Har en hydropress på landställe som man varje gång vi kommer ut behöver fyllas på med luft. Ev har denna en gång i tiden pumpats väldigt hårt av någon. Men vore membranet trasigt borde jag då inte få ut vatten ut påfyllnads ventilen? Har inte lyckats se några luft bubblor vid påfyllning och såpa på ventilen men kanske för dåligt tryck för att se detta?
Antar jag rätt att jag borde få ut vatten om membranet är trasigt eller är det bara att byta ut hela hydropressen då jag inte kan se att dessa går att laga. Säkert ca 20 år gammal.
Antar jag rätt att jag borde få ut vatten om membranet är trasigt eller är det bara att byta ut hela hydropressen då jag inte kan se att dessa går att laga. Säkert ca 20 år gammal.
Betyder det att det bara kan vara bilventilen som läcker ut luften eller kan det vara nått annat fel?
En ny ventil är ju ingen kostnad så kanske en sak att testa. Är ju så sällan jag är på plats så felsökning är jobbigt då det tar tid innan felet kommer åter.
En ny ventil är ju ingen kostnad så kanske en sak att testa. Är ju så sällan jag är på plats så felsökning är jobbigt då det tar tid innan felet kommer åter.
De 2 sista gångerna jag har kommit ut kommer inget alls ur ventilen varken luft eller vatten. Utan får börja om helt med att pumpa i en massa luft. Får ta med ny ventil och verktyg för det nästa gång. Ska ta med en riktigare pump eller kompressor oxå så jag slipper pumpa så långe. 
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Ventilen nu bytt och fyllde på med luft enligt anvisningarna jag hittat här. Så nu får vi se hur det ser ut nästa gång jag kommer ut.
Tbx vid problemet och ny ventil hjälpte inte.
Fortfarande tomt i blåsan efter några veckor och inget vatten kommer ut från ventilen.
Förstår inte vad som kan vara fel. Tog inte med kompressorn så blir att handpumpa så att jag får i lite luft iaf. Får kolla nogrannare runt ventilen att det inte kommer ut nått den vägen. Är en vanlig ventillhatt tät nog så man kan säkra upp med en sådan?
Fortfarande tomt i blåsan efter några veckor och inget vatten kommer ut från ventilen.
Förstår inte vad som kan vara fel. Tog inte med kompressorn så blir att handpumpa så att jag får i lite luft iaf. Får kolla nogrannare runt ventilen att det inte kommer ut nått den vägen. Är en vanlig ventillhatt tät nog så man kan säkra upp med en sådan?
Byt tank.
(Min personliga preferens är sedan hydrofor före hydropress, men där gör man som man tycker.)
(Min personliga preferens är sedan hydrofor före hydropress, men där gör man som man tycker.)
Pumpa och stryk sedan på såpvatten, så ser du om det läcker ut luft i eller runt ventilen.snuttjulle skrev:
Tbx vid problemet och ny ventil hjälpte inte.
Skulle tro att luften läcker ut mellan blåsan och höljet på något sätt. Kanske runt ventilen eller vid "locket" där vattenanslutningen sitter. Hade samma problem med bevattningspumpen och det läckte runt gängorna på ventilen. Gjorde en fusklagning genom att kladda på Tec7 runt ventil och gängor/mutter. Det håller väl ett tag men sen får det bli en ny hydropress.
Jo att byta ut hela tanken är kanske nästa steg men vill förstå var luften tar vägen. Om det nu är ett minimalt hål i membranet borde det inte hända så mycket med luften i blåsan så länge allt står still. Tanken borde då bli som en liten hydrofor och någon droppe vatten borde komma ur ventilen när det är tryck i systemet och blåsan tom på luft.Fotografen skrev:
Föbannar mig själv att jag inte tog med kompressor mm så jag fick med tryckmätare. Då jag blir själv här några dagar denna gång skulle det passat bra att stänga av allt och bara haft tanken trycksatt och sett om det händer nått.
Hittade en ventilhat med gummi som nu sitter på så får vi se om det händer nått.
Tänk på att det även finns möjlighet för luft att ta sig ut runt flänsen vid vattenanslutningen om det är så att det inte är draget riktigt eller att något skräp ligger i kläm där blåsan kläms fast mot flänsen. Mera såpvatten !!!
Det kanske är olika mellan olika tillverkare men på min hydrofor är vattnet inuti blåsan och luften utanför i själva höljet.snuttjulle skrev:
Jo att byta ut hela tanken är kanske nästa steg men vill förstå var luften tar vägen. Om det nu är ett minimalt hål i membranet borde det inte hända så mycket med luften i blåsan så länge allt står still. Tanken borde då bli som en liten hydrofor och någon droppe vatten borde komma ur ventilen när det är tryck i systemet och blåsan tom på luft.
Föbannar mig själv att jag inte tog med kompressor mm så jag fick med tryckmätare. Då jag blir själv här några dagar denna gång skulle det passat bra att stänga av allt och bara haft tanken trycksatt och sett om det händer nått.
Hittade en ventilhat med gummi som nu sitter på så får vi se om det händer nått.
Har inte funderat hur hydropressen är uppbyggd utan har nog bara tagit förgivet att man hade en blåsa med luft i men det kan vara helt fel. Spelar inte någon större roll för läcker luft ut gör det någostans. Och vore blåsan trasig borde det komma vatten ut ur ventilen när det inte finns luft som kan komma ut
Får ta tag i detta med mer såpvatten i morgon och då även kolla hur det ser ut på andra sidan där vattnet ansluter.
Får ta tag i detta med mer såpvatten i morgon och då även kolla hur det ser ut på andra sidan där vattnet ansluter.