Byggahus.se

Husdrömmar - Case Study i Hällingsjö

1. V
    Medlem · 9 inlägg

Villa_annelund

Medlem
    Blev lite nyfiken. Hur glättar man 10 000m2 betong? Som jag förstått det så har man bara en viss tid att göra glättningen innan den har bränt och blivit för hård?

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 067 inlägg

falkn

Byggveteran
    Gjöt ju inte allt på en gång 5 våningar högt (10 halvplan á 1000 m2). 2 och åkglättare vid varje gjutning.

• Laddar…
  3. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 771 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Ja, troligen tänker de solpaneler senare.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 3 inlägg

Eva Rudberg

Medlem
    Grattis till ett fint hus! Linoljeimpregnerad furu - hur lång tid innan den grånar? Var har ni köpt den? Annan info? Svårt hitta info o bygghandeln vet inte mycket! Mvh Eva

5. V
    Medlem · 9 inlägg

Villa_annelund

Medlem
    Svårt att säga hur lång tid det tar, men det verkar som väldigt solutsatta delar blir grå ganska fort. Skulle tippa på ca 1 år. Vår fasad är beställd av byggaren, men de sa till mig att om jag vill köpa mer så säljer XL bygg. Övrigt att tänka på är att all metall som ligger mot trät ska vara rostfritt eller målat. T ex skruv, spik, fönsterbleck osv. Dold skruvning funkar inte heller.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 3 inlägg

Eva Rudberg

Medlem
    Tack för svar! /Eva

• Laddar…
  7. H
    Medlem · 1 092 inlägg
    Jag tycker det är ett konstigt argument, att lägga till ett rum hade varit enkelt och billigt i byggskedet och hade kunnat inredas senare vid behov. Även senare när barnen är utflugna kommer de (förhoppningsvis) hem ibland och hälsar på, antagligen samtidigt till högtider som Jul, och troligen även med framtida pojk och flickvänner - ge det 20 år så är inte barnbarn otroliga heller. I det läget skulle det extra rummet vara mycket värdefullt. Innan dess är väl inte ett kontor/hobbyrum/förråd/övernattningsrum för gäster dåligt. Och om det används sällan behöver det inte mycket städning heller....

8. Q
    Medlem · Blekinge · 336 inlägg

Qunaki

Medlem
    Vi har alltid saknat "det där extra rummet", nu har vi två.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.