Byggahus.se

Husbyggare åker på rejäl straffavgift

2k läst  26 svar

1. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Skitsmart ju. Då är det bara för en eventuell ägare att missköta en byggnad denna vill bli av med

edit: Jag är så långt från jante du kan komma för övrigt. Jag är jantes motpol

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Självklart ska en ägare av en byggnad få göra som den vill

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Självfallet inte. Man skyddar hus just för att ägaren inte ska kunna göra som denna vill. Det gäller även detaljplan. Annars skulle massor med osmakliga byggen ske.

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Jo men som jag skrev tidigare uppfattar jag det som alldeles för mycket som skyddas.
    Riv skiten om ingen bryr sig

5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Om en byggnad är skyddad så verkar det konstigt den skulle förlora sin status tycker jag. Du menar någon gjorde en felaktig bedömning av dess historiska värde?

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Som jag har förstått det så utgår ingen ersättning vid Q-märkning av hus, du får faktiskt en inskränkning vad du får göra med huset. Vilket borde göra att värde på huset blir lägre.

Om du köper ett Q-märkt hus vet du ju om det men om du äger ett hus så kan det bli Q-märkt.

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det är ju en risk man får ta om man vill bo i ett gammal hus. Alternativet är att folk får göra vad dom vill och det går inte. Har vi inte lärt oss något om 60 och 70-talets våldtäkt på tex gamla klara?

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är inget konstigt.
    Dess värde kan mycket väl försvinna om det inte är nått att ha kvar längre, så då borde "skyddet" tas bort.

9. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag kan inte riktig se att det historiska värdet skulle ändras dock. Om det inte redan från början utfärdades felaktigt dvs

10. T
    Medlem · Nivå 9
    Ja det historiska värdet kan ju diskuteras också.
    Kan säkert vara 1 beslutsfattare som ser det historiska värdet.
    Vi vet ju hur många korkade beslutsfattare det finns i mycket annat, så detta ämne är ingen skillnad.

11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Absolut, man borde kunna ansöka om att skyddet upphör, men oerhört hård granskning såklart.

12. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    fel tråd

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka