Byggahus.se

HUSPRISER??????

1. P
    Medlem Nivå 4
    Sökte en sån tråd och fick en radda att Älvsbyhus är billigaste, följt av Smålandsvillan, Ugglanserien, Hjältevadshus, LB-hus?? Stämmer det? Sen stod det att det skiljde 100-200 000 kr bara. Sen läste jag dock att "vi betalar 1975´etc" för vårt hus... då skiljer det ju inte 100-200 000 bara... det skiljer ju nästan en miljon från älvsbyhus. Jag har under flera månader försökt få PRISuppgifter från husleverantörerna men de kan ju inte ge nåt...

KAN NI?? På ett ungefär jämföra och vad som ingår..

Skulle bli SÅ LÄTTAD.

2. Carisma
    Medlem Nivå 5

Re: HUSPRISER??????

Ugglan-serien är en prisvärd serie som LB-hus har. Inte en egen husfirm! :)

När man skriver "vi betalade 1.975´ för vårt hus", betyder antagligen inte att det är bara HUSET som kostar det. Utan allt annat är medräknat, t.ex. tomt, markarbete, vatten, el, avlopp m.m. Alltså totalkostnaden.

Även om ä-hus ligger runt ca 900.000 så tillkommer ju så mycket mer... ::)

3. S
    Medlem Nivå 6

Precis.
    Så vill man ha villa-standard får man plussa på lite till på det priset.
    Inte en chans att man får deras hus under millen om man tar det helt nyckelfärdigt...

4. B
    Medlem Nivå 6

Precis.
    Så vill man ha villa-standard får man plussa på lite till på det priset.
    Inte en chans att man får deras hus under millen om man tar det helt nyckelfärdigt...

Nä precis, en som tänkte bygga Älvsbyhus på billig kommuntomt i Luleå backade sedan notan skulle hamnat på ca 1,9 MSEK och väntetiden dessutom var hur lång som helst.
    [/quote]

5. Carisma
    Medlem Nivå 5

Jo huset i sig kan man nog få under millen nyckelfärdigt, men då får man hålla sig till deras standard tillbehör.

6. P
    Medlem Nivå 4

vilka hus är det då som är billiga? Var framgår det? Och vad menas med billigt?
    Mvh Anna

7. P
    Medlem Nivå 4

när man söker på hustillverkarna här så vägrar de svara. De bara hänvisar till kontoren och det är ju ett jättegissel att få fram priser. Huset i sig, standard, borde ju kosta det det kostar och sen tillkommer väl fasta tillvalspriser och tomt etc. Att de ska vara så svårt? Har nån ORKAT ta tag i detta och vet vad de flesta hustillverkarna ligger på?

8. K
    Medlem Nivå 1

Om man ringer till närmaste säljkontor för de olika firmorna och uppger var man avser att bygga så brukar det aldrig vara något problem att få veta ett pris (de förbehåller sig förstås att det avser tomt där sprängning/schaktning inte behövs).
    Det avser alltså som du säger ett standardhus utan tillval, ändringar och tomt.
    Ge inte upp! :)

9. Carisma
    Medlem Nivå 5

Flera av Ä-hus sist jag kollade. (För ca 2 år sen).
    Gå in på www.alvsbyhus.se och klicka på "prislista" så får du upp alla deras priser.

10. P
    Medlem Nivå 4

ä-hus priser kan jag utantill :) PRoblemet är att det inte finns någon annan hustillverkare som skriver ut sina priser, så det är svårt att jämföra tycker vi.

11. S
    Medlem Nivå 6

Visserligen, men jag syftade på ett hus i villastandard utförande ;)
    Deras "standard" är lite lägenhetsstandard.

12. I
    Medlem Nivå 1

Hej Paddington!
    Det är ett gissel med priserna. Men vi var idag upp till Husexpo i Stockholm, och där kunde man faktiskt få prislistor av flera av de leverantörer som finns där och representerar. Vet ju inte var ni bor, det kanske blir långt att åka...???
    Vi fick i alla fall priser från Hjältevadshus och Mjöbäcksvillan som vi är lite intresserade av. :)
    / Irene

13. R
    Medlem Nivå 2

Hej,
    Det brukar inte vara så svårt att få reda på vad husen kostar bara man är specifik och vet vad man vill ha. Det som är det svåra är ju att jämföra priser från olika hustillverkare, det skiljer sig ju alltid i standard och utförande. Jag tror man dock lugnt kan utgå ifrån att man får vad man betalar för och att ett Älvsbyhus inte alltid är det billigaste alternativet, oavsett priserna på deras standardhus. Hade Ä-hus varit så mycket billigare än andra så hade ju naturligtvis alla valt dem. För de som tycker att deras standardhus är helt OK så är de förmodligen svåra att hitta billigare hus. För de som inte sett det finns det dock en mängd trådar på detta fora som antyder att Ä-hus (deras återförsäljare alltså) mycket gärna vill ha markarbetena (som ju inte ingår i priset). De är ofta kraftigt tilltagna. Summan är ju att man tyvärr inte vet vilka som blir billigast förrän huset är på plats i alla fall inte om man är grön i branchen vilket de flesta ju är. Det enda man kan vara säker på är att det alltid blir dyrare än planerat, även om man planerar att det skall bli dyrare än planerat.

14. Carisma
    Medlem Nivå 5

Smålandsvillan har ju iaf priser på sin hemsida. :)
    Men det borde inte vara så svårt att få baspriserna från hustillverkarna. Hade personligen inga problem med det för något års sen, när jag själv var i byggnadstagen..!

Men säger som föregående talare. Även om man får pris från olika hustillverkare, så är det svårt att jämföra priserna rakt av. Vill man absolut ha ekparkett och klinkers t.ex. så kanske någon har det som standard medans man måste välja till det för 40.000 hos den billigare husfirman... :p

15. S
    Medlem Nivå 1

Ursäkta mej, men alla pratar om huspriser. Hur kommer man billigast undan?
    Varför inte köpa ett tält?
    Jag skulle vilja höra mer om kvalite´
    Neeej, inte på golvet och köksluckerna, dom kan man ju byta.
    Helheten, väggarna, isoleringen, värmekostnaden.

Bryr man sig bara om att golven är blanka? Jag menar Ekparkett är väl ändå standard eller åtminstone lägsta tillägget, eller...