2 112 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hylla med vinkel för högtalare?
Hej,
Jag har en centerhögtalare i ett 5.1 ljudsystem som behöver vinklas ner mot "sweetspot". Idag ligger den på en anpassad Elfa hylla och jag vill undvika att skruva i centern så långt det går.
Gissningsvis behöver högtalaren vinklas 30 grader men det behöver gå att ställa in på något vis, ex med skruv eller olika storlekar på klossar. Framförallt behöver lösningen vara säker så att den inte riskerar trilla ner.
Så här ser det ut idag : https://imgur.com/a/58avLce
Förslag?
Jag har en centerhögtalare i ett 5.1 ljudsystem som behöver vinklas ner mot "sweetspot". Idag ligger den på en anpassad Elfa hylla och jag vill undvika att skruva i centern så långt det går.
Gissningsvis behöver högtalaren vinklas 30 grader men det behöver gå att ställa in på något vis, ex med skruv eller olika storlekar på klossar. Framförallt behöver lösningen vara säker så att den inte riskerar trilla ner.
Så här ser det ut idag : https://imgur.com/a/58avLce
Förslag?
Jag hade nog skippat hyllan och bara haft konsoler.
Bytt till lite längre som sticker ut just framför högtalaren och gjort en lite läpp längst fram, bara några millimeter för att den inte ska falla av (troligen får man bättringsmåla efter en sådan operation) antingen mer material eller kapat i konsolen för att få till det.
Sedan hade jag använt de bakre skruvhålen för skivan med bricka och mutter o h skruv för att kunna justera bakkant.
Alternativt prova sig fram med bitar och gjort en bit att lägga dit när man är nöjd med vinkeln.
Bytt till lite längre som sticker ut just framför högtalaren och gjort en lite läpp längst fram, bara några millimeter för att den inte ska falla av (troligen får man bättringsmåla efter en sådan operation) antingen mer material eller kapat i konsolen för att få till det.
Sedan hade jag använt de bakre skruvhålen för skivan med bricka och mutter o h skruv för att kunna justera bakkant.
Alternativt prova sig fram med bitar och gjort en bit att lägga dit när man är nöjd med vinkeln.
Det finns lutande konsoler för Elfa väggfäste. Börja med det och klura ut något fäste för högtalaren, t ex som beskrivs ovan.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Sök på högtalarhållare, finns mycket och i olika utförande, går även att modifiera.
En radikal idé är faktiskt att sätta fast kilar med rätt vinkel på hyllan, ett par tre stycken beroende på hur bred högtalaren är, eller vinkla hela hyllan. Sen fäster du högtalaren på kilarna/hyllan med självhäftande kardborreband. Det är inte alls så dumt som det kanske låter, det används redan idag för liknande applikationer.
Det finns också dubbelhäftande byggtejp som är väldigt stark, som också borde funka, åtminstone om högtalaren inte är för tung.
Det finns också dubbelhäftande byggtejp som är väldigt stark, som också borde funka, åtminstone om högtalaren inte är för tung.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
För kraftig vinkel på avloppsslang? Diskmaskin
Vatten & Avlopp -
Trasigt fäste för hylla på kylskåpsdörr Electrolux
Vitvaror -
Hur skapa udda vinkel för avlopprör
Vatten & Avlopp -
Betongskruv och motsvarande skruv för bokhylla
Övrigt husrelaterat -