Hej

Vi är i processen att bygga nytt hus och har valt en leverantör och ett hus. Vad vi förstått så är det högtryck på branschen och vår leverantör har 20 veckors väntetid på att få starta igång hela processen, med iordningställande av bygglovshandlingar. Är det fler som har varit i kontakt med leverantörer och fått höra liknande?

För oss innebär det stora problem då kommunen inte vill sälja tomten utan att vi har ett bygglov inskickat och de tycker att de 5 effektiva veckor vi hittills haft på oss är skälig tid för detta...

Åsa Lund
Låter tyvärr helt rimligt så som materialbranschen ser ut nu. 50% upp sedan 1 maj, 100% sedan årsskiftet

Jo förmodligen. Vi ska snickra ihop en egen bygglovsansökan som vi kan skicka in så länge i all fall. Känns knepigt att det verkar vara viktigare att det går snabbt än att det blir bra. :rolleyes:

Åsa Lund
Märkligt
Kommunen har ju 10 veckor på sig att granska ansökan sedan efter att den är komplett. Ibland hittar de skitsaker att klaga på så de ska få extra tid, är min erfarenhet.

Tagit oss 8 månader från köpeavtal till TOLO. Idag meddelar vår säljare att vi bör ställa in oss på ytterligare 9 månader tills huset levereras. (Plus 20 veckors färdigställande). Känns rent ut sagt för jävligt och vi ångrar att vi inte valde något av de andra byggalternativen vi valde mellan. Att man medvetet undvikit att kommunicera förmodade leveranstider och på olika sätt fördröjt processen från första början är det som gör mig mest förbannad.

• Gilla
Trikto och 1 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Tagit oss 8 månader från köpeavtal till TOLO. Idag meddelar vår säljare att vi bör ställa in oss på ytterligare 9 månader tills huset levereras. (Plus 20 veckors färdigställande). Känns rent ut sagt för jävligt och vi ångrar att vi inte valde något av de andra byggalternativen vi valde mellan. Att man medvetet undvikit att kommunicera förmodade leveranstider och på olika sätt fördröjt processen från första början är det som gör mig mest förbannad.
Vilken leverantör har ni? Vi har valt Götenehus.

Kan det vara så att firmor fördröjer för att invänta prissänkningar på materiel?

K karlbrutal skrev:
Tror att vi har valt samma husleverantör... Anebyhus
Vi skrev avtal i april och har fortfarande inte ett klart TOLO. Alla momenten är fördröja. Inte av oss eller kommunen, utan hela tiden husleverantören. Vi sitter som i ett vacuum, och vet inte vad som händer eller när vi kan förvänta oss få en leverans. Ingen kommunikation, bara tyst väntan. I kontraktet står önskad leverans av stomme i JAN 2022... Undra just hur många månaders försening vi kommer få uppleva.

Är det fler som skall bygga med andra husföretag, som upplever samma??

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
R royalimp skrev:
Vi skrev avtal i april och har fortfarande inte ett klart TOLO. Alla momenten är fördröja. Inte av oss eller kommunen, utan hela tiden husleverantören. Vi sitter som i ett vacuum, och vet inte vad som händer eller när vi kan förvänta oss få en leverans. Ingen kommunikation, bara tyst väntan. I kontraktet står önskad leverans av stomme i JAN 2022... Undra just hur många månaders försening vi kommer få uppleva.

Helt korrekt

• Gilla
Agite
  • Laddar…
Har talat med LB-Hus som sade de hade 75 veckor från avrop till inflytt. Götenehus hade upp till två år (2 år!!!!) från bygglovshandlingarna blivit godkända.
Det är ju horribelt. Svårt också att köpa tomt för flera miljoner och behöva vänta i flera år på färdigställd bostad.
Är det så här överallt?

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vad tror ni om detta? "Inflyttning sker alltså inom sex månader från komplett avrop." - Hjältevadshus. Osäker på hur aktuellt det är nu.

https://hjaltevadshus.se/leveranstid/

R royalimp skrev:

Vi sitter i samma båt.. skrev avtal november-20 sedan har allt tagit en evig tid! Missförstånd otaliga vändor i omritningskön, 5månaders väntan på bygglov och vi väntan på att få skriva TOLO. Idag hade vi möte med säljaren, ännu inget klart TOLO fast våra val är klara sedan länge. Han säger då att de som skickat in nu får husleverantör nästa aug!!!! Plus byggtid. Han tror att vår TOLO i bästa fall går att skicka om en månad vilket då innebär husleverans någon gång nästa höst plus ett halvår för färdigställande. Om allt går vägen från och med nu… jag är tveksam. Därtill indexuppräkning!! Jag ångrar mig!!

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
A Agite skrev:
Vi sitter i samma båt.. skrev avtal november-20 sedan har allt tagit en evig tid! Missförstånd otaliga vändor i omritningskön, 5månaders väntan på bygglov och vi väntan på att få skriva TOLO. Idag hade vi möte med säljaren, ännu inget klart TOLO fast våra val är klara sedan länge. Han säger då att de som skickat in nu får husleverantör nästa aug!!!! Plus byggtid. Han tror att vår TOLO i bästa fall går att skicka om en månad vilket då innebär husleverans någon gång nästa höst plus ett halvår för färdigställande. Om allt går vägen från och med nu… jag är tveksam. Därtill indexuppräkning!! Jag ångrar mig!!
Vad är TOLO?

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
D Danne12345 skrev:
Vad är TOLO?
Tillverkning och Leveransorder.

• Gilla
Danne12345
  • Laddar…
A Agite skrev:
Har du fått besked att det blir Indexuppräkning?
Enligt kontraktet står det - " om försening orsakats av någon annan part än husföretaget eller dess representanter".

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.