Tjena!

Jag har en Automower 220 ac från 2010 som inte hittar guidekabeln eller laddstationen.

köpte mitt hus förra sommaren och klipparn ingick med kåken, den har gått bra och skött sig själv hela förra sommaren och började bra i år med, fram tills nu.. Den gick som vanligt ut på morgonen, klippte och körde runt, men när jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen så står den stendöd mitt i trädgården.
Jag fick bära bort den till laddstationen, då den inte orkade köra hem själv. Efter detta har den ej varit normal.
När den ska gå ut och klippa så kör den rakt ut på trädgården, för att sedan börja hålla höger och köra i cirklar. Den kör i cirklar tills den är på slutet av trädgården och börjar bråka med begränsningslinan, när den väl är vid begränsningen så kör den smått ut över linan och börjar backar tillbaka, sen kör fram, backa tillbaka, kör fram och backar tillbaka. Så håller den på tills batteriet är dött.

När jag går och klickar hem den till stationen så får jag bära bort den från kanten en bit, för att den ska förstå att den ska börja söka, sen söker den i evigheter, kör rakt över guidelinan utan att märka den osv. Det är två ställen på trädgården den har stannat upp och ändrat på displayen från ”söker” till ”följer” men då står den bara på den platsen och kör fram och tillbaks, tills jag flyttar den.

har kontrollerat så det inte är något kabelbrott någonstans så det är ej felet.

vad kan det vara för fel?
Kretskortet i laddplattan eller i roboten?

Help me

Med vilken metod/utrustning har du kontrollerat att guidekabeln är hel?

Har du rengjort under klipparen?

Flyttade guidekabeln till begränsningsstift på stationen.. och lös fast grönt.. ja den är städad under (relativt)

Har exakt samma fel, bytte kretskort i laddstationen precis utan framgång :/

Någon uppdatering av programvara nyligen?

Tryck långt på 0, avsläs slingsignalerna.

Skärmdump av manual med instruktioner för avläsning av sling-signaler för robotgräsklippare med specifika värden och exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen uppdatering har gjort på
J Jonasdzm skrev:
Någon uppdatering av programvara nyligen?
Ingen uppdatering har gjorts

E etompau skrev:
Tryck långt på 0, avsläs slingsignalerna.

[bild]
Stämmer inte överens med bilden du skickade…

• Skermdisplay av en enhet med oklara siffror och text, smutsig och i vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S seamp skrev:
Har exakt samma fel, bytte kretskort i laddstationen precis utan framgång :/
Har du varit i kontakt med någon reparatör?

Knivjocke Knivjocke skrev:
Stämmer inte överens med bilden du skickade…
Signalvärde varierar beroende var klipparen befinner sig i förhållande til slingorna. Tycker det ser OK ut.

Skumma fel kan även orsakas av dåligt batteri. Hur länge klipper den när den är ute?

E etompau skrev:
Signalvärde varierar beroende var klipparen befinner sig i förhållande til slingorna. Tycker det ser OK ut.

Skumma fel kan även orsakas av dåligt batteri. Hur länge klipper den när den är ute?
Inte speciellt länge när du säger det faktiskt. Batteriet töms fort.
Kan vara värt att byta?

Knivjocke Knivjocke skrev:
Inte speciellt länge när du säger det faktiskt. Batteriet töms fort.
Kan vara värt att byta?
Hej!
Har du löst problemet med klipparen?
Har fått samma problem med min.

Hej
Jag har liknande problem men jag har just löst ett som också gjorde att den stod i en buske och tjurade. Kopplingsnavet på ena sidan hade slitits ner så det var ingen drivning på höger hjul.
Men kkipparen har under senare tid haft allt svårare att följa guide- och begränsningstrådarna. Söker sig fram väldigt långsamt med många svängar hit och dit. Jag funderar på om det kan vara söksensorerna som behöver bytas. Någon som har erfarenhet av detta?
/Rolf

E etompau skrev:

Slingan ska tydligen kunna kollar med hjälp av en radio inställd på AM bandet. Har inte provat själv men fått detta från en säker källa. Dvs man hittar brottpunkten på sin slinga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.