Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Detta forum är ju magiskt!
Jag har en grundfos hydropress som jag inte blir riktigt klok på.
den tappar tryck,
det ser ut som den läcker (som ni ser på bilden är det ”blött” runt hydropressen)
Hur hittar jag vilket tryck de ska vara?
någon kunnig som bara kan säga bu eller bä om de kanske e dags för en ny i glasfiber(?)
Kan ta lite mer bilder om de behövs!
Sista bilden är från vår egna brunn, hur fan ser de ut egentligen?
ska tilläggas att huset är från 1963, hydropressen är från 2017.
Tack på förhand!
Mvh
Fredrik G-Zon
Svarar då det är ett vanligt och viktigt problem:
Läckaget av luft från membranet leder till att mottrycket sjunker och oscillation (ständiga på/avslag) uppstår vid ett visst mottrycksintervall. Detta intervall är olika beroende på hur installationen ser ut,
och är ett s.k förbjudet område, då det sliter ned/skadar anläggningen. Således ett vanligt problem.
I vanliga hydroforer uppstår inte oscillation, då det inte finns ett membran som motverkar trycket.
(Är den helt tom, saknas funktion och systemet brukar lösa ut eller stanna mot stumt system.)
Membranet (EPDM) bryts ned/spricker med tiden, mycket beroende på vattenkvalité och måste därför
bytas om det inte håller luften och ventilenålen inte är trasig (vanlig ventilnål till fordon).
Fyll på med luft och se vad som händer, läckage vid ventilen eller vid flänsen mot röranslutningen
(ovanligt) membranet har då oftast spruckit och måste bytas ut.
Olika anläggninger kräver olika mottryck för att utnyttja kapaciteten (minsta antal på/av slag) bäst.
Börja med lågt tryck och fyll lite i taget tills man ser att trycket (manometernålen blir stabil) öka sedan
lite i taget för att erhålla minsta antal på/avslag (stanna punpen och töm vatten) notera sedan trycket.
(Vid injusteringen måste givetvis vattnet rinna lite så att systemet arbetar och kan justeras optimalt.)
Vanliga fel: Felaktigt mottryck i membranet eller hydrofortanken, behöver injusteras och noteras!
Fel injustering av start/stopp tryck. Intervallet behöver vara så stort som möjligt. Öppna
kända kranar och testa hur lågt tryck som kan tolereras. (Vissa vitvaror kräver ett min tryck)
OBS! Det har visat sig att mottryck och fyllnadsgrad i många fall avviker väsentligt från de normalt
rekommenderade värdena, då installationn inte är rätt anpassad/nedsliten från början.
Läckaget av luft från membranet leder till att mottrycket sjunker och oscillation (ständiga på/avslag) uppstår vid ett visst mottrycksintervall. Detta intervall är olika beroende på hur installationen ser ut,
och är ett s.k förbjudet område, då det sliter ned/skadar anläggningen. Således ett vanligt problem.
I vanliga hydroforer uppstår inte oscillation, då det inte finns ett membran som motverkar trycket.
(Är den helt tom, saknas funktion och systemet brukar lösa ut eller stanna mot stumt system.)
Membranet (EPDM) bryts ned/spricker med tiden, mycket beroende på vattenkvalité och måste därför
bytas om det inte håller luften och ventilenålen inte är trasig (vanlig ventilnål till fordon).
Fyll på med luft och se vad som händer, läckage vid ventilen eller vid flänsen mot röranslutningen
(ovanligt) membranet har då oftast spruckit och måste bytas ut.
Olika anläggninger kräver olika mottryck för att utnyttja kapaciteten (minsta antal på/av slag) bäst.
Börja med lågt tryck och fyll lite i taget tills man ser att trycket (manometernålen blir stabil) öka sedan
lite i taget för att erhålla minsta antal på/avslag (stanna punpen och töm vatten) notera sedan trycket.
(Vid injusteringen måste givetvis vattnet rinna lite så att systemet arbetar och kan justeras optimalt.)
Vanliga fel: Felaktigt mottryck i membranet eller hydrofortanken, behöver injusteras och noteras!
Fel injustering av start/stopp tryck. Intervallet behöver vara så stort som möjligt. Öppna
kända kranar och testa hur lågt tryck som kan tolereras. (Vissa vitvaror kräver ett min tryck)
OBS! Det har visat sig att mottryck och fyllnadsgrad i många fall avviker väsentligt från de normalt
rekommenderade värdena, då installationn inte är rätt anpassad/nedsliten från början.
