T
D Daniel 109 skrev:
Det är en helt annan sak att tacka nej till ett pris än att backa från ett accepterat pris. Om man får annonserat pris tycker jag inte heller att det är okej att backa på försäljningen.

Så personligen tycker jag inte att du gjorde rätt.

Men jag är kanske lite annorlunda.
Ja är du beredd på ge upp 200 tusen så måste vara ditt egna val ,spec på under 3 månader , att göra det för en princip så är det inte värt för mig , för mig är det mycket pengar ,bor gratis i huset 2,5 år framåt för det beloppet.

Jag lägger inte ut något till försäljning under ett pris jag kan acceptera. Om jag accepterar ett bud så står jag för det.

Jag är nog inte ensam om det. Men det tycks finnas fler än jag trodde som inte har den moralen.

• Gilla
remrag och 11 till
  • Laddar…
Grattis till försäljningen! Jag märker att saker har ändrats i staden, många hus som går till budgivning som slutar över utgångspris - detta skedde inte för ett par månader sen

• Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fastighetsrätt. Alla fastighetsaffärer ska vara skriftliga. Man kan förstås tycka att någon lovat något genom ett muntligt löfte, men rättsligt betyder det ingenting I fastighetsaffärer.
Nä det förstår jag att det inte är juridiskt bindande men moraliskt är det det i min värld!

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Hade allt gått rätt till med köpare och mäklare hade jag hållit med; accepterar man ett bud står man för sitt ord. Men med tanke på hur det sedan gick till när annonsen togs bort i förtid så är jag benägen att gratulera TS till ett smart (tursamt? ;)) val och en lyckad försäljning! (y)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag tycker bara det är sorgligt när man inser att många inte värderar sina ord/löften för mer.

Sedan kan man intala sig vad man vill...

/ATW

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hade allt gått rätt till med köpare och mäklare hade jag hållit med; accepterar man ett bud står man för sitt ord. Men med tanke på hur det sedan gick till när annonsen togs bort i förtid så är jag benägen att gratulera TS till ett smart (tursamt? ;)) val och en lyckad försäljning! (y)
Det är klart att annonsen tas bort om man är överens. Det är inte mäklaren som gjort något konstigt här.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Det är klart att annonsen tas bort om man är överens. Det är inte mäklaren som gjort något konstigt här.
Vet inte om det är någon moral inom fri försäljning, jag har själv gått in i en avslutad affär, där mäklaren sagt objektet är sålt, jag frågat är kontrakt på skrivet, fått svar nej, jag bjuder över ,mäklaren det är försent , då ringde jag upp ägaren , berätta att jag bjuder högre pris men får nej av mäklaren, då har säljaren svarat, klart jag vill ha mer nu när jag säljer, och då fick jag köpa istället, har även sålt då har en kund kommit med ett högt bud, för detta pris tar jag huset innan visning , då var det 700:- högre än utsatt, prata med mäklaren, ja vi kanske kan nå dit på bud , men inte säkert, sålde då till dom.
En affär så hade mäklaren 7 på budgivning, han ansåg att han inte hade tid att visa till en eftersläntare som ville se , jag visa huset till dom, tro det eller inte men dom la det vinnande budet.

Så moral inom fastighetsaffärer har jag släppt efter första huset, där efter har jag sett att allt kan hända innan kontrakt är påskrivet.

Vilket vi pratade om idag med mina köpare, dom träffa aldrig sina köpare av sitt innan, men när dom träffa dom på kontrakts dagen såg dom hur otrevliga dom verkligen var, dom kände att dom mådde dåligt efter dom skrivit kontraktet, bägge två ångra sig dom sålde till dom, skulle vi träffat dom innan hade vi inte valt dom som köpare.

Sedan så var jag inte hemma, utan var tvungen och ta beslut 120 mil ifrån,alla frågor ,kände jag var för långt borta, vet inte ens hur huset var den stod ensam hela vintern, alla brunnar torkat upp, kanske stinker avlopp i hela huset, släppa in en besiktnings man från anticimex utan att jag som proffs är med.
Som jag vet från innan brukar Anticimex typ titta ner i brunnen på badrum , säga att den är fel utfört, mest för att då slipper dom något ansvar samt att sådant sabbar affären lite, därför är jag ofta anlitad av mäklare i trepartsbesiktningar, där vi som proffs har mer kunskap och kan ifråga sätt vad han dömer ut badrummet för, oftast bagateller som att det finns lite löst bruk på klämringen, då brukar jag ta bort bruket, se vilka skikt som ligger under och är det rätt även godkänner. samma med tak, där kan dom säga vi kommer inte åt eller detta ser inte rätt ut, då kommer vi in igen, fråga vad ser inte rätt ut? som en gång ,det var ett myresjöhus, en panna varit sönder var en fuktros under deras impregnerade tak board från undersidan ,han dömde ut taket, jag tog han i örat, sa det här byggsättet har myresjöhus fått igenom, du måste fälla dom först innan du ger ett sådant uttalande. Myresjö bygger sina undertak av impregnerad skiva, den släpper inte igenom vatten men suger åt vatten när en panna går sönder, sedan leder skivan ner vattnet precis som ett undertak ska göra.
Så sälja utan att ett proffs är med och synar Anticimex besiktnings män är en hög risk och chansa på, till 70% kan dom skapa oro för något som är godkänt utfört, en okunskap hos dem gör att dom fäller istället. så gott råd ha alltid ett proffs med.

Om du som du säger saknar moral är du kanske inte rätt person att gnälla på mäklaren. Mäklaren gjorde enligt mig helt rätt.

Mäklaren bröt av allt att döma mot sitt uppdrag genom att inte förmedla alla bud.

Menar du att TS mäklare inte gjorde det?

T
D Daniel 109 skrev:
Om du som du säger saknar moral är du kanske inte rätt person att gnälla på mäklaren. Mäklaren gjorde enligt mig helt rätt.
Om jag beställer ett jobb för 75 tusen av en person, så förväntar jag mig att han gör sitt jobb jag hyrt in han för.

Jag har sålt många hus, varav två mäklare varit riktiga proffs, där jag lyssnat och lärt mig vad dom gör, hur dom jobbar, skapar trygghet, får affären att flyta på, så jag använde denna erfarenheten, när mäklaren jag hyrt inte besitter den.,
Det var därför jag avbröt för tre månader sedan, förstod jag måste vara med själv.
Nu fick jag själv ta kontroll över affären i dess slutskede, detta skicka mäklaren till mig om min insats för o nå avslut och kontrakt.

lör 27 juni 17:17 (för 2 dagar sedan)
cleardot.gif
cleardot.gif
till mig
cleardot.gif

Hej Anders!
Jag tycker att du har ställt upp för köparna på ett mycket bra sätt.
Pedagogisk förklaring av alla konstruktioner.

Ha en trevlig helg nu så bokar jag en tid med köparna.

Med vänlig hälsning

D Daniel 109 skrev:
Menar du att TS mäklare inte gjorde det?
Det är ju det TS skriver att det hände – så ja.

T Takläggare skrev:
mäklaren sagt objektet är sålt, jag frågat är kontrakt på skrivet, fått svar nej, jag bjuder över ,mäklaren det är försent , då ringde jag upp ägaren , berätta att jag bjuder högre pris men får nej av mäklaren, då har säljaren svarat, klart jag vill ha mer nu när jag säljer, och då fick jag köpa istället

Det var ju en helt annan mäklare än det tråden handlade om.

Och? Det var där vi var i diskussionen och det var det jag svarade på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.