Hej, skulle driftsätta vår gamla fina Fjällvagnen 550 GTX som vi fyndade i höstas, årsmodell 1991.

Allt funkade innan vintern, och jag tyckte jag hade gjort allt med tömning av alla systemen, sätta kranar i öppet läge osv.

Nu när allt skulle sättas igång igen så blev det ett missöde: läckte som fasen från under kökskranen. Tog en stund att komma på vad det var, så onödigt mycket vatten fick svabbas upp...

Nåväl, ingen större skada skedd.

Problemet är alltså att något jag skulle kalla "nippel" har lossnat från där den ska sitta fast på läcksäkert sätt därunder på varmattenssidan jäkligt bråkigt ställe att komma åt så har försökt trycka dit den igen med milt våld men den klickar inte dit alls.

Tycks sitta en o-ring där på nippeln men ingen aning om hur det var tänkt att sitta fast och hålla tätt. Den är alltså helt lös i sätet den ska sitta i och läcker kopiöst. Svårt att se och komma åt men jag fick några bra foton med mobilen enl nedan.

Tips och råd önskas, vad bör man göra, vad heter grejerna, hur ska det sitta fast? Eller ska man hellre försöka hitta en ny armatur att skruva dit?

Duschblandare med röd och blå markering, metall, slitage, köksfläkt reflektion, kakel, träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostfritt stål diskbänk, blå slang, vattenkran anslutning, skuggor, ljusinsläpp, närbild.
Skapa konto

Metallrör fastspänt med slangklämma, upp och nedvändt perspektiv, teknisk eller industriell åtbörd.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.