50 573 läst ·
66 svar
51k läst
66 svar
hussvamp och sömnproblem
japp vi håller på flyttar upp allt på övervåningen för att kunna riva ut kök och hall med på nedervåningen.
var och köpte bänkspis på jula igår
så nu kanske man ändå kan få sig nå mat utan att behöva dra nån 3faskabel upp på övervåningen 
tack, jag behöver en liten hejjarklack!
var och köpte bänkspis på jula igår
tack, jag behöver en liten hejjarklack!
Hej.thestrut skrev:Hej!
har haft en tråd tidigare men tror jag ska skapa en ny då det tidigare inte varit klart att det är hussvamp
timmerhus från sent 1800, ca 100 m2 med murstock i mitten.
hussvamp upptäckt i anslutning till murstocken i timmervägg efter man rivit bort spånskiva och sedan även i bjälklaget samt bärande timmer under golvnivå när jag rivit upp kring muren, svamp finns även under putsen på en fläck på muren när man knackat lite.
hussvampen har avstannat enligt Anticimex och är åldersbestämd till 3-5 år gammal, de trodde svampen kunnat uppstått efter tidigare vattenskada.
krypgrunden är bara besiktningsbar till 1/4 del men där kan man inte se något enl Anticimex men försäkringen kommer inte hjälpa ändå eftersom krypgrunden inte varit besiktningsbar i sin helhet.
vad gör man?
tanken nu är att man river ut alla golv på nedervåning? (kök, hall, + 2 rum) för att se hur det ser ut
och har det inte spridit sig till ytterväggar kanske det är värt ett räddningsförsök?
jag har försökt lista ut vad tidigare ägare haft för försäkringsbolag men inte hittat något, han kanske inte haft någon försäkring så där verkar det vara kört, (hittade dock vart han har bil försäkrat men inte haft huset)
funderar även på att åberopa dolda fel men det verkar heller inte vara en väg att gå så man står väl nu med grisen i säcken
råd och tips är såklart uppskattat och anledningen till denna tråd
MVH/T
Vet hur det känns. Har råkat ut för samma sak.
Äkta Hussvamp i vårt Torp/hus som vi haft i vår ägo i dryga 5 år nu.
Har fått riva upp vardagsrumsgolvet o grävt ur.
Tyvärr så får vi även riva upp köksgolvet också
Har haft Länsförsäkringar i över 10 år, men får inte en enda krona till hjälp :/
Hjälper inte med att de kan besikta krypgrunden. Gick ändå inte på försäkringen.
Så det är rätt frustrerande när man sitter o betalar dessa försäkringar men aldrig får någon hjälp.
Jag ser ju att det är ett tag sedan du skrev detta.
Har du fått ordning på angreppet ?
Har försökt att googla på om det finns någon annan typ av hjälp att få, från t.ex någon fond eller dylikt, men har inte funnit något tyvärr.
Känns som det blir en riktigt stor kostnad innan det är klart :/
Blir en härlig jul
Ha det gott mvh Marita från Värmland
öringen skrev:
Hej quote.
De har lagt till svamp fr.o.m 1 Jan 2014, men det är en karens på 6 månader! Så svampen får inte vara äldre än 1 juli 2014!
Jag bor i Värmland. Vilket län bor du i? Inte kul kan jag ju säga 😢😢
hej!Marita Fingal skrev:Hej.
Vet hur det känns. Har råkat ut för samma sak.
Äkta Hussvamp i vårt Torp/hus som vi haft i vår ägo i dryga 5 år nu.
Har fått riva upp vardagsrumsgolvet o grävt ur.
Tyvärr så får vi även riva upp köksgolvet också
Har haft Länsförsäkringar i över 10 år, men får inte en enda krona till hjälp :/
Hjälper inte med att de kan besikta krypgrunden. Gick ändå inte på försäkringen.
Så det är rätt frustrerande när man sitter o betalar dessa försäkringar men aldrig får någon hjälp.
Jag ser ju att det är ett tag sedan du skrev detta.
Har du fått ordning på angreppet ?
Har försökt att googla på om det finns någon annan typ av hjälp att få, från t.ex någon fond eller dylikt, men har inte funnit något tyvärr.
Känns som det blir en riktigt stor kostnad innan det är klart :/
Blir en härlig jul
Ha det gott mvh Marita från Värmland
ja visst är det besvärligt, en liten prövning i livet, men klarar man detta klarar man allt!
bor ni alltså i torpet/huset på heltid?
jag fick ju riva alla golvbjälklag på bottenvåningen ca 90m2
riva alla innerväggar, inkl bärande innerväggar
riva skorstenen
riva en halv yttervägg
sedan gräva ur ca 1 meter det blir ju säkert 80 m3 undrar hur många ton det blev
samt en skorsten på 9 meter.... kanske 9 m3 tegel... teglet var förövrigt svårt att skotta... där fick man kasta sten för sten...
sedan lånade jag en betongblandare, hissade upp alla ytterväggar, grävde bort stenarna huset stod på, gjöt en sula, murade upp 3 lager leca som jag sedan ställde ner huset på.
gjöt även sula under innerväggarna samt nya skorstenen.
sedan har det varit att snickra på, nya golvbjälklag, etc.
jag håller nu på spacklar gipsskivor i nya köket... målet har varit kök innan jul men ser att vissa delar är restnoterad så det får troligen skjutas lite på.
jag har tagit mycket bilder och när jag får tid ska jag försöka skapa en tråd om detta
bara kämpa på... man har lärt sig en hel del under tiden...
någonstans mellan 80-100K har inte räknat exakt.bittle skrev:
men då är delar av kök inköpt, samt golvvärme för 10K
plus att jag reglat cc300 med 45x225 vilket ju dubblade kostnaden för bjälklaget.
det kanske låter billigt, och jag hoppas det är det, för jag har verkligen letat runt för att hitta lägsta pris samt gjort allt arbete själv för att hålla nere kostnaden
jo just ja, byggde även ut 12m2 varmbonad farstukvist så den nya ytan är lite större än den gamla
Redigerat:
jaa åsså nya fönster har jag ju köpt å
8 st samt en helglasad dörr på 160 bredd, så då är vi uppe i runt 100K
Skönt att du fått ordning på eländet iallafall
Vi har ett gammalt torp också som vi borde börja riva i men vi vågar inte riktigt pga har inte ekonomin att styra upp alltihopa riktigt än. Ber till alla gudarna att det inte ska finnas något konstigt därinne 
Lider med dig. Jag hade nog börjat tänka i banorna elfel och brand i samband med denna upptäckt
. Önskar dig/er all lycka.
så tänkte jag med till en början, men sen tänkte jag att man får ta tjuren vid hornen.Steinmeister skrev:
jag hade inget nytt kök eller badrum etc, så allt skulle ändå bytas ut men planen var inte att göra allt på en gång...
en liten bilduppdatering...
köket i sommar:
och från utsidan:
och såhär såg det ut i helgen:
köket i sommar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och från utsidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och såhär såg det ut i helgen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder