Isabel76 skrev:
Den här tråden fick mig att le :-)
Vi litade fullständigt på den entreprenör som byggde vårt hus(han blev utvald av husleverantören för att bygga deras hus i vårt län),vi ringde för att "be" om lov att komma med kaffe och fikabröd,hade god kontakt med entreprenören och lyssnade på de råd han gav oss osv.

Men tro det eller ej,så sket det sig ändå!! I nuläget har vi 154 fel,många av felen har bedömts av 8 olika besiktningsmän som fara för person och egendom och en massa punkter som måste utredas innan felen kan fixas med hjälp av Gar-bo försäkringen.
I 2 år har vi bott i ett skithus som vi betalat flera miljoner för, och NI menar att det blev så pga oss som kunder?
Tur att försäkringsbolaget inte ser det så och förstår att att det faktiskt ÄR entreprenörens fel:)
nej nej tror ingen klandrar kunden enkom,det vi ville säga är att det finns många fina byggare,samt lika många totalidioter inom branschen.
vi ville antyda att i vissa fall kan kundens gnäll va orsaken till fel på huset.
men visst är det byggare ute som det inte ens skulle hjälpa att bjuda på fika i 70 år för att rätta till ett bygge.
i ett läge där säljaren rekomenderar en byggare,då är det ofta något lurt.
ofta får säljaren provis för anlitandet.
så kolla alltid referenser på husföretagets samt aktuell byggares utförda byggen.
jag litade på våran säljare t,e,x vid anlitandet av rörmokare,och den karl skulle jag kunna mörda.

nybyggd skrev:
nej nej tror ingen klandrar kunden enkom,det vi ville säga är att det finns många fina byggare,samt lika många totalidioter inom branschen.
vi ville antyda att i vissa fall kan kundens gnäll va orsaken till fel på huset.
men visst är det byggare ute som det inte ens skulle hjälpa att bjuda på fika i 70 år för att rätta till ett bygge.
Hur kan kundens gnäll vara orsak till fel på huset? Jag kan förstå om en gnällig kund kanske inte får det lilla extra och/eller blir illa omtyckt av vissa hantverkare, men huset ska väl i vilket fall ändå gå igenom en besiktning och fel som konstateras där kan knappast bortförklaras med en gnällig kund.

Vad är föresten en gnällig kund? Är det någon som helt utan grund eller mot bättre vetande konstant trakasserar hantverkarna och kommer med grundlösa krav och beskyllningar så kan jag absolut förstå att det kan bli problem med bygget, men jag tror att de fallen är väldigt sällsynta. Och i de fallen så mår nog bägge parter bäst av att man avslutar relationen och inte förtsätter och bygger fel för att kunden är gnällig.

Att däremot vara en aktiv kund och följa med bygget och ställa frågor och ifrågasätta på ett civiliserat sätt är nästan en förutsättning för att det inte sker missförstånd eller att eventuella fel upptäcks och åtgärdas på ett tidigt stadium. Sen kan jag ha full förståelse för att vissa hantverkare tycker att det är jobbigt när någon utomstående och dessutom "okunnig" ska vara på plats och kolla vad som pågår i tid och otid och ställa frågor. Men det får man helt enkelt acceptera att det är beställarens rätt och trivs man inte med det så är det kanske bättre att jobba på storbyggen eller liknande.

Sen regarerade jag på att du i ett annat inlägg skriver

"så här på forumet tror jag det finns åtskilliga villabyggare som faktiskt tiggt om bekymmer med sitt hus"

Jag kan inte påminna mig om någon tråd där jag kan hålla med om det påståendet och att det dessutom skulle finnas åtskilliga fall har jag svårt att tro, men kan du visa upp ett flertal fall och visa att det är kundens fel att det gått åt skogen så lovar jag att ompröva min ståndpunkt;)

Det viktiga är att man samarbetar och kommunicerar, det ligger i bådas intresse. Börja med ett uppstartsmöte där alla är med och kunden berättar vad man tycker är viktigt. Om en hantverkare tycker att kundens synpunkter är gnäll bör man nog se sig om efter ett annat yrke. Man måste ju ha rätt att berätta hur man vill ha det i sitt eget hus, för en hantverkare som man betalar att utföra arbetet.

Hej,

Kul tråd.

Jag håller inte med dig, jag anser att det handlar om tur, vilka hantverkare man får, om det är precis innan semestern och svårt att få tag på folk, hur ser branschen ut just då osv. två exakt likadana hus kan ju variera kraftigt i kvalite om de är åtta olika hantverkare i varje hus, som om ett division 6 lag i fotboll skulle möta ett allsvenskt lag.

Som ett ex. kan jag beskriva hur det var hos oss.

Vi byggde med totalentreprenad, vi kände oss trygga, bara att flytta in när huset är klart, underbart!

