Byggahus.se

HusCompagniet

1. M
    Medlem · Skåne · 364 inlägg

MRK

Medlem
    Är själv i offertstadiet för ett nytt stenhus på ca 200m2 i 1.5 plan och de hustillverkare som vi hittills fått offerter från har legat ungefär i samma prisklass som HC, närmare 15' än 20' per m2 för nyckelfärdigt på totalentreprenad. Då är detta med god standard, inget snikbygge.

Har haft ett möte med HC och visst de är trevliga men man fick klart för sig att avviker man från ett standardhus och vill man ha 'svensk standard' så sticker det iväg i pris. Deras affärsidé tycks vara att klämma ut så många hus som möjligt och att tillväxt på marknaden är #1 för dem.

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 329 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator

Söder74, du har pm!

3. M
    Medlem · Skane · 18 inlägg

molcam

Medlem

Planerar att bygga med huskompagniet

Hejsan!

Jag planerar att bygga med huskompaniet. Har ni med bra/dåliga erfarenheter några tips på hur vi skall få huset så bra som möjligt och efter så svensk standard som möjligt? Vi kommer givetvis försöka få med så mycket som möjligt av era tips i kontraktet med dem. Kommer att hålla er uppdaterade om hur bygget forskrider om våra erfarenheter. Alla tips emottages (tex golvgenomdragningar i våtutrymmer, våtrumsintyg krävas, svenska dubbla elkontakter m.m.)!

Ni får gärna skicka dem privat via mail eller Private Message

/Molcam

4. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 642 inlägg

cust3000

Medlem
    Jag tycker HC verkar helskumt, se bara på denna tråd.
    Jag skulle akta mig!

5. M
    Medlem · Skane · 18 inlägg

molcam

Medlem
    Hej cust3000!

Det finns nog inget företag som någon gång inte har fått dålig kritik eller att det gått fel. Allt från små till större byggföretag har säkert flera gånger gått åt helskotta. Jag hade hoppats på att ifall man förebygger felen så minimerar man också risken att de uppstår. Därför hoppas jag på input från er där ute.

mvh Molcam

Redigerat 12 jul 2013 13:21
  6. S
    Medlem · Skåne · 3 inlägg

Söder74

Medlem
    Du kan faktiskt välja svenska dubbelkontaktet mot pristillägg. Vi valde de danska då vi tyckte de var snyggare och där vi behövde fler kontakter satte vi helt enkelt dit några extra.
    Tänk på att de som standard sätter de på 1,1m från golvet, be om 0,3m förutom i bad och tvättstugan.
    Be om 1,8m höjd på kontakter till kyl o frys.
    Se upp med det danska språket, det blev några missförstånd, inget stort men det kunde gå blivit.
    Var där varje dag, ta foto, påpeka, det är dina pengar.
    Vi gjorde så och ett jättebra hus men som sagt det kräver lite egenarbete.
    Behandla alla med respekt, skrik inte på folk och då kan man faktiskt lösa de svåraste problem med dialog.

Lycka till och passa på att njuta av byggprocessen för det är faktiskt jättekul

• Laddar…
  7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 329 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Söder74, jag vill be dig uppdatera din profil, för jag hittar ingen med ditt namn på den angivna adressen. Det är nödvändigt att ha en korrekt ifylld profil om man ska ge referenser på företag. Annars raderar vi.

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 238 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag blir lite nyfiken på eluttagen, menar du att de satt upp Danska standard uttag? De får väl överhuvudtaget inte installeras i Sverige.

Sedan hör man osannolikt ofta argument i stil med att alla husföretag har en del misslyckade byggen. Ja det är säkert sant. MEN det som avgör om ett byggföretag är bra/seriöst är hur de hanterar de problem som uppstår. Det framgår med all önskvärd tydlighet att HC inte har skött det speciellt bra.

De är i "bra" sällskap med flera stora och små husföretag, men det finns också företag som förefaller sköta sig.

