Påbörjat projekt - Måla om huset

Efter att ha strukit en sida två gånger uppräcker jag till min fasa att "springor" uppstår mellan panelbrädorna. Då vi byter kulör så blir det inte särskilt tjusigt när underfärgen syns...

Kan jag göra något för att undvika/förebygga detta?
 
  • Närbild på ny målad husvägg med en springa där den gamla underfärgen syns mellan två panelbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen målade huspaneler i grått med synliga springor där den underliggande ljusare färgen framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla ett lager eller två extra i springorna.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Dina lockbrädor krymper pga att de torkar ut. Du kan passa på att stryka på färg på "ränderna" så länge brädorna är i krympt stadie då de kan återgå till tidigare bredd vid blötare väder.
För att helt eliminera detta problem skulle du behöva plocka ner alla lockbrädor och måla bredare på panelen i botten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Dina lockbrädor krymper pga att de torkar ut. Du kan passa på att stryka på färg på "ränderna" så länge brädorna är i krympt stadie då de kan återgå till tidigare bredd vid blötare väder.
För att helt eliminera detta problem skulle du behöva plocka ner alla lockbrädor och måla bredare på panelen i botten.
Tack

För göra så...

Så. om jag målar när det är så torrt som möjligt minimerar jag detta problem?
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Tack

För göra så...

Så. om jag målar när det är så torrt som möjligt minimerar jag detta problem?
Ja, helt rätt.
 
  • Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
G
P PurreP skrev:
Påbörjat projekt - Måla om huset

Efter att ha strukit en sida två gånger uppräcker jag till min fasa att "springor" uppstår mellan panelbrädorna. Då vi byter kulör så blir det inte särskilt tjusigt när underfärgen syns...

Kan jag göra något för att undvika/förebygga detta?
Måla när det är torrt virket
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Tack

För göra så...

Så. om jag målar när det är så torrt som möjligt minimerar jag detta problem?
Det kommer som sagt bli bättre om du bättrar på när väderleken är torr, så du ser det vita. Dock får du dessvärre räkna med att göra det ytterligare någon gång i sommar, samt ytterligare en gång nästa sommar. Sen har det förhoppningsvis krymt så mycket det kan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Va bra att jag läste detta då, trodde det räckt med att ha uppe penalen några månader förra sommaren, Målade på hösten, men nu har det krympt. Blir till att ta fam en liten pensel då. Helst innan hösten, antar jag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man brukar säga att det är torrast i Maj/Juni. så jag hade målat innan midsommar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Man brukar säga att det är torrast i Maj/Juni. så jag hade målat innan midsommar.
Enligt fuktmätaren är det torrt och fint nu men springorna kom redan efter några dagar....
 
  • Gilla
Epimedium
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Enligt fuktmätaren är det torrt och fint nu men springorna kom redan efter några dagar....
Den mörka färgen gör väggen betydligt varmare, om solen ligger på, och det påverkar också. Torkar ut mer kanske?

- annars e det helt rätt tid att måla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi målade också svart färg (typ) på vitgrundade brädor, fått ”springmåla” 2-3 år på olika sidor av huset efter panelen krympt - gjorde det nyss på en sida och såg nu för ngn helg sedan att det blivit lite nya springor, om än små, på södergaveln. Instämmer i att det kan vara som torrast nu, inte givet det är torrare i virket efter sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
A abbe_ skrev:
Man brukar säga att det är torrast i Maj/Juni. så jag hade målat innan midsommar.
Att vädret är som torraste betyder inte att virket hunnit bli det. Är det ett helt nybyggt hus kan det behövas mer tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Påbörjat projekt - Måla om huset

Efter att ha strukit en sida två gånger uppräcker jag till min fasa att "springor" uppstår mellan panelbrädorna. Då vi byter kulör så blir det inte särskilt tjusigt när underfärgen syns...

Kan jag göra något för att undvika/förebygga detta?
Otorrt virke. Inomhus torrast mars, utomhus kanske maj, måla innan uppsättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bengtandersson skrev:
Otorrt virke. Inomhus torrast mars, utomhus kanske maj, måla innan uppsättning.
Huset är byggt -83 så blir knepigt att måla innan uppsättning 😬
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.