Bor i en enplansvilla på ~85 kvadratmeter. För 18 månader sedan spolades rören till elementen, och den gamla frånluftsvärmepumpen ersattes med en ny Nibe F370. Allt fungerade bra fram tills för 4 månader sedan (januari). Då började jag känna av småvibrationer i huset. Kunde känna av dem överallt, så som när jag satt i köksstolen, eller i TV-soffan, eller på toaletten, eller låg i sängarna i mina sovrum, eller stod i hallen). Från och till vibrerade det olika mycket, och ibland var det bara i vissa delar av huset jag kände av vibrationer. Vid ett fåtal tillfällen så fanns inga vibrationer alls.
Jag upptäckte att vibrationerna upphörde när jag stängde av frånluftsvärmepumpen. Har haft en kille från VVS-företaget som installerade frånluftsvärmepumpen här och kollat på det. Han lyssnade och kände på pumpen, och påstår att den låter och vibrerar lika mycket/lite som förväntat. Har även haft en kille här som kollat ventilationen, och han påstår att den är ren och bra inställd.
Här är några observationer jag har gjort:
Kan någon hjälpa mig lista ut varför mitt hus småvibrerar, och vad en kan göra för att åtgärda det? VVS-företaget som installerade den har inga förslag på hur de ska felsöka problemet, så jag hoppas något geni här kan hjälpa mig ^^
Tack på förhand!
Jag upptäckte att vibrationerna upphörde när jag stängde av frånluftsvärmepumpen. Har haft en kille från VVS-företaget som installerade frånluftsvärmepumpen här och kollat på det. Han lyssnade och kände på pumpen, och påstår att den låter och vibrerar lika mycket/lite som förväntat. Har även haft en kille här som kollat ventilationen, och han påstår att den är ren och bra inställd.
- Om jag stänger av frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna helt.
- Det vibrerar från och till olika mycket. Ibland ingenting alls, för det mesta åtminstone lite, och överlag mer på natten än dagen. Det brukar avta på morgonen runt klockan 9 och tillta på kvällen runt 17-18.
- När det vibrerade mycket en gång så var jag nere i krypgrunden och kände efter. Krypgrundens alla väggar vibrerade lite, och det vibrerade som mest i hörnet där frånluftsvärmepumpen står på golvet ovan.
- I februari sänkte jag värmekurvan från 8 till 7. Då minskade vibrationerna lite överlag.
- I mars sänkte jag värmekurvan från 7 till 6. Då minskade vibrationerna lite ytterligare överlag.
- I april upptäckte jag att cirkulationspumpen var inställd "Konstant tryck 3". Jag fann det konstigt då "Konstant tryck" enligt instruktionsboken ska användas för golvvärme, och jag har inga rum med golvvärme, utan endast rum med element vid fönstren. Så jag ändrade den inställningen till "Proportionellt tryck 1" (enligt instruktionsboken ska "Proportionellt tryck" användas för element). Detta minskade vibrationerna lite till.
- När jag stänger av kompressorn (så den går på eluppvärmning) så minskar vibrationerna lite till ibland.
Kan någon hjälpa mig lista ut varför mitt hus småvibrerar, och vad en kan göra för att åtgärda det? VVS-företaget som installerade den har inga förslag på hur de ska felsöka problemet, så jag hoppas något geni här kan hjälpa mig ^^
Tack på förhand!
Krypgrund. Reagerar på det ordet. Du har trägolv (träreglar)?P Peppe L-G skrev:Bor i en enplansvilla på ~85 kvadratmeter. För 18 månader sedan spolades rören till elementen, och den gamla frånluftsvärmepumpen ersattes med en ny Nibe F370. Allt fungerade bra fram tills för 4 månader sedan (januari). Då började jag känna av småvibrationer i huset. Kunde känna av dem överallt, så som när jag satt i köksstolen, eller i TV-soffan, eller på toaletten, eller låg i sängarna i mina sovrum, eller stod i hallen). Från och till vibrerade det olika mycket, och ibland var det bara i vissa delar av huset jag kände av vibrationer. Vid ett fåtal tillfällen så fanns inga vibrationer alls.
