Hur får man till en energibalansberäkning som håller med
1. Hel glasvägg kanske 100 m2 glas plus fönster i övriga rum ger stor andel av väggsystem i glas
2. Vägg i något som liknande winerbergertegel. Inte deras tjockaste och mest isolerade. Borde ha u-värde kring 0,3-0,4
3. Gammalt hus hopbyggt med nya delen som inte borde ha extremt bra u-värde och heller inte vara byggt lika tät dvs lufttät som kanske den ny delen var. FTX system funkar bäst i lufttäta hus....

Om man får en ok energikalkyl på detta hus så borde nästan allt gå igenom, eller ?
 
Vi har stora fönsterytor i vår tillbyggnad och då minns jag att det var väderstecket som spelade väldigt stor roll - i söderläge kan du vara mer generös med fönsterytor än i norrläge.

Sedan räknas nog hela bygget som en tillbyggnad, då är det andra regler som gäller. Och när började bygget, när fick de bygglov och när sattes det igång? Det var inte länge sedan kraven skärptes.

Och så kan man få rätt bra u-värde på fönstren numera om man betalar bra.
 
Helt klart en berättigad fråga, som jag själv funderade på. Synd bara att produktionsbolaget som gjorde programmet inte var lika pigga på dylika frågor. Det hade gjort programmet mycket mer intressant...

/S
 
Jo, det är ju helt klart ett program för arkitekter snarare än ingenjörer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.