Redigerat 13 jul 2013 22:02
    • Laddar…
  9. M

MRK

Medlem
    Vi har tittat på ett par av HC's visningshus. De föreföll välbyggda och genomtänkta. Stilen på deras typhus är definitivt mer dansk än svensk vilket kanske inte tilltalar alla. Jag gillar att de har stenskivor istället för fönsterbleck på utsidan men ogillar att de har enkeluttag och relativt få.

Men... att de skulle vara 'billiga' tycker jag inte riktigt stämmer. Ett av deras typhus på drygt 200m2 med de ändringar som skulle behövas för att passa oss hamnade preliminär på 3.4 miljoner. Tre andra stenhusföretag här i sverige har gett oss priser i intervallet 3.3 - 3.7 miljoner för motsvarande hus med samma eller t o m högre standard i ett fall.

10. S
    Medlem · Skåne · 3 inlägg

Söder74

Medlem
    De danks eluttagen vi satte in var fullt godkända (har kollats med svensk el-firma).
    Sedan håller jag med dig att man ska döma ett husföretag efter hur villiga de är att rätta till sina fel och i mitt fall har HC skött sig bra. I de flesta fall var de på plats inom en vecka. Det tog ibland längre tid men som sagt de har åtgärdat allting hittills utan att ifrågasätta så mycket.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 238 inlägg

hempularen

Moderator
    Men om vi talat om danska uttag med ett 3e hål för jordstift, då är de definitvt inte tillåtna i Sverige. De danska uttag som jag sett har dessutom inget petskydd runt kanten, det går alltså att få in ett finger och komma åt stiften när kontakten är delvis inskjuten.

Skulle en olycka inträffa pga. detta, ex. med ett barn så blir du som anläggningsägare dömd, för vållande till annans död eller kroppsskada.

12. M

MRK

Medlem
    Nu blandar ni ihop saker.

Tror inte HC någonsin har satt in uttag av dansk typ i ett svenskt hus :D

I Sverige, liksom i Tyskland och några andra länder används uttag av "Schuko" typ med två bleck i uttagen för jordanslutningen. I Frankrike, Belgien m fl används en annan typ av "Schuko" uttag där jordningen sker via ett stift i uttagen. De flesta apparater som man köper idag passar i bägge typ av uttag.

MEN - givetvis är det den tyska typen av Schuko uttag som skall installeras i byggnader i Sverige och ingenting annat. Danskarna har t o m två olika uttagstyper, vet inte vad de kallas.

Däremot kan ju uttagen vara tillverkade varsomhelst, Sverige, Danmark, Tyskland, Kina - bara de följer specifikationen och är godkända elsäkerhetsmässigt.

I danmark verkar det dock som om enkla uttag föredras av estetiska skäl. Det funkar ju så länge bara en apparat behöver anslutas. När man petar dit en grendosa så blir det dock typ 5x fulare än ett dubbeluttag.

13. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Jag påstår inte att de inte följer svenska byggregler. De använder i Sverige (mig veterligen) oprövade metoder för sina byggen. För att få feedback hur detta egentligen fungerar på sikt så får man kanske gå till Danmark.

En parallell är tex. att enstegstätade fasader förbjöds i USA långt innan vi medgav att det var problem med metoden i Sverige.

14. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Jag anser ju att kontrakt skrivna i Sverige, med svenska kunder och svensk återförsäljare skall författas på svenska.
    Kalla mig gärna gammaldags...........

• Laddar…
  15. E
    Medlem · Skåne · 190 inlägg

enginolo

Medlem
    Jag har upptäckt att vårt nya hus, byggt för flera miljoner, har levererats med ett undermåligt lås, som varken godkännes av försäkringsbolaget eller rekommenderas av låstillverkaren.

Se http://www.ruko.dk/da/site/rukodk/Produkter/Lase-til-private/Serie-600-og-500/

"Serie 600 kan genkendes på det trapezformede nøglehoved. Serie 600 er en teknologi fra 1980’erne, og yder bedre aflåsning end Serie 500 bl.a. fordi der er bore-sikring i cylinderen. Men det er en teknologi som ikke længere er tidssvarende eller lever op til de krav, man bør stille til aflåsning af boliger."

I materialspec står det endast 6 stifts lås, framgår inte vilket lås. Får man göra så här?

Huset för övrigt byggt av huscompagniet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.