Vi besökte inte bygget en gång, jo förresten 2-3 ggr var vi nog där så vi kan ju knappast har varit i vägen för byggarna, måste varit kanonkunder, kan man kalla det att vi gav dem fullt förtroende, inget hängande över axeln. Vi hade ett par önskemål utöver tillvalen som kunde beställas här och där och det var vår handdukstork som vi beskrev exakt var vi ville ha och gav till byggledaren, men det måste de missat :), som tur var skedde ett besök när rören till denna eller det ursprungliga elementet skulle dras bakom toastolen, så vi kunde dra fram rören till en respektabel plats, givetvis en annan vägg än den vi ansökt om i beskrivningen. Detta med handdukstorken är ju bara en petitess i ett bygge men det var de och nån liten ändring som vi hade utöver ändring el mm och de lyckades tyvärr inte uppfyllas. Resten av bygget, två omgjorda badrum, ett inkommande vattenrör kommer upp i yttervägg, inget säkert vatten, inrinnande vatten, knarrande trappa, uppspruckna väggar mm, mm, listan kan göras lång.

Men vi hängde ju inte över axeln, vi var ju knappt där, vi hade ju bara ett fåtal önskemål utöver det vanliga som vi gett en beskrivning på, vad skulle vi göra där.

Tror du vi är nöjda efter alla omgörningar och tvister, nej det är vi inte och vi kan ju knappast ha setts som besvärliga under byggets gång, hur blev det då så här?

Kan tillägga att jag bjudit hantverkare på fika och glass under åtgärdandets gång och ser inte det som ett hjälpande medel, snarare tvärtom då man tog deras arbetstid så det blev slarv i slutändan då tidplanen inte hölls.

Min uppfattning är som skrivit tidigare i tråden: Hur är det med tid just då, vilka hantverkare får man och dess moral , vilken årstid, är det nära semestern och svårt att hitta olika branschfolk osv.

Så Peege, så var rädd om din goda vän :)

Mvh
Bambi

@ Bambi
Jodå, vi har inget otalt med varandra. :P

mr_bygg skrev:
Hur kan kundens gnäll vara orsak till fel på huset? Jag kan förstå om en gnällig kund kanske inte får det lilla extra och/eller blir illa omtyckt av vissa hantverkare, men huset ska väl i vilket fall ändå gå igenom en besiktning och fel som konstateras där kan knappast bortförklaras med en gnällig kund.

Vad är föresten en gnällig kund? Är det någon som helt utan grund eller mot bättre vetande konstant trakasserar hantverkarna och kommer med grundlösa krav och beskyllningar så kan jag absolut förstå att det kan bli problem med bygget, men jag tror att de fallen är väldigt sällsynta. Och i de fallen så mår nog bägge parter bäst av att man avslutar relationen och inte förtsätter och bygger fel för att kunden är gnällig.

Att däremot vara en aktiv kund och följa med bygget och ställa frågor och ifrågasätta på ett civiliserat sätt är nästan en förutsättning för att det inte sker missförstånd eller att eventuella fel upptäcks och åtgärdas på ett tidigt stadium. Sen kan jag ha full förståelse för att vissa hantverkare tycker att det är jobbigt när någon utomstående och dessutom "okunnig" ska vara på plats och kolla vad som pågår i tid och otid och ställa frågor. Men det får man helt enkelt acceptera att det är beställarens rätt och trivs man inte med det så är det kanske bättre att jobba på storbyggen eller liknande.

Sen regarerade jag på att du i ett annat inlägg skriver

"så här på forumet tror jag det finns åtskilliga villabyggare som faktiskt tiggt om bekymmer med sitt hus"

Jag kan inte påminna mig om någon tråd där jag kan hålla med om det påståendet och att det dessutom skulle finnas åtskilliga fall har jag svårt att tro, men kan du visa upp ett flertal fall och visa att det är kundens fel att det gått åt skogen så lovar jag att ompröva min ståndpunkt;)
som e,x hantverkare så vet jag hur många kunder funkar.det gnälls i tid och otid,inget är bra.
jag vet även efter många år inom försäkrings branschen och då skade reglering.
där vet jag att många kunder inte har ett uns förståelse för hantverk eller torktider m,m.
och tyvärr många kunder tycker som jag skrev inna att byggaren ska allt veta sin plats.
och jag vet kunder som går runt med halogen strålkastare utmed väggarna och letar fel där man inte med blotta ögat ens kan urskilja fel.
jag har erfarenhet i 25 inom denna bransch så i detta fall vet jag tyvärr att alla kunder inte ska ha en hantverkare i närheten.
men jag håller med,det finns hantverkare som per omgående skulle frånskiljas från yrket.

som marlene beskriver,självklart ska man ha en fin dialog där båda parter beter sig vuxet.

Men det är ändå roligare att höra hantverkare hur de ofta har åsikter om varandras jobb, kommer nån och ska fixa nåt så pratas det gärna om något annat som inte riktigt är korrekt i huset som de inte har att göra med, eller en annan historia. En bekant hade fått badrummet omgjort men tiden var knapp då inte tidplan hölls(låter det bekant, att de aldrig lär sig :))trots kakelhantverkarens krav, gå inte in och montera saker innan fixet har härdat minst ett dygn, vad tror du hände, samma dag eller morgonen efter, det var långt från den hänvisade tiden så satt saker på plats med diverse svackor som följd.

