Hej!
Jag har en 220AC från 2012 som har fungerat väldigt bra i hela 13 år. Nu i höstas dök ett nytt felmeddelande upp som jag inte sett innan. "Höger hjuldrivsystem defekt". Eftersom jag mekat lite själv med klipparen förr så öppnade jag upp den och kikade lite. Kretskortet var torrt och rent, inga synligt glappande kablar, dvs kunde inte se något speciellt. Jag skruvade ihop den igen och då fungerade den plötsligt som vanligt, men bara i någon/några dagar.
Öppnade igen, skiftade kontakt mellan höger och vänster hjulmotor, testade men den ville inte gå, samma felmeddelande som innan. Idag Öppnade jag och skiftade tillbaka kablarna och då går klipparen plötsligt igen.

Nu funderar jag på vad detta kan vara....en dålig kabel till höger motor? Eller dålig motor? Jag såg att tätningen till höger motor är kass och bidrar säkert till fuktinsläpp....kanske därför den funkar efter att ha stått inomhus torrt?
Eller kan det trots allt vara kretskortet?

Alla tips är välkomna, är inte rädd för att meka med klipparen. Däremot har jag försökt lossa hjulen men det sitter stenhårt, absolut omöjligt utan mutterknackare etc.

Jag svarar själv min fråga, ifall någon annan är intresserad. Jag lämnade in klipparen på felsökning och det visade sig vara fel på moderkortet, vilket jag befarade. Jag fick dock erbjudande om ett begagnat moderkort för ca halva nypriset och då tyckte jag att det var värt att renovera den gamla klipparen och förhoppningsvis få det att gå minst en säsong till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.