Hej!
Ni som kanske sett mina tidigare inlägg vet att jag försöker lära mig allt om detta bygge som vi bor i, första huset och finns dåligt med information att hitta..
Huset är byggt -62/63 (står olika lite överallt), enplansvilla på 127kvm varav 97kvm boyta.
Huset står på oisolerad, odränerad betongplatta. Det är iallafall vad jag trott..
Utifrån originalritningarna så tycker jag det ser ut som att dräneringsrör finns? Ni får gärna hjälpa mig att tolka den!
Och är detta ett rör som kan tänkas höra ihop med ev dränering..? (Se bild)
Nedanför stuprännorna finns betongrör i både sprucket och igenstoppat skick.. men vart det leder sen har jag ingen aning om. All hjälp uppskattas!
Ni som kanske sett mina tidigare inlägg vet att jag försöker lära mig allt om detta bygge som vi bor i, första huset och finns dåligt med information att hitta..
Huset är byggt -62/63 (står olika lite överallt), enplansvilla på 127kvm varav 97kvm boyta.
Huset står på oisolerad, odränerad betongplatta. Det är iallafall vad jag trott..
Utifrån originalritningarna så tycker jag det ser ut som att dräneringsrör finns? Ni får gärna hjälpa mig att tolka den!
Nedanför stuprännorna finns betongrör i både sprucket och igenstoppat skick.. men vart det leder sen har jag ingen aning om. All hjälp uppskattas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
J Jmmadeleine skrev:Hej!
[bild][bild]
[bild]
[bild]
Ser ju onekligen ut som att dränering finns enligt ritning, stuprören löper ner i dagvattnet skulle jag väl tro samt att det röret som försetts med lock möjligtvis är någon typ av rens eller spolrör vid eventuellt stopp i dagvattenledningen.J Jmmadeleine skrev:Hej!
[bild][bild]
[bild]
Tack för svar!
Men då bör det väl finnas stenkista eller dagvattenkasset? Gissar att enda sättet att ta reda på det är att sätta igång och gräva!
Men då bör det väl finnas stenkista eller dagvattenkasset? Gissar att enda sättet att ta reda på det är att sätta igång och gräva!
Någon typ av brunnslock borde ju finnas att hitta.J Jmmadeleine skrev:
Bara en nyfiken fråga: har det uppstått något problem eller vad föranleder dessa efterforskningar? Givetvis ser jag värdet av att kunna sin bostad utan och innan.
Ja, bör ju det. Inget nytt som tillkommit, men är medveten om att de är skadligt hög luftfuktighet mellan mineralull och betong. Samt att de är flera områden i behov av renovering, ex tak. Svårt att veta vilken ände man ska börja i!
Det är visst fyllt med sten…
Jag hade utan tvekan sagt taket om det föreligger behov, i mitt yrke sett många exempel när folk lagt lagt allt krut och besparingar på nya kök och badrum bara för att sedan stå med ett läckande tak, javisst man spenderar inte särskilt mycket tid uppe på taket men när det kommer till hus är det som i uttrycket utsidan(tak/fasad/stomme/dränering) som ger insidan en chans, börja där.J Jmmadeleine skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
På mitt hus från 65 såg dräneringsröret liknande ut på ritning. Det var fina tegelrör som var helt rena och fina inuti visade det sig.
Betongrören går nog till gatan eller dike om du bor någorlunda tättbebyggt. Om kommunen är ansvarig för gatan kan du nog få ut var dina servisledningar finns från dem. Ett brunnslock som samlar dagvatten innan vidare transport till gatan kan ju mycket väl vara under infart eller gräsmatta.
Röret med det fina svarta locket ser klent ut. ca 2"? (eller så har du gigantiska maskrosor). Även om det är sten i så kanske det inte ska vara så, rota lite så kanske du hittar nyckel för servisventilen. Ser annars i teorin ut som ett grundvattenrör, men jag förstår inte varför du skulle ha ett sånt vid huset. Lermark där det finns tunnlar under?
Betongrören går nog till gatan eller dike om du bor någorlunda tättbebyggt. Om kommunen är ansvarig för gatan kan du nog få ut var dina servisledningar finns från dem. Ett brunnslock som samlar dagvatten innan vidare transport till gatan kan ju mycket väl vara under infart eller gräsmatta.
Röret med det fina svarta locket ser klent ut. ca 2"? (eller så har du gigantiska maskrosor). Även om det är sten i så kanske det inte ska vara så, rota lite så kanske du hittar nyckel för servisventilen. Ser annars i teorin ut som ett grundvattenrör, men jag förstår inte varför du skulle ha ett sånt vid huset. Lermark där det finns tunnlar under?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huset är grundlagt på betongsulor (kallas för utbredda plattor). På dessa sulor står grundmurar, säkert av betonghålsten. På utsidan av sulorna och med samma underkant finns det dräneringsrör, små fotlånga tegelrör. De leder dagvattnet till någon form av uppsamlingsställe, en dagvattenbrunn eller en stenkista. Mellan grundmurarna har man gjutit en tunn oarmerad betongplatta som utgör själva golvet i huset. Röret som sticker upp i rabatten går nog som @fribygg skriver till ennedgrävd oljetank.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Backventil på dränering till dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Dränering ovan mark pool kopplat till dagvatten
Pool -
Dagvatten och dränering
Vatten & Avlopp -
Kombinerad brunn för dagvatten och dränering
Grund & Markarbeten