23 379 läst ·
80 svar
23k läst
80 svar
Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Håkan och Maria har köpt en fallfärdig konservfabrik på Klädesholmen på Tjörn i Bohuslän. Den har de rivit för att bygga upp sitt drömhus och de gör nu allt för att ge huset ett äldre uttryck. Som tur är har de en rejäl budget, för de har valt en arbetsintensiv byggmetod och huset har hög kvalitet från grund upp till nock.
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Välkommen att kommentera det sjunde avsnittet av Husdrömmar 2023!
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.
Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.
Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Gillade detta avsnitt, kul att få se gamla metoder och duktiga hantverkare som får lov att briljera. Personligen uppskattar jag att man ödmjukt anpassat byggnaden till den historiska omgivningen. Hade gärna sett det helt färdigt, nyfiken på trädgården och handfaten mm. Får hoppas på ett återbesök!
Trevligt avsnitt, och extra roligt att man slog ett slag för kalksten som material, och att Thorsbergs på kinnekulle kom med i programmet. Har köpt all min kalksten där både skivor och mursten. Avsnittet om smidet och stolpsnickeriet gillade jag också. Verkligen bra att man framhåller det hantverksmässiga i programmet. I mitt tycke bästa programmet hittills men synd som sagt tidigare i tråden att man inte fått sett det färdigt helt.
Projektledaren var dock lite för stolt över den gjutna plattan för min smak. Höll ett brandtal på en minut över hur svårt det är. Lät som att han byggt Taj Mahal när det i själva verket var en helt vanlig platta.Excel skrev: