Vi har utgått i från Lb-hus (Lommen) ritade om det lite och begärde offert: ca 2,5 miljoner kronor, det tyckte vi var för mkt så vi tog samma ritning och lämnade till Mjöbäcksvillan för offert: priset blev då: 2181000. Inkl allt så som tomt, valmat tak, bastu, rostfria vitvaror, bubbelbad, garage, vi har också byggt ut huset ca 12 kvm.

Jag rekommenderar att ta ritningen på det hus du vill ha och kolla vad olika ftg tar för att bygga just det huset.

hakanannelie skrev:
Ja vi var inne på Hjältevadshus ett tag, men när vi pratade med dom fick vi till svar att de ej bygger hus norr om Gävle, tror jag de va.

Men de är alltså de nämda,Ä - hus, LB-hus, Smålandsvillan som är de aktuella om man vill hålla sig inom en rimlig prisklass?
Finns de några fler?  
Smålandsvillan bygger inte heller norr om Gävle. :(

Jenny W,

Bygger Mjöbäcksvillan med totalentreprenad för er? Det låter som en drömpris... Jag blir så nyfiken! Hur mycket står tomten/anslutningsavgifterna för av priset? Och var bygger ni?

Kanske jag skulle kontakta Mjöbäcksvillan?!

Gunilla Johansson,
Jag måste fråga dig vilka fem ni tagit in offerter från? Vi är nämligen också intresserade av Ekonomen och jämför med bl a Jordugglan från LB-hus och Villa Sommen från Anebyhus. Allstå alla prisvärda... Men det är så himla svårt att göra bra och rättvisa jämförelser och hitta det allra mest prisvärda.

Vilken Ekonom ska ni bygga? Totalentreprenad? Var bygger ni?

Tacksam för svar.

Jag har varit på visning av Smålandsvillan i Sundsvall, där de också erbjuder tomter för nybyggnad av deras hus.

Så Smålandsvillan bygger norr om Gävle, de ska ju till och med starta en ny fabrik i Sundsvall under nästa år för att ta hand om den lukrativa Norrländska nybyggnadssektorn ;)

WeeBe skrev:
Jag har varit på visning av Smålandsvillan i Sundsvall, där de också erbjuder tomter för nybyggnad av deras hus.

Så Smålandsvillan bygger norr om Gävle, de ska ju till och med starta en ny fabrik i Sundsvall under nästa år för att ta hand om den lukrativa Norrländska nybyggnadssektorn ;)
Skumt!! Jag beställde en katalog från dem för någon vecka sedan och fick i veckan ett brev där de skrev att de tyvärr inte bygger hus så här långt norrut (Umeå) men om jag har tänkt att bygga söder om Dalälven så kan jag kontakta dem igen! :-?

Arwen

Ja, de är värda ett telefonsamtal.

Vi har totalentreprenad, men har valt bort målning inomhus.

Huset kostar 1 930 000, och sedan tomt och allt annat för resten av pengarna. Vår tomt kostade 68 000 kronor i Småland.

Vi har gjort en del tillval, så det går nog att komma ner ytterligare i pris.

Arwen!
Vi planerar att bygga Ekonomen 131, vinkelhuset.
Vi har en kalkyl på 1 925' avs allt. Då måste vi spränga lite samt dra eget vatten o avlopp.
Vi har kollat Västkustvillan, Borohus, Mjöbäcksvillan samt Älvsbyhus.
Ekonomen 131 är den största villan vi kollat priser på. Dom är trotts det billigast
Vi ska bygga i Trosa. Som det verkar är det delad entreprenad och det är det som vi nu kollar upp. Vi vill att Ekefors tar ansvar som byggherre innan vi skriver på.

Är man inte alltid själv ansvarig som byggherre? Jag kan säkert ha fel, men är alltid glad att få lära mig! :-?

Fiskarn!
Jag är mycket nyfiken på ert projekt med Ekefors. Har ni lyckats få dem att åta sig totalentreprenad?

Berätta gärna lite mer om huset ni planerar att bygga. När blir det byggstart, tillval, positivt o negativt osv.
Tack.

Arwen!
Vi har ännu inte fått totalentreprenad, men vi vill ha. Dom säger att det blir 10% dyrare om vi vill ha det.
Vi har varit och tittat på huset och är nöjda. Vi har gjort dom tillval som vi vill ha, burspråk, valv, byte av badrum, fönster mm.
Vi har ännu inte skrivit på nåt då vi vill ha garantier på att allt kommer att fungera som det är sagt.
Vår förhoppning är att byggstart ska kunna bli till våren och att vi kan flytta in till hösten.
Så här långt känns det faktiskt helt rätt då vi känner stor tillit till säljaren. Han verkar veta vad han håller på med.
Ska ni bygga samma? Hur långt har ni kommit?

Dom säger att det blir 10% dyrare om vi vill ha det.

(Lägger mig i lite...)
10 % extra för totalentreprenad...?!  :o  Det är ju ca 200.000 som man kan lägga på roligare saker..!!

Fiskarn.
Vi är på planeringsstadiet. Vår förhoppning är att vi ska kunna börja bygga nästa år. Just nu försöker vi utröna hos vilket företag vi får mest för den budget vi har... Svårare än det låter, eftersom man dels är novis och dels så räknar alla företag på olika sätt (trots att jag bett om samma typ av offert/kalkyl)... Men men till slut ska det väl gå att bestämma sig.

Vi är ju dessutom som du kanske har anat mycket sugna på totalentreprenad!

Ännu så länge har jag bara hittat LB och Mjöbäck som bygger på äkta TE. Men både Eksjö, Ekefors, Vallsjö och Borohus känns intressant i alla fall.

Analysen går vidare... och som sagt håll oss gärna informerade om hur det går för er med Ekefors.

Även Myresjöhus erbjuder totalentreprenad. Vi är mitt i husuppförandet och än så länge löper det på bra...

Hej,

Vi bygger ett "Egnahemshus" med Eksjöhus, dessa hus har ett lägre pris än övriga Eksjöhus om man kan acceptera att planlösningen är mer låst. Vi har lagt ut en komplett produktionskostnadskalkyl på vår hemsida.

Vi vill ha platta på mark med golvvärme, vattenradiatorer på övervåning och helst undvika moduler utan få ett hus som invändigt byggs upp på plats. Med dessa villkor uppfyllda så tycker vi att Eksjöhus pris ligger helt rätt. Som någon annan skrev så gäller det inte bara att byggsatsen är billig, husbyggarfirman måste ha rätt entrepenörer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.