ullberg
D09 skrev:
Det gick att skruva ut ett ( medurs ) varv, mikroskopiskt förbättring tror jag men den dör fortfarande
Skrev du rätt där? medurs är väl att skruva in skruven, dvs. magrare blandning?

Här är manualen för sågen: http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2004_SEsv/HUSO2004_SEsv__1140205-01.pdf

Jag vet inte om inställningsfixturen är årsmodellsberoende men här (2004) nämns den inte alls vad jag kan se (men jag kan ha missat något när jag skummade, och kanske nämns den inte trots att den finns). Enligt denna är hur som helst grundinställning ett varv ut, och den ger lite tips hur man ställer in.

/U

D09
ullberg skrev:
Jag hade dock glömt bort det där med spärrarna trots att jag egentligen visste det efter suktande efter nya och fläskigare modeller (mina gamla sågar är enkla och har inte spärrarna, den bästa sågen jag äger är en av de vi har på landet, den kör autotune).

med spärrarna kan jag tänka mig att alla "grundinställningsprinciper" förändras, kanske är det längst in som är grundinställning, kanske är det mitt i det tillåtna spannet som är grundinställning. Men som sagt jag har ingen sån såg, så lyssna på någon som har erfarenhet, exv. palbin.

Med bara lite röj- och motorsågs meckande på hobbynivå, tja och mopeddito en gång i historien då så skulle jag tänka så här (men blir gärna emotsagd av någon som vet bättra): Hur är det, kan du motverka att sågen dör genom att ge lite extra gas (dör den väldigt fort är det väl svårt att avgöra)? i så fall skulle jag pilla på T-skruven, om den inte går (eller går väldigt orent) ändå skulle jag ge mig på L-dito
Försökt o hinna ge den lite gas, i bästa fall går den lite orent några sekunder tills den dör. Min sthilsåg kan vara så ibland dom första sekunderna innan den drar igång.

D09
ullberg skrev:
Skrev du rätt där? medurs är väl att skruva in skruven, dvs. magrare blandning?

Här är manualen för sågen: [länk]

Jag vet inte om inställningsfixturen är årsmodellsberoende men här (2004) nämns den inte alls vad jag kan se (men jag kan ha missat något när jag skummade, och kanske nämns den inte trots att den finns). Enligt denna är hur som helst grundinställning ett varv ut, och den ger lite tips hur man ställer in.

/U
Helt rätt, mitt misstag ha ha

Tackar :)

Det är kanske bara nya sk "miljöfläktar" som har "vingar" på juster-
skruvarna - kanske inte påhittat 2004 :) :) :) ... .

För sågar med sådana "vingar" är justermånen bara typ 1/3 varv eller
så - alla mina är såna (: (: (: - fast en del är avsågade :) :) :) .

Sågar som är 10 år gamla typ anser många går bättre (om än orenare
...) - tex går gamla Stihl MS200 bättre än nya MS201 etc ... .

MMMVVVHHH

Redigerat:
hsd
hsd
Nykomling Inloggad Medlem: okt 2008
Kalmar
11 inlägg

plocka bort luftfiltret å prova - bara för test kör inte utan luftfilter-de valiga filtren kan rengöras med tvål å vatten se till att det torkat innan det sätts tillbaka

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har en demonterad 357xp att sälja för säg 1500 kr -
den kommer med vad som behövas för montera ihop den
förutom kolvring och toppkåpa (plastluckan ovanpå luft-
filter mm) samt gasreglage i "handtaget" (dvs förutom
dessa tre ... ). Detta kan ha varit sågen som användes i
Texas Chain Saw Massakre (även om jag iofs inte ser
ngt blod på delarna ...). Man vet aldrig ... . Ett fynd!!!

MVH

PS. Svärd o kedja saknas oxå - bara motorskallen dvs. DS:

ullberg
Jag kan (helt ärligt) sponsra med säg 300:- för ett köp av Palbins motorhus, det är D09 lätt värd efter allt slit och alla kommentarer han fått utstå kring denna såg (hmm, är detta ett sätt för mig att köpa mig lite bättre samvete?)

D09
palbin skrev:
Jag har en demonterad 357xp att sälja för säg 1500 kr -
den kommer med vad som behövas för montera ihop den
förutom kolvring och toppkåpa (plastluckan ovanpå luft-
filter mm) samt gasreglage i "handtaget" (dvs förutom
dessa tre ... ). Detta kan ha varit sågen som användes i
Texas Chain Saw Massakre (även om jag iofs inte ser
ngt blod på delarna ...). Man vet aldrig ... . Ett fynd!!!

MVH

PS. Svärd o kedja saknas oxå - bara motorskallen dvs. DS:
Ska fundera på det :)

Ska ge farsan en chans med befintliga inställningar bara :)

Tackar för erbjudandet :) 🎉🎉

D09
ullberg skrev:
Jag kan (helt ärligt) sponsra med säg 300:- för ett köp av Palbins motorhus, det är D09 lätt värd efter allt slit och alla kommentarer han fått utstå kring denna såg (hmm, är detta ett sätt för mig att köpa mig lite bättre samvete?)
Ha ha generöst 😉

Så det är ert samvete man ska spela på he he

D09 skrev:
Ha ha generöst 😉

Så det är ert samvete man ska spela på he he
Du är helt klart i fel bransch, du skulle blivit frikyrkopastor.

Mycket lättare att frälsa själar än att starta motorsågar (eller röjsågar) :wow:

D09
KnockOnWood skrev:
Du är helt klart i fel bransch, du skulle blivit frikyrkopastor.

Mycket lättare att frälsa själar än att starta motorsågar (eller röjsågar) :wow:
Aaaaarmen 😇

Dags för en ny avatar?
vingar-f%u0025C3%u0025B6r-gloria-f%u0025C3%u0025B6r-tecknad-film-f%u0025C3%u0025B6r-%u0025C3%u00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Dags för en ny avatar?
[bild]

;)
Tycker det brinner bra om min avatar ;)

En Selfie kanske är på sin plats

ImageUploadedByByggahus.se1410178541.850392.jpg

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
Nu snöar det i helvetet

Sågen är igång 💪

En felvänd packning och två lösa skruvar gjorde att den tjuvade luft och därför inte gick riktigt

Kostnad 400kr hos en som kan sågar 😂😂😂

• Gilla
mejner och 3 till
  • Laddar…
Spännande! Nu måste du berätta vilken packning och vilka skruvar, så vi andra lär oss!

Grattis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.