Nu när jag gjort alla de här sakerna som minskar vibrationerna lite så har vibrationerna nästan helt upphört. Men nu när utetemperaturen gick ner till 4 grader igen så har jag börjat känna av vibrationerna mer igen.
- Om jag stänger av frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna helt.
- Det vibrerar från och till olika mycket. Ibland ingenting alls, för det mesta åtminstone lite, och överlag mer på natten än dagen. Det brukar avta på morgonen runt klockan 9 och tillta på kvällen runt 17-18.
- När det vibrerade mycket en gång så var jag nere i krypgrunden och kände efter. Krypgrundens alla väggar vibrerade lite, och det vibrerade som mest i hörnet där frånluftsvärmepumpen står på golvet ovan.
- I februari sänkte jag värmekurvan från 8 till 7. Då minskade vibrationerna lite överlag.
- I mars sänkte jag värmekurvan från 7 till 6. Då minskade vibrationerna lite ytterligare överlag.
- I april upptäckte jag att cirkulationspumpen var inställd "Konstant tryck 3". Jag fann det konstigt då "Konstant tryck" enligt instruktionsboken ska användas för golvvärme, och jag har inga rum med golvvärme, utan endast rum med element vid fönstren. Så jag ändrade den inställningen till "Proportionellt tryck 1" (enligt instruktionsboken ska "Proportionellt tryck" användas för element). Detta minskade vibrationerna lite till.
- När jag stänger av kompressorn (så den går på eluppvärmning) så minskar vibrationerna lite till ibland.
Tack på förhand!
Ja, det tror jag. Jag tror hela huset är av trä, förutom grunden då.S styren skrev:
Kan tillägga att jag även har en avfuktare i krypgrunden. Den brukade vara inställd på att alltid ha fläkten igång och avfuktningsprocessen igång bara när den relativa luftfuktigheten kom upp i 69% och tills den sjönk till 60%, men 5 månader innan vibrationerna började så ändrades den till att fläkten bara var igång när avfuktningsprocessen var igång. Så kanske det har blivit lite mer fuktigt i krypgrunden på sistone.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp , det är en flexslang (gummislang bakom den flätade strumpan)P Peppe L-G skrev:
Man använder flexslang för att inte överföra ljud (minska) från CP till rörsystemet i huset .
Redigerat:
Har själv en FLVP (frånluftsvärmepump) dock den klenare varianten med en kompressor på 2kw (från 2008)
Huset bor på en betongplatta som är 150 mm tjock .
En lösning för ditt problem är nog att lägga till massa där din FLVP bor
Tyvärr måste FLVP lyftas / flyttas och en betongplatta gjutas undertill , desto mer vikt desto bättre .
Finns även vibrationsdämpare som placeras mellan betongplattan och FLVP .
Tyvärr måste FLVP lyftas / flyttas och en betongplatta gjutas undertill , desto mer vikt desto bättre .
Tack för svaren!
När jag först beskriv mitt problem för VVS-företaget så sa de att det var vanligt att det började vibrera lite extra några månader efter att frånluftsvämepumpen installerats, och att man kunde lösa detta genom att ställa den på en vibrationsdämpande matta. Men efter att killen var här som kände och lyssnade på den så har de inte sagt någonting om det alternativet :S
Tack för förslaget! Jag ska ta upp det alternativet med VVS-företaget nästa gång jag pratar med dem.Tomture61 skrev:
När jag först beskriv mitt problem för VVS-företaget så sa de att det var vanligt att det började vibrera lite extra några månader efter att frånluftsvämepumpen installerats, och att man kunde lösa detta genom att ställa den på en vibrationsdämpande matta. Men efter att killen var här som kände och lyssnade på den så har de inte sagt någonting om det alternativet :S
Jag har älvsbyhus 2005. Krypgrund, träreglar. Men just under där FLVP stod gjuten betong, 600x600. Antar för att minska vibrationerna. Även rören är gjutna där.Tomture61 skrev:
Har själv en FLVP (frånluftsvärmepump) dock den klenare varianten med en kompressor på 2kw (från 2008)
Redigerat:
Kolla frekvensen på kompressorn när det är som mest vibrationer.
