Håkan och Maria har köpt en fallfärdig konservfabrik på Klädesholmen på Tjörn i Bohuslän. Den har de rivit för att bygga upp sitt drömhus och de gör nu allt för att ge huset ett äldre uttryck. Som tur är har de en rejäl budget, för de har valt en arbetsintensiv byggmetod och huset har hög kvalitet från grund upp till nock.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk

Välkommen att kommentera det sjunde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.

Kan vi inte nån gång få se ett färdigt hus?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Hammie och 16 till
  • Laddar…
Karrock
Stefan N Stefan N skrev:
Kan vi inte nån gång få se ett färdigt hus?
Vi har debatt hemma om de har haft otur och inga blir klara i just denna vända, eller om det är uppsamling och inga fler säsonger planerade. GW kanske vill gå i pension.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Satan vad snyggt med stolparna!

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Ett trevligt avsnitt även om det inte blev klart.
Även om det handlade om pengar som en annan bara kan drömma om så var de ödmjuka.
Extra kul att se en gammal kund och hans smedja...

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Gillade detta avsnitt, kul att få se gamla metoder och duktiga hantverkare som får lov att briljera. Personligen uppskattar jag att man ödmjukt anpassat byggnaden till den historiska omgivningen. Hade gärna sett det helt färdigt, nyfiken på trädgården och handfaten mm. Får hoppas på ett återbesök!

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Trevligt avsnitt, och extra roligt att man slog ett slag för kalksten som material, och att Thorsbergs på kinnekulle kom med i programmet. Har köpt all min kalksten där både skivor och mursten. Avsnittet om smidet och stolpsnickeriet gillade jag också. Verkligen bra att man framhåller det hantverksmässiga i programmet. I mitt tycke bästa programmet hittills men synd som sagt tidigare i tråden att man inte fått sett det färdigt helt.

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Jättehärligt bygge, synd att man som vanligt inte fick se det klart men smidet och stolpverket var riktiga höjdpunkter.

• Gilla
Hösthumlan och 1 till
  • Laddar…
J
För en gångs skull åtminstone mer bilder och prat runt material, hantverk och huset i sig, än privata angelägenheter hos "Husdrömmarna" själva.

Trevligt avsnitt som man gärna tittar på när det är helt färdigt.

• Gilla
jocke31 och 13 till
  • Laddar…
Excel
Fint hantverk, projektledaren verkar vara otroligt bra, knget krångel. Ägarna verkar hittat rätt personer för detta bygge!

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fint hantverk, projektledaren verkar vara otroligt bra, knget krångel. Ägarna verkar hittat rätt personer för detta bygge!
Projektledaren var dock lite för stolt över den gjutna plattan för min smak. Höll ett brandtal på en minut över hur svårt det är. Lät som att han byggt Taj Mahal när det i själva verket var en helt vanlig platta.

• Gilla
roslagstorparen och 7 till
  • Laddar…
Blev fundersam över spännbanden på stolparna. Som de utformades gick de från att vara en kvadrat till en rektangel iom att de bara drog i en riktning. Krymper inte trä likformigt tvärs fibrerna?

• Gilla
sk0nk och 8 till
  • Laddar…
Huset kändes inte som ett hem utan som en konstig sjöbod. Husägarna verkade dock nöjda vilket är det som räknas.

• Gilla
Freniño och 2 till
  • Laddar…
Som sagt , de mycket eleganta spännbanden har en tankevurpa i sig, synd på en så snygg konstruktion.

• Gilla
Polacoloco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.