149 087 läst ·
270 svar
149k läst
270 svar
Husqvarna motorsåg startar...och dör...
Jag förstår inte varför palbin pratar om Svedala hela tiden. Bor D09 i Svedala, eller?
När det gäller motorsågen så är det ju lätt att man drabbas av renoveringsdjävulen och lägger mer tid och pengar på något som man kanske borde släppa i stället. Vad sågen kostar ny är ointressant. Vad kostar en ny såg med garantier, som klarar det jobb du hade tänkt göra med den? Jag skulle dividera den summan med två för en begagnad såg. Mer än så skulle jag inte lägga på att fixa till ett lik. Dra av för de delar du redan köpt.
Exempel: En ny såg som klarar det du vill kostar 4000. Det betyder att den gamla kan renoveras för 2000. Dra av de delar du redan har köpt. Kvar är 1500. Räcker det för renoveringen?
Givetvis kan kan använda sina egna kvoter och siffror, men man måste ju ha någon slags beslutsmodell att jobba efter. Själv har jag många gånger tänkt att - jag skall fixa den här maskinen, om det så är det sista jag gör. Det blir dyrt.
När det gäller motorsågen så är det ju lätt att man drabbas av renoveringsdjävulen och lägger mer tid och pengar på något som man kanske borde släppa i stället. Vad sågen kostar ny är ointressant. Vad kostar en ny såg med garantier, som klarar det jobb du hade tänkt göra med den? Jag skulle dividera den summan med två för en begagnad såg. Mer än så skulle jag inte lägga på att fixa till ett lik. Dra av för de delar du redan köpt.
Exempel: En ny såg som klarar det du vill kostar 4000. Det betyder att den gamla kan renoveras för 2000. Dra av de delar du redan har köpt. Kvar är 1500. Räcker det för renoveringen?
Givetvis kan kan använda sina egna kvoter och siffror, men man måste ju ha någon slags beslutsmodell att jobba efter. Själv har jag många gånger tänkt att - jag skall fixa den här maskinen, om det så är det sista jag gör. Det blir dyrt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Visst är renoveringsfällan en fara, tidsmässigt har väl D09 ramlat i den för länge sen...
Problemet är väl att det är farsans såg, man kan ju inte gärna lämna tillbaka något annat än samma, och den sågen kostar väl snarare 6-8k eller nåt...
/U
Problemet är väl att det är farsans såg, man kan ju inte gärna lämna tillbaka något annat än samma, och den sågen kostar väl snarare 6-8k eller nåt...
/U
Jag får se det som lärotid har ju fått lära mig hur en husqvarna ser ut på lite närmare håll
Sen får det inte kosta så det närmar sig ny såg, därför gör jag ett försök på 3part grejorna för tusenlappen. Då har jag grejorna inom 5-7 dar.
Fick rekommendationen av en som handlat samma artiklar och de var lite sämre i effekt men knappt märkbar och med tanke på hur lite den egentligen används så får det duga.
Hoppas att det inte är sönder något i vevhuset också men får be till husqvarnagudarna att det inte är så
Sen får det inte kosta så det närmar sig ny såg, därför gör jag ett försök på 3part grejorna för tusenlappen. Då har jag grejorna inom 5-7 dar.
Fick rekommendationen av en som handlat samma artiklar och de var lite sämre i effekt men knappt märkbar och med tanke på hur lite den egentligen används så får det duga.
Hoppas att det inte är sönder något i vevhuset också men får be till husqvarnagudarna att det inte är så
Hade det varit min såg hade jag kanske agerat annorlunda och köpt en ny lite mindre.ullberg skrev:
Men med ebb i kassan så vill man gärna försöka... sen är resan igång ha ha
Jo, det stämmer med Nikasil men jag tror den är för repig för att fixa, kanske gör ett försök när sågen är igång för skojs skullullberg skrev:
Tackar
Tja - det sa väl jag oxå för typ en månad sedan att det var bättre byta
bort 357'an mot ngt lämpligare nytt o billigare - om jag inte missminner
mig ... .
Det är en för stor (proffs-) såg om man bara skall ha en ... . Man behö-
ver den inte för "husbehov" ... .
bort 357'an mot ngt lämpligare nytt o billigare - om jag inte missminner
mig ... .
Det är en för stor (proffs-) såg om man bara skall ha en ... . Man behö-
ver den inte för "husbehov" ... .
Stihl gör nog ganska oomtvistat bättre "småsågar" - tex MS200
- än Hva - även fina små hobbysågar 170, 180, 190 etc - men då
det gäller 50 cc och uppåt är det nog mera "jämnt skägg" - tex i
den viktiga 50 cc klassen anser många Hva 346xp (NE = New Ed-
ition = 50 cc istf som den var från början 46 cc) vara den kanske
bästa sågen nånsin ... .
- än Hva - även fina små hobbysågar 170, 180, 190 etc - men då
det gäller 50 cc och uppåt är det nog mera "jämnt skägg" - tex i
den viktiga 50 cc klassen anser många Hva 346xp (NE = New Ed-
ition = 50 cc istf som den var från början 46 cc) vara den kanske
bästa sågen nånsin ... .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit: kolla några bilder här föresten alla från i vår - först en obehandlad >= 1 m
diam tujavedkubbe (mitt intryck är att många ratar såna stubbitar medan de i
själva verket (enl min ringa mening) innehåller en massa ved av hösta kvalisort)
- sedan 3 st Stihl vs en Hva (2 st MS200 & 1 st MS200T (aboristsåg längst till
höger) - legendariska Stihl-småsågar - vs en Hva 3120xp) - sedan ovannämnda
tujavedkubbe då jag kommit lite mera "till tals med den" - slutligen en 1,2 m diam
björkstubbe (Bacho-bräckjärnet är 1.3 m långt) - helt fräsch inuti dessutom ... .
Och VB ditt inlägg: nej det tror jag inte - i vart fall inte i USA - det är nog en
fråga om smak/religion/etc - kolla tex motorsågstrådarna på
http://www.arboristsite.com/
Där dominerar Hva definitivt - sedan kommer Stihl - sedan kommer inget -
och sedan kommer Dolmar, Jonsered (mm - om det finns fler ...).
Stihls småsågar regerar nog ganska tveklöst ... .
VB 50 cc så har Stihls bara en kanal tror jag (efter vad jag läst) men
Hva's 346 har två vilket ger den senare "mera ös" ... .
VB klassen där 357 figurerar anses Strihl mera potent men 357 smidi-
gare ... .
MEN i vilket fall - det är knappast sant att Stihl dominerar i USA varken
beträffande det allra största eller mindre ... . Snarare tvärtom enligt min
ringa mening ... .
Gränsen för en anständigt stor såg i USA går föresten vid 372xp (likn) -
detta är helt klart FÖR STORT ofta även där
cc och lite uppåt därifrån sågar märkligt billigt därifrån - medan de stora
köpes billigare i Europa - tex England ... .
Redigerat:
Du kan prova att etsa bort aluminiumet som har fastnat i cylindern med saltsyra som går att köpa i färgaffärer o bygghandlar. Syran äter aluminium väldigt bra men angriper nikasilen väldigt lite/inte alls. Jag har räddat ett antal cylindrar på det viset. Pensla på syran där cylindern är repig doppa ej hela cylindern för det kan sluta illa. Efter en stund så brukar det synas om det är lönt att fortsätta om nikasilytan kommer fram utan repor så är cylindern räddningsbar och behöver ej honas. Var noga och kolla så nikasilen verkligen blir ren då minsta rester av aluminumet gör att det snart börjar kladda/skära igen