Hej!

Har fått problem efter en relativt lång tids drift med att klipparen plötsligt inte får slingsignal när den ska starta klippning.

Problemet uppstår när klipparen backar ut (som ni ser på bilden) och därefter stannar den och får felmeddelande "Ingen slingsignal".

Indikatorlampan lyser ett fast grönt sken.
Provat byta ut kontaktkopplingarna som sitter bakpå laddstationen utan framgång.

Satte tillbaka maskinen i laddststionen idag efter att maskinen stått och laddat ur utanför laddststionen, då startar den sin klippning efter uppladdning. Men efter den omgången är vi tillbaka i samma problem.

Någon som känner igen sig och vet vad som kan göras?

• Gräsklippare fastnar vid träaltan och får felmeddelande "Ingen slingsignal" efter att ha backat ut, enligt forumdiskussion om klipparproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Automower backar ut från en träladdstation, omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Är det inte ett kretskort i klipparen som läser av slingsignalen ? Vill minnas att jag bytt det i min för flera år sen…när jag hade ett liknande problem. Kanske nån annan kan bekräfta eller dementera detta?
Lycka till.

POK

tappar den slingsignal varje gång den lämnar dockan och laddningen?
Tryck långt på 0, och ta fram värde på slingsensorerna (A-värde=beg.kablen) kolla hur signalen påverkas om du trycker in/drar ut klipparen.
Värdet ska ligga runt 70-300. Kvalitetsvärdet måste vara 100%.

Det gör den för mig och sedan svårt att få den att hoppa igång. Fungerar ibland, med tre dagars mellanrum. Har exakt samma fel. Är det kretskortet i maskinen tror du?

Min backar aldrig ut utan det står ganska direkt att det är slingsignal fel. Och sedan får det inte att generera ny slingsignal heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.