Man kan spärra önskade frekvenser om de ger upphov till resonans.
Kanske är vid exempelvis 87+89 hz som problem uppstår och då spärrar du 86-90 hz så kör aldrig kompressorn på det.
Man kan spärra önskade frekvenser om de ger upphov till resonans.
Kanske är vid exempelvis 87+89 hz som problem uppstår och då spärrar du 86-90 hz så kör aldrig kompressorn på det.
När du känner vibrationer i huset, kan du känna vibrationerna på FLVP också(vid fötterna den står på)?P Peppe L-G skrev:Tack för svaren!
Tack för förslaget! Jag ska ta upp det alternativet med VVS-företaget nästa gång jag pratar med dem.
Vibrationer hanteras oftast på två sätt, dämpning och/eller isolering. Dämpning är oftast att öka massan av det som vibrerar, som föreslagits i tråden med betongplattan.
Isolering är att ha material som inte är bra ledare vid vibrationsfrekvenserna, likt gummimattan som installatören föreslog.
Eftersom du (antar jag) känner vibrationerna i ”alla” delar av huset så är det troligen husets resonansfrekvens som sätts igång för den ligger ”nära” FVLP frekvensen.
Jag hade börjat med isolering då det borde vara relativt liten insats att testa jämfört med dämpning.
Dämpning kan å andra sidan kanske testas med att lägga stenplattor uppepå FVLP (om det är möjligt).
Det kunde du nämnt i #1 att du redan fått förslag på vibrationsdämpande matta.P Peppe L-G skrev:Tack för svaren!
Tack för förslaget! Jag ska ta upp det alternativet med VVS-företaget nästa gång jag pratar med dem.
Tack för tipset, ska kolla det!T Trolltomte skrev:
Tror inte det finns hos mig. Mitt hus byggdes typ 1990.F Fideliox skrev:
Nej, och detta finner jag rätt konstigt; i tvättstugan där frånluftsvärmepumpen står så upplever jag att det vibrerar precis lika lite/mycket som innan. Det är bara i de andra rummen som jag har börjat känna av vibrationer som jag inte känt innan. Men vibrationerna i tvättstugan är märkbart större än de i de andra rummen, så kanske jag inte märker av tillskottet av vibrationer i tvättstugan för att de är för små jämfört med de existerande.L Lovan83 skrev:
Tack, jag ska ligga på VSS-företaget om mattlösningen. Att lägga stenplattor ovanpå är något jag kan testa själv, men finns det någon risk att frånluftsvärmepumpen tar skada om jag gör det?L Lovan83 skrev:
Men jag känner av vibrationer ibland även när kompressorn inte är igång (dock är vibrationerna troligtvis lite värre när kompressorn är igång).P Pligg85 skrev:
Jag kan i princip inget om detta område, men min magkänsla säger mig att vattnet som pumpas runt för uppvärmning av huset påverkar hur mycket det vibrerar. Den temperaturen varierar under dagen, va? Jag tänker mig att det kan förklara varför det vibrerar olika mycket till och från. Och när jag sänkte värmekurvan så minskade vibrationerna också. Jag har även märkt att när jag avluftar frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna ibland i ~4 minuter, och sedan återkommer dem igen. Men trycket ligger på runt 1 bar, vilket jag tror det ska
Någon som vet om man på en NIBE F370 kan stänga av cirkulationspumpen på något sätt för att testa om vibrationerna upphör när den är avstängd?