Jag ska säga att jag har haft en och annan hantverkare som jag skulle kunna anlita igen, en riktigt bra :) så jag är inte omöjlig :)

Trevlig kväll

Mvh
Bambi

nybyggd skrev:
som e,x hantverkare så vet jag hur många kunder funkar.det gnälls i tid och otid,inget är bra.
jag vet även efter många år inom försäkrings branschen och då skade reglering.
där vet jag att många kunder inte har ett uns förståelse för hantverk eller torktider m,m.
och tyvärr många kunder tycker som jag skrev inna att byggaren ska allt veta sin plats.
och jag vet kunder som går runt med halogen strålkastare utmed väggarna och letar fel där man inte med blotta ögat ens kan urskilja fel.
jag har erfarenhet i 25 inom denna bransch så i detta fall vet jag tyvärr att alla kunder inte ska ha en hantverkare i närheten.
men jag håller med,det finns hantverkare som per omgående skulle frånskiljas från yrket.

som marlene beskriver,självklart ska man ha en fin dialog där båda parter beter sig vuxet.
Jag tror jag missuppfattade dig lite och fick uppfattningen om man är en "gnällig" kund så får man acceptera att det blir en del fel i bygget vilket jag tycker är helt galet. Men om jag förstår dig rätt så syftar du på personer som bara beter sig illa och klagar utan någon som helst substans och då kan jag förstå att man inte får gehör för sina åsikter.
Men det är väl den positiva sidan med att ha en oberoende besiktning som avgör vad som är OK och vad som ska åtgärdas. Är bägge parter överens om det upplägget så slipper man förhoppningsvis många tråkiga diskussioner.

Jag skulle gissa att jag har upplevts som en gnällig kund när vi byggde hus då jag krävde att vi skulle få det vi avtalat, att arbetet skulle utföras fackmässigt och att eventuella besiktningsanmärkningar skulle åtgärdas utan problem.

Om vår entreprenör från första början hade varit tydlig med att han har väldigt svår att komma ihåg givna löften och också nämnt att hans entreprenörer struntar i branschregler, vad som anses fackmässigt och avtal utan gör som de alltid gjort även om det inte anses OK eller fackmässigt så hade vi i alla fall haft ett val. Sen borde han ha nämnt att det fasta pris som vi avtalat om egentligen inte gällde för att som han uttryckte det "man ska betala vad det kostar", vilket får en och undra vad han menar med ett fast pris? Och dessutom nämnt att han struntar i att åtgärda konstaterade besiktningsanmärkningar och varit lite mer tydlig med att han inte tar något som helst ansvar för det avtal han skrivit på så hade det underlättat en hel del. Då hade vi inte skrivit på utan hittat någon annan som byggt vårt hus.

Så har man inte någon gång träffat på en oseriös eller okunnig entreprenör så kan det nog lätt framstå som att man är gnällig eller överdrivet engagerad genom hela byggprocessen utan att ha fog för det. I vårt fall så är min svärfar snickare och vi har haft ett antal kunniga personer som följt bygget så vi har aldrigt behövt tvivla på de problem vi haft. Det tråkiga är att entreprenören inte är villig att ta ansvar för uppenbara fel.q(;^;)p

Redigerat:
...men visst blir man mörkrädd och kanske därför lite extra vaksam och uppfattas gnällig när man skall ha en hantverkare. De har ju inte ett bra rykte direkt (trots att det finns såklart utmärkta hantverkare). Nervositeten och det faktum att man hör så mycket skit kanske gör folk nervösa? Det är ju oftast affärer som är större än om du köper en soffa!

Jag jobbar själv inom kvalitet, fast inte i byggbranchen. Som kravställare (byggherre, kund, betalare) SKALL man ställa krav. Seriösa hantverkare SKALL veta vad som gäller och kunna svara. det är min syn på saken. OFTAST om någon uppfattas som gnällig så tror jag att det finns fog för det.

En lite historia som jag upplevt: Ett företag vi anlitade. Mycket bra relation först. Sen börjar de göra fel på fel på fel som yttrade sig i tex att de montera ett takfönster med halva satsen stog kvar i vårt garage pga att de "inte visste hur de skulle få dit avrinningsrännan så sket de i den". Fler exempel finns. Vi upplevdes nog som SUPERGNÄLLIGA då vi kravställde att de skulle göra om. FLERTALET av dessa fel - fel dimensioner av rör kopplingar - läckor mm. You name it. Av en ren slup visade det sig att intygen de presenterat för oss var förfalskade. Efter avslutande av projekt, KOM hantverkaren in i vårt hus och gav oss en REJÄL utskällning att vi höll på att driva hands företag omkull för att vi var så gnälliga. Helt absurt tyckte vi, och JA vi var nog gnälliga. Vi var djäkligt gnälliga, men räddade troligtvis en summa av runt 250.000 kr (som kostanden var) på att vara DJÄVLIGT gnälliga. Det blev bra tillslut. Företaget var horribelt. Vi hade betalningsplan med 50% efter slutfört arbete, vilket var det som räddade oss..

Det var en hemsk tid! Jag var extremt gnällig, vilket jag inte varit mot andra hantverkare senare.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.