pluggen. Borrar du djupare måste du göra det långsamt och försiktigt då hålen i blocken är ojämna och gör att borren åker lite vart som helst och slå upp större hål.
Det kan vara enklare att först köra upp början på hålet genom putsen med slagborrmaskin men sen ta en vanlig skruvdragare med träborr för resten av hålet. Beroende på hur hård putsen är kan det fungera med en träborr hela vägen.
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Vi har lerstensväggar, de har en tendens att bete sig ungefär sådär.. man får "halva väggen med sig" när man försöker borra/sätta plugg.. vi har kommit på att man får borra försiktigt.. fylla med lim eller puts.. och låta det fastna igen/stelna.. och sedan försöka fästa skruven.. (för här lossnar både plugg o skruv direkt annars..)
Kanske inte funkar för dig, men ett tips
MVH Sandra
Kanske inte funkar för dig, men ett tips
MVH Sandra
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Hej, jag hade samma problem i min 40-talslägenhet, putsen är som maräng! Jag löste det genom att förborra med ett mindre borrstål, och sen köra den dimension som pluggen krävde. Sen är det viktigt med bra pluggar med taggar så de inte snurrar runt när man ska dra i skruven. Om pluggen krävde 8mm körde jag ofta med borr på 7-7,5 innan och sen fick man försiktigt hamra in pluggen med gummiklubba. ANVÄND INTE SLAGBORR I ONÖDAN!
Vissa hål har trots det gått åt helvete och blev som på din bild, då är det snabbaste och lättaste att använda flytande plugg, med viss reservation för att det inte är estetiskt optimalt när man skruvar upp en stringhylla. I mitt fall handlade det om ett kök så där syns inte hålen.
Flytande plugg: http://www.bauhaus.se/fill-fix-flytande-plugg-50-st.html
Hur djupt har du borrat förresten? I min lägenhet var det framförallt putsen som var extremt porös samt slaggstenen som vissa av innerväggarna är byggda av, ytterväggar och bärande innerväggar är byggda i tegel så där handlade det mer om att använda tillräckligt långa skruv och plugg så att man verkligen fäste i teglet. Hos mig är putsen på teglet 2-3cm tjock så ganska långa skruvar blev det.
Vissa hål har trots det gått åt helvete och blev som på din bild, då är det snabbaste och lättaste att använda flytande plugg, med viss reservation för att det inte är estetiskt optimalt när man skruvar upp en stringhylla. I mitt fall handlade det om ett kök så där syns inte hålen.
Flytande plugg: http://www.bauhaus.se/fill-fix-flytande-plugg-50-st.html
Hur djupt har du borrat förresten? I min lägenhet var det framförallt putsen som var extremt porös samt slaggstenen som vissa av innerväggarna är byggda av, ytterväggar och bärande innerväggar är byggda i tegel så där handlade det mer om att använda tillräckligt långa skruv och plugg så att man verkligen fäste i teglet. Hos mig är putsen på teglet 2-3cm tjock så ganska långa skruvar blev det.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Om du vill använda de hål du redan borrat kan du använda ankarmassa för att fixera pluggen. Borrar du nya hål så borra ej med slag i onödan som andra redan skrivit.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaren så långt! Flytande plugg låter ju helt klart intressant, och det kanske är så att man kan spackla över med något mer estetiskt tilltalande?
Ska gå inom en bättre järnhandel och se vad de rekomenderar för plugg.
Osäker på exakt hur djupt jag borrade, men "en plugg" djupt, så kanske 6-7 cm. Tanken slog mig att jag behövde längre skruv, men samtidigt tycker jag det är en aning obehagligt att borra mycket djupare än såhär i väggen mot grannen...
Edit: Ankarmassa låter ju faktiskt som ungefär vad jag är ute efter, även om det verkar ganska dyrt och en aning overkill. Låter ju som att det finns lösningar iaf
Ska gå inom en bättre järnhandel och se vad de rekomenderar för plugg.
Osäker på exakt hur djupt jag borrade, men "en plugg" djupt, så kanske 6-7 cm. Tanken slog mig att jag behövde längre skruv, men samtidigt tycker jag det är en aning obehagligt att borra mycket djupare än såhär i väggen mot grannen...
Edit: Ankarmassa låter ju faktiskt som ungefär vad jag är ute efter, även om det verkar ganska dyrt och en aning overkill. Låter ju som att det finns lösningar iaf
Redigerat:
Ser ut som tegel innanför den porösa putsen. Jag skulle bara spackla igen med Husfix e dyl och borra ett nytt hål. Om hyllan är tänkt att bära upp något tungt är det bäst att ha skruv som räcker in i teglet.jaqob skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, man kan ju tycka det, men jag har källarväggar som är precis likadana. Dvs inte tillräckligt med cementhalt i blocken. Jag har prövat en hel massa olika pluggar, men när det kommer till något som måste bära last, så har jag bara lyckats med ankarmassa och gängstång.jaqob skrev:
Ja, det är dyrt. Ja, det går inte att ta bort på något vettigt sätt (man får hugga/skära av gängstången), men det är det enda som jag funnit som sitter ordentligt.
Även om jag skulle kunna tänka mig att hänga en tavla på något mindre säkert, så skulle jag inte hänga en hylla på det.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Efter att ha läst alldeles för mycket, och pratat med folk i föreningen, så dyker PL300 och PL400 upp ofta. Trevligare än husfix iom. att det är i en spruta, och finns som vitt, vilket gör att man kanske slipper måla (hålet täcks till 99% av hyllan).
Är det en rimlig lösning? Och isåfall, vad är egentligen skillnaden på 300 och 400, förutom torktiden?
Är det en rimlig lösning? Och isåfall, vad är egentligen skillnaden på 300 och 400, förutom torktiden?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
I min värld så är PL300 ett lim som iofs fogfyller, men jag vet inte om det går att använda som fyllnadsmatterial modell husfix ensamt.
Klicka här för att svara