Ovan såg väldigt mycket ut som en AI-svar från tex google, med radbrytningar och allt, skall man klippa in AI-svar så bör man åtm. fixa radbrytningarna, och också nämna att det är ett AI-svar...
Mitt AI-fria försök:
Tappa ur vattnet och notera på manometern vilket tryck den visar när tryckbrytaren knäpper till och pumpen startar.
när pumpen stannat igen
Prova först kort på bilventilen och trycka på dess mittstift att det är luft som pyser och inte vatten - sprutar det vatten så är blåsan trasig, vill man vara riktig noga för att säkra att det inte är några mängder vatten på 'fel sida' så håller man in mittstiftet på bilventilen tills all luft pyser ut, vattenpumpen kommer då starta en eller flera gånger och med allt kortare intervall och under hela tiden skall bara luft komma ut, ingen vatten (enstaka droppar av vatten precis när luften tar slut från genomdiffunderad vattenånga genom gummiblåsan är dock OK). Stäng av elströmmen till vattenpumpen.
Tappa sedan ur all vatten tills det sluta att rinna, låt kranen vara öppen.
på hydropressens bilventil - anslut den med däckspåfyllare med manometer med luft från kompressor (helst oljefri) eller en hand eller fotpump - också med egen manometer.
Pumpa luft tills trycket ligger ca 90% av det noterade trycket när pumpen startade, startar den på 2 bar så pumpar du till 1.8 Bar (2 bar * 0.9 = 1.8 bar). Under pumpningen kommer det troligen skvala vatten ur kran, speciellt om man tömt hydropressen på luft med testet ovan att pumpa den full med vatten för att kontrollen att det inte är vatten på luftsidan av blåsan...
När man har pumpat upp trycket, stäng vattenkran och starta vattenpumpen.
provtappa så att du ser att vattenpumpen startar och stoppar igen som tänkt.
Upplever man senare att det blir ett kort stopp innan det blir fart på vattnet igen som tex. när man står i duschen, så är det en indikation att man har lite för mycket luft i hydropressen, det är inte säkert att det märks när hydropressen är full med kallvatten, men står hydropressen och blir sommarvarm så utvidgas/höjer trycket på luften och den tömmer blåsan mer, till stum-stopp på vatten innan vattenpumpen hinner varva upp och börja trycka i vatten, samma sak om man har stora vattenflöden som tömmer hydropressen mer innan vattenpumpen hinner få upp flödet.
Då får man gå till hydropressen och trycka på mittstiftet för ett kort luftpys och sedan upprepa det tills man inte längre besväras av de korta vattenstoppen och sedan noterar/kommer ihåg att man för just denna anläggning kanske inte pumpar upp mer är till 0.8 gånger av tryckbrytarens starttryck.
---
Själv tycker jag att hydropressen såg rätt ny ut - baserat på att det är närmast obefintligt med dammlager på ovansidan, vilket det alltid blir med tiden om den inte är monterad i renrum, så det finns en chans att det inte är problem med blåsan. ibland finns det också någon årtal/datumstämpel på kärlet och den vägen kan bedöma om den är mindre eller mer än ett årtionde gammal.
Det är lite fuktigt i marken runt hydropressen, det kan beror på läcka, men också att hydropressen med rörledningar får en massa kondensvatten av den kalla uppumpade kallvattnet när man förbrukar större mängder vatten under en längre tid.
så det gäller att kunna skilja mellan fukt av kondens och fukt av en läcka.
Mitt AI-fria försök:
Tappa ur vattnet och notera på manometern vilket tryck den visar när tryckbrytaren knäpper till och pumpen startar.
när pumpen stannat igen
Prova först kort på bilventilen och trycka på dess mittstift att det är luft som pyser och inte vatten - sprutar det vatten så är blåsan trasig, vill man vara riktig noga för att säkra att det inte är några mängder vatten på 'fel sida' så håller man in mittstiftet på bilventilen tills all luft pyser ut, vattenpumpen kommer då starta en eller flera gånger och med allt kortare intervall och under hela tiden skall bara luft komma ut, ingen vatten (enstaka droppar av vatten precis när luften tar slut från genomdiffunderad vattenånga genom gummiblåsan är dock OK). Stäng av elströmmen till vattenpumpen.
Tappa sedan ur all vatten tills det sluta att rinna, låt kranen vara öppen.
på hydropressens bilventil - anslut den med däckspåfyllare med manometer med luft från kompressor (helst oljefri) eller en hand eller fotpump - också med egen manometer.
Pumpa luft tills trycket ligger ca 90% av det noterade trycket när pumpen startade, startar den på 2 bar så pumpar du till 1.8 Bar (2 bar * 0.9 = 1.8 bar). Under pumpningen kommer det troligen skvala vatten ur kran, speciellt om man tömt hydropressen på luft med testet ovan att pumpa den full med vatten för att kontrollen att det inte är vatten på luftsidan av blåsan...
När man har pumpat upp trycket, stäng vattenkran och starta vattenpumpen.
provtappa så att du ser att vattenpumpen startar och stoppar igen som tänkt.
Upplever man senare att det blir ett kort stopp innan det blir fart på vattnet igen som tex. när man står i duschen, så är det en indikation att man har lite för mycket luft i hydropressen, det är inte säkert att det märks när hydropressen är full med kallvatten, men står hydropressen och blir sommarvarm så utvidgas/höjer trycket på luften och den tömmer blåsan mer, till stum-stopp på vatten innan vattenpumpen hinner varva upp och börja trycka i vatten, samma sak om man har stora vattenflöden som tömmer hydropressen mer innan vattenpumpen hinner få upp flödet.
Då får man gå till hydropressen och trycka på mittstiftet för ett kort luftpys och sedan upprepa det tills man inte längre besväras av de korta vattenstoppen och sedan noterar/kommer ihåg att man för just denna anläggning kanske inte pumpar upp mer är till 0.8 gånger av tryckbrytarens starttryck.
---
Själv tycker jag att hydropressen såg rätt ny ut - baserat på att det är närmast obefintligt med dammlager på ovansidan, vilket det alltid blir med tiden om den inte är monterad i renrum, så det finns en chans att det inte är problem med blåsan. ibland finns det också någon årtal/datumstämpel på kärlet och den vägen kan bedöma om den är mindre eller mer än ett årtionde gammal.
Det är lite fuktigt i marken runt hydropressen, det kan beror på läcka, men också att hydropressen med rörledningar får en massa kondensvatten av den kalla uppumpade kallvattnet när man förbrukar större mängder vatten under en längre tid.
så det gäller att kunna skilja mellan fukt av kondens och fukt av en läcka.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, särskilt när forumets regler tydligt säger:
§ 5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Tack för ännu ett av dina utförliga inlägg, @xxargs !
§ 5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Tack för ännu ett av dina utförliga inlägg, @xxargs !
Dessa svar visar hur förstörda ni är. Inget AI ger för övrigt detta svar. Skamligt.
Det är forumets format som skapar dessa radbrytningar, ta upp det med dem.
Nu ÄR jag utbildad på detta, fyllnadsgraden i % bör dessutom vara något mindre.
Oförskämt!
Det är forumets format som skapar dessa radbrytningar, ta upp det med dem.
Nu ÄR jag utbildad på detta, fyllnadsgraden i % bör dessutom vara något mindre.
Oförskämt!
Ber om ursäkt om texten är till fullo är skrivet av kött och och blod, men upplägget ser väldigt mycket ut som en AI-svar i mina ögon (ogillar dessa också när det tvingas på en) - eller att vi, som du säger, nu är förstörda med att tex. google mfl. hela tiden trycker på den typen av svar med liknande struktur.
Men att skylla på webbforumet att det ser knasigt ut med radbrytningar på oönskade ställen tycker jag dock inte är OK.
Radbrytningen i ett inlägg är någon man själv måste kontrollera i samband med skrivning i webbforumets skrivningsinterface, detta speciellt om man använde 'cut and paste' från annan textkälla av redan skriven text och få med dess osynliga CR/LF-tecken i slutet på var rad. Vilket innebär att man efteråt måste kontrollerar med att ändra på webbrowserns storlek och se om texten för sitt inlägg flyter om som den skall och ta bort de hårda radbrytningarna inom textblocket om det inte gör det.
Jag har också gjort det misstaget och det var sådan genant postning för mycket länge sedan på forum som fick mig att sluta använda 'enter' helt när man skrev textstycken, och kontrollera efteråt att texten 'rann rätt' vid storleksjustering av browser, eftersom det är den typen av misstagen en besökare ser först och sedan tolkar hur seriös skribenten är efter detta - dvs, om inte ens formateringen är ok, och visar att skribenten inte ens brytt sig om kontrollera hur inlägget framställs, är då innehållet seriöst ??
men... med AI-genererad text måste man snart kanske göra tvärt om - är det välskrivet så...
---
Slutligen, reduceringen av förtrycket gentemot pumpens påslagstryck är något man får anpassa efter behov - 0.9 ggr starttrycket kanske är för snävt för en del fall, men för min del så fungerar det utan problem.
om man kör förtryck 0.7-0.8 ggr starttycket käns mer som en rörmokar-tumregel för att man inte orka att kolla i hur nära man kan köra med trycket utan att ge problem och hydropressen tar en eller ett par liter mindre med vatten per pumpomgång än vad som är potentiellt möjligt för tex. en 30-liters hydropress.
För att maximalt utnyttja volymen i hydropressen för vattenlagring vill man att förtrycket skall vara så nära påslagstrycket som möjligt, men inte så nära att det blir korta stopp i vattenflödet för att hydropressen blev tom på vatten pga. fördröjningstider efter strömpåslag innan vattenpump hinner varva upp och börja mata vatten, då tex. de elektroniska drivna djuphålspumparnas motorer tar flera sekunder på sig att varva upp med en programmässigt styrd ramp varvtalsmässigt och börja mata vatten först precis i slutet av denna, fördröjning av flöde i långa slangar etc. och man måste ha lite mer volymreserv av vatten (= lägre förtryck) som kan leverera vatten under tiden innan pumpen börja mata vatten, än om det är en direktstartad 1 eller 3-faspump med kortare slangar som levererar vatten en halv sekund efter starten.
Men att skylla på webbforumet att det ser knasigt ut med radbrytningar på oönskade ställen tycker jag dock inte är OK.
Radbrytningen i ett inlägg är någon man själv måste kontrollera i samband med skrivning i webbforumets skrivningsinterface, detta speciellt om man använde 'cut and paste' från annan textkälla av redan skriven text och få med dess osynliga CR/LF-tecken i slutet på var rad. Vilket innebär att man efteråt måste kontrollerar med att ändra på webbrowserns storlek och se om texten för sitt inlägg flyter om som den skall och ta bort de hårda radbrytningarna inom textblocket om det inte gör det.
Jag har också gjort det misstaget och det var sådan genant postning för mycket länge sedan på forum som fick mig att sluta använda 'enter' helt när man skrev textstycken, och kontrollera efteråt att texten 'rann rätt' vid storleksjustering av browser, eftersom det är den typen av misstagen en besökare ser först och sedan tolkar hur seriös skribenten är efter detta - dvs, om inte ens formateringen är ok, och visar att skribenten inte ens brytt sig om kontrollera hur inlägget framställs, är då innehållet seriöst ??
men... med AI-genererad text måste man snart kanske göra tvärt om - är det välskrivet så...
---
Slutligen, reduceringen av förtrycket gentemot pumpens påslagstryck är något man får anpassa efter behov - 0.9 ggr starttrycket kanske är för snävt för en del fall, men för min del så fungerar det utan problem.
om man kör förtryck 0.7-0.8 ggr starttycket käns mer som en rörmokar-tumregel för att man inte orka att kolla i hur nära man kan köra med trycket utan att ge problem och hydropressen tar en eller ett par liter mindre med vatten per pumpomgång än vad som är potentiellt möjligt för tex. en 30-liters hydropress.
För att maximalt utnyttja volymen i hydropressen för vattenlagring vill man att förtrycket skall vara så nära påslagstrycket som möjligt, men inte så nära att det blir korta stopp i vattenflödet för att hydropressen blev tom på vatten pga. fördröjningstider efter strömpåslag innan vattenpump hinner varva upp och börja mata vatten, då tex. de elektroniska drivna djuphålspumparnas motorer tar flera sekunder på sig att varva upp med en programmässigt styrd ramp varvtalsmässigt och börja mata vatten först precis i slutet av denna, fördröjning av flöde i långa slangar etc. och man måste ha lite mer volymreserv av vatten (= lägre förtryck) som kan leverera vatten under tiden innan pumpen börja mata vatten, än om det är en direktstartad 1 eller 3-faspump med kortare slangar som levererar vatten en halv sekund efter starten.
Redigerat:
Klicka här för att svara